همشهری آنلاین: لیونل مسی و مارتا برترین بازیکنان مرد و زن جهان در سال 2009 شناخته شدند.

مسی با بارسلونا به هر افتخاری که امکان داشت رسید. هافبک کوچک 169 سانتی‌متری آرژانتینی، پس از انتخابش به عنوان مرد سال فوتبال جهان گفت: "سال آینده هم سعی می‌کنیم همه عناوین را از آن خودمان کنیم". این اولین بار است که عنوان مرد سال جهان به یک آرژانتینی تعلق می‌گیرد.

 به گزارش کیکر، هر دو بازیکن برتر قبل از وی،‌ کاکا (مرد سال 2007) و کریس رونالدو (مرد سال 2008) امسال دستشان از این افتخار کوتاه ماند. مسی 22 ساله اظهار داشت: "من پادشاه و یا شماره یک جهان نیستم. اصلا چنین باوری ندارم". مسی که چند روز پیش نیز عنوان مرد سال فوتبال اروپا را تصاحب کرده بود، امسال به همراه بارسلونا به تمام عناوین ممکن دست یافته است: لیگ قهرمانان اروپا، لیگ باشگاهی اسپانیا، جام حذفی اسپانیا، سوپرجام اسپانیا و سوپر جام اروپا، و نیز قهرمانی جام باشگاه‌های جهان. درخشش او سهم عمده‌ای در کسب این قهرمانی‌ها داشته، از جمله گلی که با سر در فینال لیگ قهرمانان اروپا در  مقابل منچستر یونایتد به ثمر رساند و نیز گلی که در فینال جام باشگاه‌های جهان زد تا بارسا برای اولین بار در طول تاریخ 110 ساله‌اش صاحب این عنوان شود.

رده‌بندی برترین بازیکن جهان در سال 2009 بدین شرح است:
1- لیونل مسی از بارسلونا با 1073 امتیاز
2- کریستیانو رونالدو از رئال مادرید با 352 امتیاز
3- ژاوی از بارسلونا با 196 امتیاز
4- کاکا از رئال مادرید با 190 امتیاز
5- آندرس اینیستا از بارسلونا با 134 امتیاز

در فوتبال زنان نیز برای چهارمین مرتبه پیاپی، مارتا از برزیل صاحب عنوان برترین فوتبالیست سال جهان شد. او در این راه اینکا گرینگز، قهرمان و گلزن برتر جام ملت‌های اروپا و نیز بیرگیت پرینتس، برنده سه عنوان فوتبالیست برتر جهان را کنار زد. البته هر دو بازیکن آلمانی در بین پنج نفر اول برترین‌های امسال نیز هستند. رده‌بندی زن سال فوتبال جهان در سال 2009 بدین ترتیب است:

1- مارتا از لس آنجلس سول با 833 امتیاز
2- بیرگیت پرینتس از فرانکفورت با 290 امتیاز
3- کلی اسمیت از آرسنال با 252 امتیاز
4- کریستیانه از سانتوز با 239 امتیاز
5- اینکا گرینگز از دویسبورگ با 216 امتیاز

مارتا، برترین فوتبالیست زن جهان در سال 2009

کد خبر 97883

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز