محمد ملاحسینی: آکروپلیس در زبان یونانی، به معنی شهر مرتفع یا صخره مقدس است و در یونان و تمام دنیا وجود دارد

اگر چه آکروپلیس‌های دیگری در یونان وجود دارد، اما اهمیت آکروپلیس آتن آن قدر زیاد است که نام آکروپلیس به عنوان اسم خاص برای آن در نظر گرفته شده است.

این بنا روی یک تپه سنگی صاف که دارای ۱۵۰ متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن قرار دارد. قبلا این بنا به نام «سکروپیا» مشتق از نام افسانه‌ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده می‌شد.

آکروپلیس از نام‌آورترین مکان‌های تاریخی و باستانی دنیا به حساب می‌آید. واژه آکروپلیس یک نام عمومی برای منطقه‌ای شهری قدیمی در یونان است اما امروزه مشهورترین آکروپلیس آن چیزی است که اکنون در مرکز شهر آتن و بر فراز محله پلاکا قرار دارد.

more  آشنایی با یونان / آشنایی با معبد پارتنون / آشنایی با موزه آکروپولیس و کتیبه‌های یونان / کشف کتیبه‌های مرمرین در آکروپلیس /

در جوار بنای پارتنون در آتن و در شمال شرقی آن در مرتفع ترین بخش شهر در ارتفاع 150 متری از سطح دریا قرار دارد.

آکروپلیس از نظر ظاهری یک تخته سنگ شیب‌داری است که چشم انداز اصلی شهر آتن را تشکیل می‌دهد. این بنا در 5 قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. این اثر امروزه یکی از اصلی ترین بناهای میراث فرهنگی جهان است. این بنا به اواخر دوره برنز باز می‌گردد و بهترین نمونه از بناهای کلاسیک نوع معماری یونانی است.

امروزه همه دنیا این معماری جالب را می‌ستایند اما این در حالی است که در همان زمان برخی از معماران هم عصر آن را کار کم ارزشی به حساب می‌آورده‌اند.

نقطه مرکزی آکروپلیس، بنای بسیار جالب معبد پارتنون می‌باشد. پارتنون که به معنای محل اقامت باکره‌ها می‌باشد برای احترام به آتنا خدای محافظ شهر ساخته شد.

از دیگر زیبایی‌های آکروپلیس می‌توان به مجسمه‌های مونثی اشاره کرد که به عنوان ستون به کار می‌روند و همچنین موزه جالبی که در آن مجسمه‌های باشکوهی به چشم می‌خورند.

در سال 1687 هنگامی که در حدود 2000 سال از ساخت آکروپلیس می‌گذشت یک گلوله توپ بی‌هدف به داخل پارتنون اثابت کرد و باعث ‌شد مقداری از سقف آن فرو بریزد.

همچنین در سال 1880 بدون موافقت کشور یونان، سنگ مرمرهای بسیار باارزش آکروپلیس به موزه لندن انتقال داد شد و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی گشتند.

تاریخ

هر 4 سال یک بار آتنی‌ها یک جشنواره به نام «پاناتنی‌آ» برگزار می‌کنند که شبیه بازی‌های المپیک است. در طول جشنواره، با یک حرکت دسته جمعی از میان آتن به آکروپلیس بالا می‌روند و وارد پارتنون می‌شوند. در آنجا، یک لباس بلند بافتنی پشمی (پپلوس) به طور رسمی روی فیدیاس عاج بزرگ فیل و تندیس طلایی از آتنا قرار گذاشته شده است.

این بنای تاریخی و با ارزش، در ۲۶ مارس سال ۲۰۰۷ رسماً به عنوان بنای برجسته در میراث فرهنگی اروپا به ثبت رسید.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰