همشهری آنلاین: "کاترین بیگلو" کارگردان سرشناس هالیوود و اولین زن برنده اسکار کارگردانی در فهرست 100 زن تاثیرگذار و قدرتمند جهان قرار گرفت.

کاترین بیگلو

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین به مناسبت روز جهانی زن، فهرستی از 100 زن تاثیرگذار و قدرتمند جهان در عرصه‌های سینما، سیاست، تلویزیون، ادبیات، موسیقی و ورزش را ارائه کرد.

در این فهرست نام "کاترین بیگلو" 59 ساله، فیلم‌ساز معروف هالیوود و اولین زن برنده اسکار بهترین کارگردانی به چشم می‌خورد.

"کاترین بیگلو" متولد 27 نوامبر 1951 کارگردان معروف هالیوود و همسر سابق "جیمز کامرون"، تنها فرزند مدیر کارخانه‌ رنگ‌سازی است که در شهر کالیفرنیا متولد شد.

وی ابتدا به‌عنوان دانشجوی نقاشی وارد دانشگاه شد و در سال 1972 در رشته‌ هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در رشته‌ نقد و نظریه‌ فیلم از دانشگاه کلمبیا کارشناسی ارشد دریافت کرد.

"بیگلو" اولین فیلم کوتاه خود را در سال 1978 با نام «The Set-up» ساخت، اما اولین فیلم بلند او در سال 1982 با نام "خالی از عشق" و نقش‌آفرینی "ویلیام دوفو" نمایش یافت و در ادامه‌ فیلم "نزدیک تاریکی" را به پرده‌ سینماهای جهان فرستاد.

"فلز آبی" (1990) و "نقطه شکست" (1991) با بازی "کیانو ریوز" دو فیلم بعدی بیگلو بودند تا این‌که در سال 1995 فیلم "روزهای عجیب" را با فیلم‌نامه‌ای از "جیمز کامرون" ساخت.

بیگلو در سال 2000 فیلم "وزن آب" و دو سال بعد فیلم "19-K" با نقش‌آفرینی "هریسون فورد" را ساخت که داستان اولین زیردریایی هسته‌ای شوروی سابق است.

اما موفق‌ترین و درخشان‌ترین فیلم کارنامه‌ سینمای بیلگو قطعا "قفسه درد" است که در سال 2008 برای اولین‌بار در جشنواره‌ ونیز نمایش یافت. این فیلم که به شرایط حاکم بر سربازان آمریکایی در عراق جنگ‌زده پرداخته است، بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفت.

"قفسه درد" در جوایز اسکار موفق به دریافت 6 جایزه ازجمله بهترین فیلم و کارگردانی شد و در جوایز انجمن کارگردانان آمریکا جایزه‌ بهترین دستاورد کارگردانی را برای "بیگلو" به‌همراه آورد تا او اولین کارگردان زن برنده‌ این جایزه لقب بگیرد.

بیگلو که اولین کارگردان زن برنده‌ جایزه اسکار تاریخ سینما است، در آوریل سال گذشته در فهرست 100 شخصیت تاثیر‌گذار هفته‌نامه "تایم" نیز قرار گرفته بود.

از دیگر افتخارات سینمایی "کاترین بیگلو" می‌توان به جایزه‌ بهترین فیلم و کارگردانی جوایز بافتا، بهترین فیلم سال از جوایز فیلم هالیوود، جایزه‌ بهترین کارگردانی جشنواره‌ سانتاباربارا، جایزه‌ حقوق بشر و سینمای جوان جشنواره‌ ونیز اشاره کرد.

پروژه‌ فیلم‌ "سگ‌های خواب‌آلود" جدیدترین فیلم کاترین بیگلو است که پیش‌تر با عنوان "جبهه سه‌گانه" مطرح شده بود.

این فیلم داستان یک منطقه مرزی میان آرژانتین، پاراگوئه و برزیل است که مکانی امن برای ارتکاب جنایت‌های سازمان‌دهی شده به‌شمار می‌رود. "جانی دپ" و "تام هنکس" از بازیگران سرشناس این فیلم هستند.

 

کد خبر 130008

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز