همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: روستای روشناوند در 25 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گناباد قرار دارد

روستای روشناوند - خراسان رضوی

این روستا در دهستان پسکلوت بخش مرکزی شهرستان گناباد واقع شده و بعد از بیلند پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان گناباد است.

روشناوند از شرق به روستای بیمرغ، از شمال شرق به روستای نوده پشنگ، از شمال به روستای بند ازبک و از شمال غرب به روستای خیر آباد، از غرب به جاه اسیایی گناباد- تربت حیدریه و همچنین به روستای تاریخی عمرانی و از جنوب به روستای حاجی آباد محدود است.

در روستای روشناوند رونق خوبی دارد محصولات کشاورزی روستای روشناوند عبارتند از: گندم، جو، پسته، زعفران، تره بار و...

برخی از اماکن عمومی روستای روشناوند:

مسجد جامع قدیم روشناوند: این مسجد دارای دو شبستان وضو خانه و ابدار خانه اتاقی بعنوان کتابخانه و همچینین چند صوفچه بود یک اثر تاریخی و مذهبی و ارزشمندی بود که تاریخ بنای آن بر اساس کتیبه‌ای که در بالای محراب آن موجود می‌باشد مربوط به 1222 هجری قمری است.

مسجد صاحب الزمان (عج)، مسجد چهارده معصوم (ع)، مسجد جوادلائمه (ع)، مسجد امام حسین (ع) و حسینیه امام رضا (ع) دیگر اماکن مذهبی این روستا هستند.

آب انبار قدیمی (کهنه): این آب انبار از آثار دوران صفویه بوده و با شماره 15563 در سال 1358 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام قدیمی: این حمام هم اکنون مورد استفاده اهالی قرار دارد و از آثار دوره قاجاریه می‌باشد. این حمام نیز با شماره 15618 در سال 1358 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدارس: اولین دبستان پنج کلاسه روستا در سال 1328 بوسیله آستان قدس رضوی و به همت اهالی روستا ساخته شد و در اختیار آموزش و پرورش شهرستان گناباد قرار گرفت. این دبستان که قدس رضوی نام دارد تنها مدرسه‌ای بود که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در روستا وجود داشت.

مدارس موجود در روستا نیز عبارتند از؛ مدرسه ابتدایی قدس رضوی (ع)، مدرسه ابتدایی آسیه (دخترانه)، مدرسه راهنمایی والفجر (پسرانه)، مدرسه راهنمایی خدیجه کبری(س)، دبیرستان مرحوم محمد فدوی (پسرانه)، دبیرستان جهاد(دخترانه).

کد خبر 167589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز