مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

اردشیر طیبی: شهردارها به هر روشی که انتخاب شده باشند و هر توانایی که داشته باشند، برای پیاده‌کردن برنامه‌هایشان نیاز به زمان دارند.

تجربه بزرگترین شهرهای دنیا نشان می‌دهد که اگر یک مدیر خوب در مدت زمانی نسبتاً‌ طولانی فرصت این را داشته باشد تا همه برنامه‌ها و اهدافش را اجرا کند و به ثمر برساند، نه تنها شهر در بهترین وضعیت خود قرار می‌گیرد، بلکه شهروندان نیز تا مدت‌ها نام او را بر سر زبان‌ها نگه می‌دارند.

شاید برای ما تهرانی‌هایی که عادت کرده‌ایم هر دو سال یک بار یک شهردار جدید را تجربه کنیم، جالب باشد که بدانیم در یکی از شهرهای بزرگ کانادا، پیرزنی 82 ساله، بیست و هشت سال است که سمت شهرداری را در اختیار دارد.

خانم هازل مک کالیون که از سال 1978 شهردار میشیسوگا در کاناداست، به خاطر اظهارات صریح و خالی از ملاحظات سیاسی‌اش معروف است. این مدیر موفق که در سال 2005 به عنوان دومین شهردار برتر جهان انتخاب شده بود در همان ابتدای تصدی پست شهرداری با یک بحران بزرگ مواجه شد و یک قطار حامل مواد شیمیایی بسیار خطرناک درست در کنار شهر دچار سانحه شد و جان شهروندان میشیسوگا را به خطر انداخت.

خانم مک کالیون در یک عملیات بزرگ که همچنان شهره خاص و عام است توانست در مدت کوتاهی 200 هزار نفر از ساکنین را از شهر خارج کند. جالب اینکه در این اتفاق نه کسی کشته شده و نه کسی آسیب جدی دید، تنها اتفاق قابل توجه شکستن زانوی شهردار در حین کمک به تخلیه شهر بود. این اتفاق همچنان یک رکورد در مدیریت بحران محسوب می‌شود.

اما این تنها یک شروع برای اقدامات بزرگ خانم کالیون بود. هم اکنون میشیسوگا که در ابتدای سال 1978 مجموعه‌ای از چند روستای کوچک و پراکنده بود، تبدیل به یکی از شش شهر بزرگ کانادا شده است و همه جا از آن به عنوان پایتخت اقتصادی، صنعتی و تفریحی کانادا یاد می‌شود.

مدیریت بسیار موفق هازل مک کالیون در این مدت طولانی باعث شده که میشیسوگا یکی از معدود شهرهای کانادا باشد که هیچ بدهی‌‌ ندارد و از سال 1978 هیچ وامی دریافت نکرده است. در مقابل میزان پس‌انداز شهر650 میلیون دلار برآورد می‌شود و در این زمینه از بسیاری از شهرهای کانادا جلو‌تر است.

فیلادلفیا شهر سلامتی

اما برای اداره موفق یک شهر حتماً‌ لازم نیست 28 سال شهردار باشید. جان فرانکلین استریت، شهردار فیلادلفیا، یکی از کسانی است که این جمله را ثابت کرده است. شهردار سیاهپوست فیلادلفیا که در یک خانواده بسیار فقیر به دنیا آمده است، در سال1999 به عنوان شهردار انتخاب شد. او در طول این مدت همواره روی تقویت روابط همسایگی، اشتغال‌زایی و پیشرفت امکانات آموزشی تأکید کرده و در این زمینه‌ها موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است.

او دکترای حقوق دارد و تلاش برای اصلاح قوانین حمل، خرید و فروش اسلحه از جمله اقدامات او در جهت کاهش نرخ جرم و جنایت در این شهر بوده است.

یکی دیگر از موفقیت‌های جان اف. استریت بالابردن قابل توجه سرانه کتابخوانی در فیلادلفیا است. همچنین او برای اولین بار در تاریخ این شهر میزان مالیات‌ها را کاهش داده و رکورد اشتغال‌زایی فیلادلفیا را در اختیار دارد.

فیلادلفیا تا پیش از روی کار آمدن استریت، از نظر فناوری اطلاعات یکی از سطح پایین‌ترین شهرهای آمریکا بود، اما اکنون به یکی از برجسته‌ترین شهرها در این زمینه تبدیل شده به طوری که متخصصین جوان کامپیوتر همگی در تلاش برای اقامت در فیلادلفیا هستند.

بعد از اینکه در سال 2000 یک نشریه سلامت در آمریکا این شهر را «شهر مردان چاق» لقب داد، شهردار تلاش‌های گسترده‌اش را برای حفظ سلامت جامعه خصوصاً‌ آقایان، آغاز کرد. از جمله این اقدامات احداث صدها مایل مسیر مناسب برای پیاده‌روی بود. او با ترغیب مردم شهر برای استفاده از دوچرخه تا حد زیادی موفق شد تا از افزایش بی‌رویه وزن شهروندان جلوگیری و به این ترتیب چندین میلیون دلار در هزینه‌های درمانی شهر صرفه‌جویی کند.

فعال‌ترین شهردار آمریکا

مردم ویرجینیا اولین بار در سال 1988 انتخاب مستقیم شهردار را تجربه کردند و برای اولین بار طی 300 سال تاریخ این شهر، یک زن را به سمتی رسمی منصوب کردند. خانم میرا اوبرندورف که اکنون پنج دوره است اداره امور ویرجینیا را در دست دارد، یکی از موفق‌ترین و خبرسازترین چهره‌های آمریکا است.

او در سال‌های جوانی کتابدار یک کتابخانه عمومی بود و اکنون، علاوه بر شهرداری ویرجینیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون شهرداران ایالات متحده نیز هست.

خانم اوبرندورف که صاحب کرسی در کمیته انرژی آمریکا است، شهر ویرجینیا را تبدیل به شهری کرده که کمترین اتلاف انرژی را در خود می‌بیند. تلاش‌های او برای بالابردن سطح زندگی مردم باعث شد تا در سال گذشته از طرف مجله نیوزویک به عنوان فعال‌ترین شهردار آمریکا انتخاب شود.

پایان اختلاف طبقاتی

کریستین اوده، حقوقدان 57ساله، در حالی سال 1993 شهردار مونیخ شد که جامعه گرفتار اختلاف طبقاتی بسیار شدیدی بود. او بلافاصله اقداماتش را روی تدارک خانه‌های ارزان‌قیمت متمرکز کرد و قول داد که در مدت زمان کوتاهی نرخ مسکن را کاهش دهد.امروزه بعد از گذشت 13سال از اولین روزی که اوده به عنوان شهردار مونیخ منصوب شد، کمتر اثری از اختلاف طبقاتی می‌توان در شهر یافت.

به جر‌أت می‌توان گفت که این شهر یکی از بهترین شهرهای آلمان و حتی اروپاست. مونیخ نسبت به سایر شهرهای آلمان پایین‌ترین بیکاری را دارد و قدرت خرید مردم از هر شهر دیگری در آلمان بیشتر است، همچنین بیشتر موقعیت‌های تحصیلی و کمترین نرخ جنایت در بین شهرهای آلمان، در مونیخ وجود دارد.از نظر اقتصادی نیز این شهر در بالاترین سطح قرار دارد و با وجود کارخانه بی.‌ام.و  و زیمنس و بیمه‌های بسیار مناسب سرمایه‌گذاری، بهترین میزبان برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

در اوایل دوره مدیریت اوده، آمارها نشان می‌داد کمترین میزان امید به زندگی و پایین‌ترین نرخ تولد متعلق به مونیخ است. اما از اوایل قرن بیست‌ویکم برای اولین بار در سی سال اخیر نرخ تولد در مونیخ از نرخ مرگ و میر بیشتر شد و هر سال این فاصله بیشتر و بیشتر هم می‌شود و این در کشوری مثل آلمان که به کشور پیرها معروف است، یک اتفاق بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

در کنار افزایش جمعیت، امکانات رشد و پرورش کودکان نیز تا سطح بسیار بالایی رشد داشته و مهم‌تر از همه اینکه این امکانات با نرخ بسیار مناسبی در اختیار همه خانواده‌ها قرار دارد.

یکی از آخرین دستاوردهای موفق مونیخ و شهردارش میزبانی با شکوه دیدار افتتاحیه جام جهانی در تابستان امسال بود. همچنین این شهر در طول بازی‌های جام جهانی مرکز خبرگزاری فیفا هم بود.

کد خبر 10464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز