جمعه ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان‌دهندگان جشنواره سینمایی کن اعلام کردند هنرپیشه آمریکایی رابرت دنیرو ریاست هیات داوران جشنواره سینمایی کن امسال را از که از 11 ماه مه در ریویرای فرانسه آغاز می‌شود،‌به عهده خواهد داشت.

robert deniro

به گزارش خبرگزاری فرانسه دنیروی 67 ساله سومین آمریکایی است که در چهار سال اخیر به ریاست هیات داوران معتبرترین جشنواره سینمایی جهان می‌رسد؛ پیش از این در سال 2008 شون پن بازیگر و کارگردان آمریکایی و در سال 2010 تیم برتون کارگردان آمریکایی رئیس هیات داوران جشنواره کن بوده‌اند.

دنیرو، که برنده جایزه اسکار بهترین بازیگری هم بوده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ "جشنواره سینمایی کن فرصت نادری برای من است چرا که یکی از قدیمی‌ترین و یکی از بهترین جشنواره‌های سینمایی در جهان است."

دو فیلم با بازی دونیرو تا به حال برنده نخل طلای کن شده‌اند: فیلم "راننده تاکسی" به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال 1976 و 10 سال بعد فیلم "میسیون" به کارگردانی رولاند جافی.

دنیرو مونقره‌ای به عنوان رئیس هیات داوران، هیاتی را اداره خواهد کرد فیلم‌های برنده در کن را تعیین خواهند کرد.

سازمان‌دهندگان جشنواره گفتند با انتخاب او می‌خواستند نه تنها از استعداد بازیگری او، بلکه از نقش او در راه‌اندازی جشنواره فیلم تریبکا در زادگاهش نیویورک در یک دهه قبل و جشنواره وابسته به آن در خلیج فارس تقدیر کنند.

دنیرو گفت:‌ "به عنوان یکی از بنیانگذاران جشنواره فیلم تریبکا و جشنواره فیلم تریبکای دوحه، احترام بیشتری نسبت به نقش مهم هیات داوران در انتخاب فیلم‌هایی که بیانگر بالاترین سطح در دنیای فیلمسازی هستند،‌ پیدا کرده‌ام."

او افزود: "این نوع جشنواره‌ها به ارتباط یافتن جامعه سینمایی بین‌المللی و ایجاد یک تاثیر فرهنگی مداوم کمک می‌رسانند."

دنیرو در سال 1980 به خاطر فیلم "گاو خشمگین" به کارگردانی اسکورسیزی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگری شد.

سایر فیلم‌های شامل "خیابان‌های پایین شهر" اسکورسیسی، "پدرخوانده بخش دوم" فرانسیس فورد کوپولا، "شکارچی گوزن" مایکل چیمینو، "روزی روزگاری در آمریکا" سرجیو لئونه و "رفقای خوب" اسکورسیزی است.

آخرین فیلمی که در آن بازی می‌کند،‌ "فاکرهای کوچولو"، سومین فیلم از سری فیلم‌هایی درباره روابط دو خانواده متفاوت که از طریق ازدواج با هم خویشاوند می‌شوند، که او در آن‌ها بن‌ استیلر همبازی است،‌ در طول کریسمس و تعطیلات سال نو در صدر فروش سینماها در آمریکای شمالی جای داشت.

دنیرو جدا از مشغولیت‌های سینمایی‌اش،‌ در زمینه در حفظ و شناساندن آثار پدرش، رابرت دنیروی سینیور، یک نقاش سورئالیست که در سال 1993 در 71 سالگی به علت سرطان پروستات درگذشت،‌ فعالیت می‌کرده است.

دنیرو فیلم "یک قصه برانکسی" را که در سال 1993 کارگردانی کرده بود، به او تقدیم کرده بود.

کد خبر 125175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز