کنار رود ارس در استان آذربایجان شرقی را به حق جایی شبیه بهشت نامیده اند؛

از جلفا تا کلیبر و ارسباران مناظر حیرت انگیز و شگفت آوری وجود دارد که انسان را به وجد و شعف وامی دارد.

در میان روستاهای اطراف رود ارس با جنگل ها و کوه ها و مناطق حفاظت شده مارال ها، روستای اشتبین ، یکی از روستاهای شگفت کشور، شهرت خاصی دارد.

مسافران پس از گذر از جلفا، روستای سیه رود، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) روستای دوزال، کردشت از سه راهی هراس به روستای زیبای اشتبین وارد می شوند.

روستای اشتبین از مجموعه سه  آبادی به نام های هراس، سیاوشان و جعفرآباد تشکیل شده و دارای سابقه تاریخی کهن است. چندین کتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی، یک گورستان قدیمی، کتیبه های مرمرین مربوط به قرن های نهم و دهم هجری حکایت از پیشینه تاریخی گرانبهای آن دارد.

ابوالقاسم نباتی عارف و شاعر معروف آذربایجان در اشتبین به دنیا آمده و به وصیت خود در این مکان به خاک سپرده شده است. تولید ابریشم در این روستا از قدیم رونق دارد و عده زیادی از مردم به تولید و پرورش کرم ابریشم اشتغال دارند.

میوه های باغی و محصولات جالیز اشتبین بسیار مرغوب است. انار، انجیر، گردو، گلابی، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته، ازگیل، انگور و توت به فراوانی از باغ ها به دست می آید. به علت نبودن سردخانه و عدم امکان دسترسی آسان به شهر بسیاری از این میوه ها از بین می رود.

خانه های روستای اشتبین معماری بسیار زیبایی دارد و حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر است. در هر گوشه کوچه های آن، کارگاه تولید ابریشم به چشم می خورد و در این میان زنان روستا که لواش تنوری می پزند نان را به میهمانان پیشکش می کنند.

نوجوانان و کودکان روستای اشتبین مانند بزرگان خود از کمک به میهمانان دریغ نمی کنند و تا مسافتی زیاد آنان را بدرقه می کنند.

کد خبر 2538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز