گروه سیاسی: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه مذاکره ایران و عراق بر سر سوءتفاهم به‌وجود آمده درباره چاه نفتی مشترک فکه از مجاری دیپلماتیک در حال انجام است، گفت:

مقامات عراقی باید در جهت گسترش همکاری‌های تهران - بغداد گام بردارند.

علاء‌الدین بروجردی که با خبرنگار مهر گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به ادعای برخی از رسانه‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس که از ورود نیروهای ایران به خاک عراق و حضور بر سر چاه‌های نفتی میدان فکه مشترک با ایران سخن گفته بودند،  اعلام کرد: هم‌اکنون مذاکره از مجاری دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورعراق درباره این ادعا در حال انجام است و معتقدم که این معضل مطرح شده از سوی طرف عراقی،  به‌زودی حل خواهد شد.

وی علت طرح چنین ادعاهایی را از سوی برخی افراد در عراق، وجود عناصری در این کشور دانست که مخالف گسترش همکاری 2کشور دوست و برادر ایران و عراق هستند و افزود: البته نقش غرب را در این توطئه‌ها نمی‌توان نادیده گرفت، که به‌نظر می‌رسد دولت عراق باید هوشیارانه با این توطئه‌ها مقابله کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه مقامات عالی‌رتبه هر دو کشور باید با تدبیر، مناقشه به‌وجود آمده بر سر چاه‌های نفتی مشترک بین 2کشور را حل و فصل کنند، گفت: مقامات عراقی باید با هرگونه توطئه خارجی مقابله جدی کنند.

در آستانه انتخابات عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های خارجی را یک اقدام بی‌اساس تبلیغاتی خواند و بار دیگر از آمادگی تهران برای برگزاری کمیسیون مشترک مربوط به امور مرزی 2کشور خبر داد.

رامین مهمان‌پرست اخبار منتشر شده درخصوص چاه شماره4 منطقه فکه را یک اقدام بی‌اساس تبلیغاتی با هدف ملتهب کردن فضای مناسبات متین جمهوری اسلامی ایران و عراق در آستانه تحولات مهم و رخدادهای سرنوشت‌ساز انتخابات پارلمان عراق دانست و اینگونه رویکردهای غیرحرفه‌ای را ناکارآمد و غیرقابل ارزش توصیف کرد.

وی افزود: ما و مقامات عراقی همواره درخصوص مسائل مرزی از خلال رایزنی‌های دیپلماتیک و سازوکارهایی که معاهده 1975 الجزایر مشخص کرده موضوع را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داده‌ایم و در این خصوص مفاد معاهده 1975 برای حل اینگونه امور، وضعیت را کاملا روشن کرده است.

مهمان‌پرست اظهار داشت: در شرایطی که علائم و میله‌های مرزی که بر اثر رخدادها و حوادث طبیعی یا در نتیجه آثار 8 ساله جنگ تحمیلی صدام علیه ایران دچار تغییراتی می‌شود، کمیسیون مشترک ایران و عراق اینگونه امور را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهد و به نحو مطلوب آن را ساماندهی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزارت خارجه قبلا به‌صورت رسمی آمادگی خویش را برای برگزاری کمیسیون مشترک مربوط به امور مرزی 2کشور اعلام کرده و همچنان منتظر پاسخ طرف عراقی درخصوص برگزاری آن است.

پیگیری مسائل مرزی ایران و عراق

در همین زمینه، سفیر ایران در بغداد نیز گفت: ادعای اینکه سربازهای ایرانی وارد خاک عراق شده‌اند، صحت ندارد اما هرگونه مسائل مرزی بین 2کشور در چارچوب کمیته‌های فنی و کارگروه‌های تخصصی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

حسن کاظمی قمی افزود: مکانیسم‌های مربوط به پیگیری مسائل مرزی از جمله چاه‌های نفتی مشترک یا رژیم حقوقی آب‌های رودخانه‌های مرزی و یا نحوه استفاده از اروندرود در چارچوب توافقاتی که بین 2کشور وجود دارد مشخص شده است.

به‌طور طبیعی باید تمامی مسائل مربوط به مرزهای بین 2کشور در چارچوب این توافقنامه‌ها در کمیسیون‌هایی که مورد توافق قرار گرفته است، صورت گیرد.وی اظهار داشت: مسئله مطرح‌شده در مورد فکه ادعاهایی است که از سوی رسانه‌های بیگانه طرح شده و صحت ندارد.

کد خبر 97720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز