همشهری آنلاین: یک گزارش جدید علمی حاکی از آن است که خوردن تون یا سایر ماهی‌های آب‌پز یا کباب‌‌شده اثر مفیدی بر سلامت سیستم هدایتی قلب دارد، و ممکن است از اختلالات خطرناک ریتم قلب پیشگیری کند.

گزارش‌های قبلی مصرف ماهی را  با کاهش مرگ ناگهانی  و  نامنظمی ضربان قلب ارتباط داده بود، اما ساز و کار مسئول این ارتباط شناخته نشده بود. اما شواهد  به دست آمده از بررسی ‌های حیوانی اثر مستقیم روغن ماهی را بر هدایت الکتریکی قلب نشان‌داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر داریوش مظفریان از دانشکده پزشکی هاروارد و همکارانش داده‌های به دست آمده از بیش از 5000 نفر بزرگسال شرکت کننده در "بررسی سلامت قلب و عروق"  را  تحلیل کردند تا رابطه میان  مصرف غذایی اسیدهای چرب و  یافته‌های مشاهده‌شده در نوار قلب را مورد بررسی قرار دهند.این بررسی بر عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی متمرکز بود و آفراد مورد بررسی دست کم 65 سال داشتند.

نتایج نشان داد که مصرف ماهی تن یا سایر ماهی‌های آب‌پز یا کباب ‌شده دست کم یکبار در هفته نسبت به مصرف ماهی یک بار این ماهی‌ها باعث ریتم آهسته‌تر قلب می‌شود. مصرف بیشتر ماهی در حد دست کم پنج بار در هفته ریتم قلبی از این هم سالمتری را ایجاد می‌کرد.خوردن اسید‌های چرب امگا سه دریایی اثرات مشابهی داشت.اما مصرف ماهی سرخ شده هیچ تغییری در نوار قلب بوجود نمی‌آورد.

دکتر مظفریان در این باره گفت:" ما از پیش می‌دانستیم که ماهی سرخ‌شده میزان اسید‌های چرب امگا سه را افزایش نمی‌دهد. بررسی ما هم حاکی از آن است که اسیدهای چرب امگا سه در تون و سایر ماهی‌های آب‌پز و کباب‌شده اثر مثبتی در شاخص‌های الکتریکی قلب دارد."

 

کد خبر 1359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز