یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگاه خدمات الکترونیکی ایران وفق تبصره 3 ماده 25 تصمیم نامه نمایندگان ویژه رئیس جمهور، در سال 1386 راه اندازی شد

درگاه خدمات الکترونیکی ایران


این درگاه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد و راه اندازی شد و به عنوان یک طرح ملی در سطح کشور مطرح است، همچنین دروازه میهن عزیز اسلامی در فضای مجازی محسوب می‌شود و در حال حاضر توسط شرکت فناوری اطلاعات ایران هدایت و راهبری می‌شود.

هدف اصلی درگاه ایران، رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران به صورت الکترونیکی و با صرف کمترین زمان و بودجه ممکن است. با این رویکرد، درگاه خدمات الکترونیکی ایران را می توان گام موثری در راستای توسعه کاربری خدمات اینترنتی در کشور دانست که سودمندی و همچنین قابلیت به روز رسانی اطلاعات، اصلی‌ترین شاخص‌های آن محسوب می‌شوند.

درگاه خدمات الکترونیکی ایران، به نوعی پل ارتباطی میان مردم و دولت است و درصدد است ضمن شناسایی خدمات مورد نیاز کاربران و با پیش بینی به موقع نیازهای آنها، به ایجاد فضایی به منظور ساماندهی و یکپارچه سازی هر چه بیشتر خدماتی بپردازد که کاربران به آن نیازمند هستند.

درگاه ایران در دو نسخه فارسی و انگلیسی قابل دسترسی است و مشتمل بر بخش‌هایی متعددی است که اهم آنها خدمات الکترونیکی، فهرست سایت‌ها، پست الکترونیکی و اخبار و اطلاعات است.

خدمات الکترونیکی

یکی از مهم ترین اهداف درگاه ایران، ارایه خدمات الکترونیکی یکپارچه به مردم است که به موجب استفاده از آن بتوانند در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.

به منظور تحقق این امر، درگاه ایران طرحی را تحت عنوان بسته خدمات الکترونیکی ایران طراحی و مورد بهره برداری قرار داده است. این بسته با هدف ایجاد تسهیل برای کاربران راه اندازی شده است و یک گام اساسی جهت ساماندهی و ایجاد فضایی به منظور تمرکز هر چه بیشتر خدمات الکترونیکی قابل ارایه توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی، محسوب می‌شود.

به همین منظور درگاه ایران خدمات الکترونیکی خود را در قالب خدمات موضوعی و خدمات بر حسب حروف الفبا به کاربران ارایه می‌کند.

در نخستین گروه‌بندی خدمات الکترونیکی ایران، خدمات بر حسب موضوع به 17 زیرگروه تقسیم شده اند که شامل آموزش، قوانین، مذهب، پست، ثبت احوال، بازرگانی، حمل و نقل، پرسنلی و غیره است. از این رو متقاضیان می‌توانند با توجه به موضوع، ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه خود از خدمت الکترونیکی مورد نظر استفاده کنند.

خدمات بر حسب حروف الفبا، نیز ساده ترین راهکار موجود به منظور استفاده از خدمات الکترونیکی درگاه ایران است. به طوری که کاربران قادرند با توجه به نخستین حرف آغازین خدمت مورد نظر، آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیابند و مورد استفاده قرار دهند.

همچنین درگاه ایران به منظور تسهیل هر چه بیشتر ارتباط مردم با مسولان، اقدام به راه اندازی بخشی تحت عنوان «لینک های ارتباط با ما» نیز نموده است.

متقاضیان با مراجعه به این بخش، می توانند با 22 نهاد حکومتی، دولتی و مجلس ارتباط برقرار کنند و ضمن اطلاع از نشانی، تلفن و پست الکترونیکی آن نهاد، با مسولان مربوطه ارتباط برقرار کنند.

فهرست سایت‌ها

درگاه خدمات الکترونیکی ایران در ادامه خدمات رسانی به کاربران، همچنین دارای مجموعه گسترده‌ای از فهرست سایت‌ها (دایرکتوری) است و به طور دایمی در حال ارزیابی و افزودن پیشنهادات جدید به منظور غنی‌سازی این مجموعه است.

به عبارت دیگر، دایرکتوری درگاه ایران، امکان جست و جوی هدفمند برای کاربران را در میان سایت های فارسی زبان فراهم می‌کند.

همچنین در فهرست سایت‌های درگاه ایران پایگاه‌های اینترنتی به تفکیک موضوعی و در قالب بیست و چهار موضوع مختلف از قبیل "آموزش و تحصیلات"، "صنایع و بازرگانی"، "بهداشت و درمان" و غیره طبقه بندی شده اند.

البته پایگاه‌های ثبت شده در درگاه ایران به دو شیوه متفاوت دیگر یعنی به تفکیک استانی، دولتی و حکومتی نیز قابل دسترسی می باشند.

این دایرکتوری با وجود امکان دوزبانه بودن ، نقطه عطفی نسبت به سایر دایرکتوریهای موجود محسوب می‌شود.

پست الکترونیکی ایرانی

با توجه به توسعه و افزایش کاربری پست الکترونیکی در کشور، امروزه استفاده از ایمیل‌های بیگانه و خارجی نظیر یاهو و جی‌میل توسط کاربران ایرانی یک بحران کاملا جدی محسوب می‌شود.

از این روی درگاه ایران به منظور کاهش خطر دسترسی عوامل خارجی به داده ها و سلب امکان تحلیلی دائمی اطلاعات تبادل شده توسط آنها، سامانه پست الکترونیکی ایران را راه اندازی کرده است.

این سامانه با محوریت شعار هر ایرانی یک آدرس در iran.ir ضمن ایجاد امکان میزبانی در داخل کشور، محیطی امن جهت تبادل اطلاعات را فراهم می‌کند.

سامانه پست الکترونیکی ایران، علاوه بر صیانت از خط و زبان فارسی در فضای رایانه به کاهش آسیب پذیری فرهنگی کمک می‌کند و باعث صرفه جویی در ترافیک بین الملل می‌شود.

این سامانه ملی، درصدد است ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی برای متخصصان، زیرساخت های مناسبی به منظور اطلاع رسانی و تبلیغات ایرانی در محیط پست الکترونیکی فراهم کند.

خدمت پست الکترونیکی ایران با توجه به اهمیت موضوع در قالب چند فاز اجرایی مورد راه اندازی و بهره برداری قرار گرفته است.

به طوری که این سامانه در فاز نخست به منظور حفظ موارد امنیتی و اطلاعاتی، به تخصیص پست الکترونیکی برای مدیران دولتی و دستگاه‌های اجرایی پرداخت.

اما با توجه به لزوم تخصیص پست الکترونیکی ایرانی برای هر شهروند ایرانی و هم چنین میزان استقبال کاربران از این طرح، زیرساخت های این سامانه در حال توسعه کمی و کیفی قرار دارد.

اخبار و اطلاعات

اخبار و اطلاعات، یکی از اصلی ترین منوهای درگاه خدمات الکترونیکی ایران است که با توجه به اهمیت موضوع در صفحه اصلی قرار دارد.در این قسمت از درگاه ایران که به صورت روزانه مورد بازنگری و همچنین به روز رسانی قرار می‌گیرد، اهم رویدادهای جاری در کشور مورد اطلاع رسانی کاربران قرار می‌گیرد.

بخش اخبار و اطلاعات که با هدف اطلاع رسانی بهینه و کارآمد وقایع جاری کشور به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی شده است، دارای چهار بخش است که شامل اخبار سیاسی، اخبار اجتماعی، اخبار اقتصادی و اخبار ورزشی می‌باشد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 122393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز