همشهری آنلاین: آندره وایدا، کارگردان لهستانی برنده‌ جایزه‌ اسکار به مناسبت هشتاد‌وپنجمین سالروز تولدش بالاترین نشان دولت لهستان را دریافت خواهد کرد.

آندره وایدا

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، "برونیسلاو کوموروفسکی"، رییس‌جمهور لهستان روز 21 مارس در مراسم ویژه‌ای نشان عقاب سفید لهستان را به وایدا اعطا خواهد کرد.

آندره وایدا، فیلم‌ساز صاحب‌نام لهستانی و از بزرگ‌ترین کارگردانان سینمایی اروپا پس از جنگ جهانی متولد ششم مارس 1926 در سوالکی لهستان است.

پس از فارغ‌التحصیلی از رشته هنرهای زیبا در کراکو، اولین تجربه کارگردانی‌ خود را در سال 1954 با فیلم "یک نسل" به ثبت رساند.

او که الفبای فیلم‌سازی را در "مدرسه فیلم لودز" آموخته بود، در دهه 50 یکی از اعضای اصلی مدرسه فیلم لهستان شد و با فیلم‌ها‌یش اعتباری بین‌المللی برای سینمای اروپای شرقی به‌همراه آورد.

وایدا پس از آن با ساخت دو فیلم بلند دیگر که موضوع ضدجنگ داشتند، شهرت جهانی یافت. فیلم "کانال" که در سال 1956 ساخته شد، جایزه‌ ویژه هیات‌داوران جشنواره‌ کن را گرفت و فیلم "خاکستر‌ها و الماس‌ها" در سال 1958 جایزه فیپرشی جشنواره‌ ونیز را برای او به ارمغان آورد.

وایدا که مهم‌ترین رویداد‌های تاریخ لهستان در نیمه‌ دوم قرن بیستم را به شکلی تراژیک به‌تصویر می‌کشید، هم‌زمان در عرصه‌ تئاتر آثاری ناب را به‌روی صحنه می‌برد و کارگردانی می‌کرد.

دهه 70 را می‌توان درخشان‌ترین و موفق‌ترین دوران‌ فعالیت هنری و سینمایی وایدا دانست؛ دوره‌ای که بیش از 10 فیلم ساخت و شاهکارهای بی‌نظیری را به‌روی پرده سینماهای جهان آورد. "چشم‌انداز پس از جنگ"، "عروسی"، "سرزمین موعود"، "مرد مرمرین" و "رهبر ارکستر" از جمله آثار شاخص وایدا در دهه‌ 70 بودند.

وایدا در این سال‌ها زندگی‌اش را وقف جنبش همبستگی لهستان کرده بود و علاقه و ارادت خود را در فیلم "مرد آهنی" (1981) و پیش از آن در "مرد مرمرین"(1976) نشان داده بود. حضور فعال این کارگردان در جنبش همبستگی لهستان موجب شد تا دولت این کشور کمپانی فیلم‌سازی وایدا را از ادامه فعالیت محروم کند.

وایدا در این سال‌ها همچنان در عرصه‌ تئاتر فعال بود و آثار برجسته‌ای از داستایوفسکی چون "ابله" و "تسخیر‌شده" و هم‌چنین "آنتیگون" را به‌روی صحنه برد.

دهه‌ 90 با انتخاب وایدا به سمت سناتور آغاز شد و او در فیلم‌هایی چون "انگشتر عقاب‌نشان"(1993) و "هفته مقدس" (1996) باردیگر جنگ جهانی دوم را محوریت داستان قرار داد.

او با فیلم‌های "کورژاک"، "دانتون" و به‌خصوص فیلم پرفروش "پن تادئوس" آکادمی اسکار را واداشت تا در سال 2000 جایزه‌ اسکار افتخاری را برای تقدیر از یک عمر دستاورد سینمایی، به او تقدیم کند.

جشنواره‌ برلین نیز در سال 2006 با اعطای خرس طلای افتخاری تقدیری دوباره از این کارگردان بلندآوازه به‌عمل آورد.

فیلم "کاتین" محصول سال 2007 را شاید بتوان شخصی‌ترین فیلم آندره وایدا نامید. او پدرش را در قتل‌عام کاتین از دست داده بود و کشتار 22 هزار لهستانی به‌دستور استالین، خاطره‌ای بسیار تلخ را برای او رقم زده بود.

نمایش این فیلم در لهستان در سال گذشته از آن جهت یکی از رویداد‌های بزرگ ملی این کشور شد که بعد از جنگ جهانی دوم نیز کماکان صحبت از قتل‌عام کاتین ممنوع است.

وایدا اوایل ماه فوریه امسال با نمایش آخرین فیلم‌اش با نام "حمله شیرین" در جشنواره‌ برلین، باردیگر حضور قدرتمند‌ش را در عرصه سینمای جهان به اثبات رساند. حضوری که ماحصل آن افتخارات و جوایز سینمایی معتبری بوده است که در ذیل به بخشی از آنها اشاره شده است:

*جایزه‌ اسکار افتخاری در سال (2000)

*جایزه‌ بافتا بهترین فیلم خارجی در سال 1984 برای "دانتون"

*جایزه خرس نقره‌ای جشنواره‌ برلین در سال 1996

*جایزه خرس طلای افتخاری جشنواره‌ی برلین در سال 2006

*جایزه آلفرد بائور جشنواره‌ برلین در سال 2009 برای "تاتاراک"

*جایزه‌ نخل طلا و بهترین فیلم معنوی جشنواره‌ کن در سال 1988 برای "مرد‌ آهنی"

*جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره‌ کن در سال 1978 برای "درمان سخت"

*جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین فیلم جشنواره کن در سال 1978 برای "مرد مرمرین"

*جایزه‌ ویژه هیات‌داوران جشنواره کن در سال 1957 برای "کانال"

*جایزه سزار بهترین کارگردانی در سال 1983 برای "دانتون"

*نشان یک عمر دستاورد سینمایی از جوایز فیلم اروپا در سال 1990

*جایزه صدف نقره‌ای جشنواره سن‌سباستین در سال 1973 برای فیلم "عروسی"

*جایزه‌ فیپرشی از جشنواره‌ سن‌سباستین در سال 1980 برای "رهبر اکستر"

*جایزه فیپرشی جشنواره‌ ونیز در سال 1959 برای "الماس‌ها و خاکسترها"

*جایزه شیر طلایی افتخاری ونیز در سال 1998.

 

کد خبر 129748

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز