همشهری‌آنلاین: به گفته یک کارشناس مخابرات ارتباطات تلفن‌های نسل سوم تلفن همراه برخلاف نسل‌های قبلی که از نوع رادیویی است، بر پایه IPهاست.

موبایل

به گزارش ایسنا، محمد کلانتری اظهار کرد: خدمات اپراتور سوم تلفن همراه عمدتا تحت بستر اینترنت و بر پایه IP است و معمولا پهنای باند بالایی را مورد استفاده قرار می‌دهد، هرچند میزان آن به سرویس‌های درخواستی مشترکان بستگی دارد.

او عنوان کرد: به علت حجم بالای ترافیک شبکه، باید زیرساخت‌های مخابراتی عمدتا برمبنای فیبر نوری باشد، به نحوی که لینک‌های ارتباطی کاربران ظریفیت مورد نیاز را داشته باشد.

وی با بیان این‌که ارتباط کاربران تلفن همراه از نوع رادیویی است، خاطر نشان کرد: ترافیک تماسی کاربران به محض برقراری ارتباط، برروی شبکه ثابت می‌رود اما باید دانست که ارتباط رادیویی برای ارتباطات تمام نسل‌های تلفن همراه است و تنها نسل سومی‌ها از IP BASEها بهره می‌برند.

این کارشناس مخابراتی سرویس‌دهی اپراتورهای نسل سوم را محدود ندانست و گفت: تمام سرویس‌های ارزش افزوده از قبیل پرداخت‌های الکترونیکی و حتی رای‌گیری الکترونیکی (E-VOTING) از سرویس‌های ثابتی است که می‌توان به وسیله موبایل‌های این نسل عرضه کرد.

وی اپراتور اول فعال در کشور را شبه دولتی دانست و ابراز کرد: اپراتور دوم هم شبیه به اپراتور اول است اما منطق اقتصادی اپراتورهای خصوصی حکم می‌کند که با داشتن شبکه زیرساختی مناسب، بهره‌برداری مناسبی از این زیرساخت‌ داشته باشند و یا به عبارت دیگر انگیزه اپراتورهای خصوصی درآمدزایی و سود بیش‌تر است که با بیش‌ترین بهره‌برداری از شبکه محقق می‌شود.

این کارشناس مخابراتی ادامه داد: زیرساخت‌های کشور مربوط به شرکت زیرساخت و دسترسی و بهره‌برداری مربوط به خود شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات است و شبکه زیرساخت باید توانایی ارائه سرویس مناسب به اپراتورها را داشته باشد.

به گفته کلانتری بودجه بخش خصوصی متفاوت از بخش دولتی است و بیش‌ترین میزان بهره‌برداری از شبکه‌ها توسط اپراتورهای خصوصی به شرط وجود شبکه متوازن و ارائه سرویس‌های با کیفیت است.

او یادآور شد: معمولا همکاری سرمایه‌گذار خارجی با شریک داخلی، شروع فعالیت یک اپراتور را رقم می‌زند و اپراتور سوم هم قطعا چنین شکلی خواهد داشت زیرا اول باید سرمایه وجود داشته باشد و بعد دانش فنی و باید دانست که سرمایه‌گذاری خارجی امکانات و کار تولید می‌کند و درصورت نبودن سرمایه‌گذار داخلی باید به آن توجه کرد.

وی در پایان ابراز کرد: اپراتورهای اول و دوم هم برای ارائه خدمات نسل سوم باید شبکه خود را به‌روز کنند و شاید در این مسیر اپراتورهای اول و دوم به لحاظ داشتن زیرساخت‌های قبلی یک گام جلوتر از اپراتور سوم باشند زیرا در بسیاری از مکان ها ایستگاه‌های خودشان را دارند اما باید دانست که اپراتور سوم هم در این میان چون از پایه بر اساس نسل سوم شکل می‌گیرد، می‌تواند دارای مزیت باشد.

کد خبر 117973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز