همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: آرند نام یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد است.

وجه تسمیه نام این روستابه دلیل آن است که در زمان ساسانیان شاهزاده‌ای به نام اورنگ (orang) شاه در اینجا زندگی می‌کرده که بعد از هجوم اعراب به این سرزمین نام این منطقه را اورند(orand) گذاشتند و بعدها به آرند تغییر کرد.

این روستا در 8 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده و دارای قدمت تاریخی فراوانی است.

از مهمترین ویژگیهای این روستا طبیعت بکر، محصور شده در بین دو کوه باسیون میلک، چشمه سارهای فراوان و محصول معروف آن میوه انار است.

روستای ارند که قدمت تاریخی آن براساس منابع تاریخی به دوره حکومت هخامنشیان برمی‌گردد؛ زمانی که کوروش و داریوش کبیر بر این سرزمین فرمانروایی می‌کردند.

برخی حتی قدمت آن را به دوران افسانه ای پادشاهی اورند شاه در شاهنامه فردوسی می‌رسانند که نام این ده برگرفته از همین نام می‌باشد.

وجود آثار باستانی متعدد، قبرهای قدیمی که رو به سمت بیت المقدس می‌باشد، وجود آسیاب های متعدد، قلاع بزرگ، دژهای بلند، همه و همه نشان از قدمت این سرزمین دارد.

در وسط روستا جاده ای قدیمی از شمال تا جنوب کشیده شده است که روستا را به یکی از بزرگترین باغات انگور دیم در کنار کوه بزرگ درنا متصل می‌کند و هنوز اثار و بقایای این جاده قدیمی وجود دارد.

درضلع شرقی روستا و در حدود پنج کیلومتری آن مکانی به نام روماهندون وجود دارد که برخی می‌گویند دولت ساسانی زمانی که با رومیان درگیر بود رومیان از ترس به این ناحیه سوق الجیشی پناهنده شدند.

وجود آثار کشف شده مثل سکه ها وکوزها نشان از قدمت این روستا دارد.

این روستا دارای باغ های انار وانگور می باشد که در فصل بهار جلوه دل انگیز دارد. این روستا همچنین دارای مردمی سختکوش و مهربان است. زبان این روستا لری و مذهبشان شیعه می‌باشد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز