شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوردن آب کافی سالم در طول سفر از بروز بیماری سفر "یبوست" جلوگیری می‌کند

"شادی منجم" کارشناس تغذیه مرکزبهداشت استان قزوین، به‌مسافران توصیه کردکه در طول سفرحتی اگر تشنه نیستند آب بنوشند، زیرا مشغولیت‌ها و تفریحات گوناگون آنان را از نوشیدن آب کافی غافل می‌کند.

وی خاطرنشان ساخت : غیر از مصرف آب استفاده از خشکبارها نظیر انجیر خشک آلوی خشک و قیصی به تنظیم فعالیت گوارش کمک می‌کند.

به‌گفته"منجم" چای همان قدر که در رفع عطش موثر است،ادار آور نیز می‌باشد بنابراین در توقف‌های مکرر به هنگام مسافرت از مصرف چای زیاد بایدخودداری کرد.

این کارشناس اظهار داشت:یبوست به‌دلیل عدم تحرک کافی نیز بروز می‌کند، به طوریکه نشستن طولانی مدت در ماشین موجب یبوست می‌شود،بنابراین مصرف آب کافی از این بیماری پیشگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه بااشاره به این مطلب که در رستورانها غذاهای کامل پخته شده به غذاهای نیم پز ارجحیت دارد،افزود: غذاهایی مثل کباب‌ها را به خصوص کباب کوبیده فقط باید در رستورانهای مطمئن خورده شود.

به‌توصیه وی ازمصرف تخم مرغ‌های خام‌ونیم‌پز برای صبحانه و همچنین غذاهایی نظیر بیفتک و استیک در طول سفر باید صرف نظر کرد.

"منجم"با اظهاراین مطلب که در مکان‌های مشکوک فقط باید از سس‌های بسته‌بندی باز نشده استفاده شود،گفت: استفاده از آبلیمو و لیموی تازه به جای سس به علت سالم و مقوی بودن توصیه می‌شود چرا که آبلیمو میکروبهای وارد شده به معده را از بین می‌برد.

وی مصرف غذاهای چرب و سنگین را در طی سفره توصیه نکرد و افزود: استفاده از غداهای پرچرب و باحجم زیاد نظیرپلو قبل‌از حرکت باعث بروز علایم ماشین گرفتگی می‌شود که دل پیچه، تهوع و سرگیجه را به دنبال دارد.

این کارشناس تغذیه درپایان به شهروندان توصیه کرد : دستها را چندین بار در طول سفر بشویید.

کد خبر 203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز