محمد ملاحسینی: سنگ‌نگاره‌های دازو (Dazu Rock Carvings) نام مجموعه‌ای از پیکر تراشی‌های مذهبی است که در قرن هفتم میلادی کنده شده‌اند

مجموعه آثار سنگی دازو در شهرستان دازو، در نزدیکی شهر شیچوآن در غرب کشور چین قرار دارد.

در این کنده‌کاری‌ها از آموزه‌های آئین بودایی، کنفوسیوس و باورهای تائویی الهام گرفته شده ‌است. همچنانکه این 3 مذهب در این مجسمه‌ها به شکل ماهرانه‌ای ترکیب شده‌اند.

شهر شیچوآن به خاطر هزاران مجسمه غول پیکرش مشهور شده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است که برای دیدن از این آثار به آنجا می‌روند.

more

  تندیس بودا در لیشان

یونسکو این مکان شگفت انگیز را در سال 1399 به عنوان میراث جهانی اعلام کرد و با شماره 912 به ثبت جهانی رساند.

سنگ‌نگاره‌های دازو شامل بیش از ۵۰ هزار مجسمه سنگی است که در کنار آنها بیش از 100 هزار کتیبه هم به چشم می‌خورد. این مجموعه عظیم شامل چندین گروه حکاکی است از جمله؛ حکاکی‌های «بی‌شان» و حکاکی‌های «بودینگ‌شان».

حکاکی‌های بی‌شان که به عنوان قدیمی‌ترین مجسمه‌های دازو شناختی می‌شوند در حدود سال 892 میلادی ساخته شده‌اند. همه این گروه از مجسمه‌ها ملبس هستند و شبیه مجسمه‌های بودا ساخته شده‌اند.

حکاکی‌های بودینگ‌شان نیز شامل مجسمه‌های سنگی در ابعاد واقعی راهب ژائو ژیفنگ ساخته شده‌اند. وی در بین سال‌های 1179 تا 1245 با جمع‌آوری کمک‌های مردمی با حکاکی 10 هزار مجسمه در دل کوه، حکاکی‌های دور دوم دازو را آغاز کرد.

یکی از زیباترین دیدنی‌های دازو، منطقه‌ای به نام غار روشنفکران است. در این غار 12 دایره وجود دارد که داخل هر کدام یک نفر نشسته و در حال عبادت است. سقف غار نیز به شکل ابرهای آسمان کنده‌کاری شده است.

از دیگر حکاکی‌های دازو، می‌توان به مجسمه بودا که 20 متر ارتفاع دارد و صورتش روی زمین است، اشاره کرد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۰