همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: طبر نام روستایی است از توابع بخش جلگه شوقان شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی.

این روستا در دهستان طبر و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بجنورد قرار دارد. آثار تاریخی زیادی در این روستا وجود دارد که نشان از قدمت طولانی آن دارد.

   حمام قدیمی روستای طبر / مراسم سنتی روستای طبر / more

در روستای طبر بیشتر مردم به کشاورزی و دامداری مشغول اشتغال دارند و عمده محصول کشاورزی آنها گندم، جو و انگور است.

در این روستا همچنین چند چشمه و قنات وجود دارد که آب کشاورزی روستا را تامین می‌کند. باغ‌های روستای طبر به چند قسمت تقسیم شده‌اند که هر قسمت نام مخصوص به خود را دارد.

یک قسمت از این باغ‌ها که در جنوب روستا و در دامنهٔ رشته کوه سالوک قرار گرفته‌است «لق لق» نامیده می‌شود. باغ‌های لق‌لق از یک چشمه که در بلندترین نقطهٔ باغها قرار گرفته‌است سیراب می‌شوند. بخش دیگر نیز «ترنقی» نامیده می‌شوند و در قسمت شمالی روستا قرار گرفته ‌است.

زبان مردم روستای طبر فارسی است. شغل اکثر ساکنان آن کشاورزی و دامداری است. صنایع نیز از رونق خاصی برخوردارند.

از سایر مناطق دیدنی طبر می‌توان به قلعه سنگینه و چنار خونی اشاره کرد. همچنین گورستان قدیمی واقع در سر کاریز (سر قنات پایین) و آثار خانه‌های مسکونی در مکانی موسوم به کوه خانه دار نشان دهنده قدمت روستا می‌باشد.

روستاهای اطراف طبر عبارتند از: محمدآباد طبر، برزانلوی طبر، گرمک، چهاربید، کلاته طبری، جوشقان، پشت بام و شوقان.

طبر با داشتن باغات فراوان زردالو، گردو، گلابی و انگور بیشترین باغات منطقه را دارا است. این روستا با واقع شدن در وسط این باغات و قرار گرفتن روی تپه از جلوه زیبایی خاصی بهره می برد.

قلعه کمرسفید، قلعه سنگینه، حمام عمومی، چنار و چشمه واقع در مرکز روستا، برج‌های نگهبانی، گورستان قدیمی روستا، آسیاب آبی، چندین بنای مسکونی، بازرا قدیم روستا از جمله آثار تاریخی روستا محسوب می‌شوند.

طبر همچنین یکی از شناخته شده ترین روستاهای خراسان شمالی از نظر فرهنگ و تحصیل است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز