یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق استمرار رایزنی‌های مشترک درخصوص راه‌های توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه و بسترسازی برای تقویت همکاری‌ها را در گفت‌وگوی تلفنی مورد تاکید قرار دادند.

منوچهر متکی و هوشیار زیباری در یک تماس تلفنی در پی سوءتفاهم‌ پیش آمده در منطقه عمومی فکه میان مامورین مرزی 2 کشور ضمن مذاکره پیرامون این مسئله بر تشکیل جلسه کمیته فنی مرزی به‌منظور اجرایی کردن توافقات 2 کشور تاکید کردند.

طرفین با اشاره به اینکه تقویت مناسبات دوجانبه ایران و عراق به‌عنوان کشورهای همسایه و تأثیرگذار در منطقه در راستای منافع 2 ملت و 2 کشور و همچنین ثبات، آرامش و توسعه منطقه است بر ضرورت پرهیز از ورود به مسائلی که ممکن است با تحریک بیگانگان دامن زده شود، تاکید کردند.

متکی و زیباری توافق کردند که 2 کشور صرف‌نظر از جوسازی‌ها و جنجال‌های عوامل بیگانه به مشورت‌ها و رایزنی‌های مشترک در جهت منافع و علایق 2 کشور ادامه دهند.

ضرورت تقویت روابط ایران و عراق

محمدرضا رحیمی نیز در دیدار با برهم صالح، نخست وزیر کردستان عراق که به ایران سفر کرده‌ است، گفت: مبادلات اقتصادی ایران و عراق به‌رغم ظرفیت‌های فراوان و مشترک در حد قابل‌قبولی نیست و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد مناسبات و روابط خود را در بخش‌های تجارت، صنعت، ساخت و ساز، سدسازی، همکاری‌های دانشگاهی و انتقال انرژی افزایش دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت در مرزهای مشترک، خواستار تقویت محافظت از مرزها و جلوگیری از رفت‌وآمدهای غیرمجاز شد. برهم صالح نخست‌وزیر  اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار خواستار تقویت همکاری‌های ایران و عراق شد و اظهار داشت: عراق اهمیت ویژه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران قائل است.

کد خبر 97808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز