چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تا آخر این هفته سیمکارت‌های اپراتور سوم با پیش شماره 0920 عرضه می‌شوند.

3g

این خبر شاید برای خیلی از کاربران تلفن همراه که چند سالی است در انتظار ورود نسل 3 تکنولوژی همراه به ایران هستند، خبری خوش باشد، اما مشکل آن‌جاست که این مشتاقان هنوز هم باید منتظر بمانند.

واگذاری این سیم‌کارت‌ها فعلا در تهران و آن هم به صورت محدود و برای سازمانها و برخی ارگانها خواهد بود.

از آن گذشته همین تعداد محدود سیم‌کارت‌های واگذار شده هم فعلا امکان تماس با سایر اپراتورها را ندارد و دارندگان آن فقط می‌توانند با دیگر مشترکان شبکه اپراتور سوم تماس برقرار کنند: «شبکه اپراتور سوم به صورت داخلی واگذار شده و هنوز قراردادی با سایر اپراتورها برای اتصال متقابل منعقد نکرده است. اتصال متقابل به این معنی است که مشترک بتواند با سیمکارتهای تامین تله کام با مشترکان مخابرات، همراه اول و ایرانسل ارتباط برقرار کند که در حال حاضر این امر ممکن نیست.»

یک مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان این مطلب، اعلام کرده است که این امر به معنی بهره برداری تجاری از شبکه موبایل نسل 3 نیست: سیمکارتهای اپراتور سوم برای عرضه عمومی و تجاری نیاز به اتصال متقابل با دیگر شبکه‌های تلفنی کشور مانند تلفن ثابت و موبایل همراه اول و ایرانسل دارد که این اتصال هنوز برقرار نشده است.

سومین اپراتور
داستان انتخاب سومین اپراتور برای تلفن همراه ایران، حکایت دنباله‌داری است که سابقه آن به حدود 4 سال پیش بازمی‌گردد. سوم بهمن سال 86 هیئت دولت در مصوبه‌ای چارچوب پروژه اپراتور سوم تلفن همراه را مشخص کرد. براساس آن استفاده از فناوری نسل سوم GSM یا 3G، استفاده از سرمایه گذار خارجی با حداکثر حق السهم 49 درصد و امکان اپراتوری منطقه‌ای از آن جمله بود که البته با تغییراتی که در اعطای این پروانه به اپراتور کاملا داخلی تامین تله کام پیش آمد بند استفاده 49 درصدی از سرمایه گذار خارجی از این پروژه حذف شد.

برگزاری چندین مناقصه برای انتخاب اپراتور از دیگر نکات جالب توجه در این ماجرا بود. نهایتا در اردیبهشت ماه سال گذشته شرکت تامین تله کام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی - شستا - پس از کش و قوس های فراوان موفق شد پروانه فعالیت اپراتور سوم موبایل ایران را از آن خود کند که طبق پروانه صادر شده این اپراتور باید از اوایل خردادماه امسال شبکه خود را راه اندازی و سیم کارتهایی با قابلیت نسل سوم موبایل وارد بازار کند.

اتفاقی که تا این لحظه هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است. اما در هر حال براساس اعلام روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این سیمکارتها دارای پیش شماره 0920 هستند و قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت 512 کیلوبیتی و تلفن تصویری را خواهند داشت. براساس موافقتنامه پروانه فعالیت اپراتور سوم، این اپراتور مشابه سایر اپراتورها می‌تواند برای واگذاری سیمکارتهای کامل اجرایی دائمی حداکثر مبلغ 120 هزار تومان و سیمکارتهای اعتباری حداکثر مبلغ 20 هزار تومان از مشتریان دریافت کند.

مزیت اصلی سیم‌کارت‌های اپراتور سوم تلفن همراه نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر این است که علاوه بر سرویس مکالمه (Voice) که کیفیت آن به مراتب بهتر از نسل دوم است؛ امکان ارائه سرویس دیتا و تبادل دیتا برروی این سیم‌کارت‌ها وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر اینترنت پرسرعت، امکاناتی چون ویدیوکال در اختیار کاربران شبکه اپراتور سوم قرار می‌گیرد.

شبکه‌ای برای 17 میلیون ایرانی
طبق پروانه فعالیت اپراتور سوم موبایل، این اپراتور می‌تواند 17میلیون مشترک در سراسر کشور جذب کند که به 6 میلیون مشترک خدمات پایه (صوت) و 11 میلیون مشترک خدمات دیتا ارائه کند.
به گفته لطف الله سبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در حال حاضر خدمات نسل دوم از سوی سایر اپراتورها ارائه می‌شود که اپراتور سوم نیز می‌تواند حداکثر 20 درصد بالاتر از تعرفه‌های پایه را بابت ارائه این خدمات دریافت کند.

تعرفه‌ پایه همان تعرفه خدماتی است که از سوی اپراتور اول ارائه می‌شود و در سیمکارتهای پیش پرداختی نیز می‌تواند 50 درصد بیش‌تر از سیمکارت‌های دائمی باشد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با اشاره به اینکه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه در انحصار اپراتور سوم است، می‌گوید: تعرفه این خدمات باید از سوی اپراتور سوم به رگولاتوری پیشنهاد شود تا پس از بررسی‌های کارشناسی و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شود.

فیض‌آبادی، مدیر عامل تامین تلکام نیز در مورد وضعیت سیم‌کارت‌های اپراتور سوم می‌گوید: این سیم‌کارت‌ها در فاز اول در تهران و کرج، قم، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز عرضه می‌شود؛ ارایه سیم‌کارت‌ها با سرویس‌های پایه آغاز می‌شود اما طبق برنامه‌ریزی برای سال‌های مختلف سرویس‌های مبتنی بر نسل سوم موبایل ارایه می‌شود.

پوشش این شبکه در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود، به‌طوری که در تهران 80 درصد شبکه با پوشش تری جی و 20 درصد شبکه با پوشش 2G خواهد بود اما در استان‌های دیگر با توجه به مطالعات بازار، این درصدها تغییر خواهد کرد.

کد خبر 135917

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز