مهدی ربوشه: انتقادها از افشین قطبی در حالی شدت بیشتری به خود گرفته است که به نظر می‌رسد عده‌ای از مخالف‌خوانی‌ها می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

 اگرچه این سرمربی تیم ملی است که با وعده‌هایش شرایط را برای خود و تیم ملی سخت‌تر کرده و حالا چاره‌ای جز تغییر رویه ندارد. افشین قطبی مدعی می‌شود که تیم ملی را به قهرمانی جام ملت‌های آسیا خواهد رساند. دیگر چه فرقی می‌کند که این موضوع را در قالب چه کلماتی مطرح کند.

نکته اینجاست که او در ادبیات خود گرفتار شده، تلخ‌تر این که دیگر هیچکس باور نمی‌کند که افشین قطبی تفاوت میان ادعا و هدف‌گذاری را هنوز درک نکرده است. او همه اینها را می‌داند. اما با این حال پس از شکست مقابل اردن نیز دست به فرافکنی می‌زند و اشتباهات فنی‌اش را نمی‌پذیرد.

در این بین دامنه انتقادات شدت بیشتری به خود گرفته است. اگر افشین قطبی موفق نشود ارتباط خود با رسانه‌ها و منتقدانش را به طور حرفه‌ای تنظیم کند شاید به سرنوشت علی دایی دچار شود. به‌خصوص اینکه سرمربی تیم ملی با برخی اظهارنظرهای خود طی یک سال اخیر تا حدودی میان خودش و رسانه‌ها فاصله ایجاد کرده است.

قطبی تغییر رویه می‌دهد؟

وقتی پرسپولیس در فصلی که به سرمربیگری افشین قطبی به عنوان قهرمانی لیگ برتر رسید در آخرین دیدار نیم‌فصل مقابل سپاهان بازی را واگذار کرد، اتفاقات حاشیه‌ای خیلی زود به سراغ وی آمد. اختلاف با حمید استیلی شکل آشکاری به خود گرفت و حتی قطبی تهدید به استعفا کرد. اما جنجال خیلی زود با مدیریت حبیب کاشانی پایان یافت. آن روزها قطبی در نهایت ناآشنایی با شرایط فوتبال ایران توانست بحران را پشت‌سر بگذارد. اما حالا سخت‌تر شدن شرایط قطبی به محل سئوال تبدیل شده است. بنابراین سرمربی تیم ملی نباید از فدراسیون فوتبالی که نتوانست به علی دایی کمک کند توقع زیادی داشته باشد. حتی به حمایت‌های مقطعی مسئولان فدراسیون فوتبال نیز امید چندانی نیست.

چه آنها در حالی علی دایی را برکنار کردند که در یک فاصله زمانی کوتاه تا بازی حساس مقابل عربستان تاکید کرده بودند: «حتی اگر تیم ملی به جام جهانی هم نرود دایی برکنار نخواهد شد.» اما پس از برکناری دایی در چرخشی 180 درجه‌ای فشار افکار عمومی را دلیل اصلی تصمیم خود دانستند. موضوع آنجایی جالب‌تر شد که در گفته‌های خود تاکید دیگری هم داشتند؛ «مردم اساسا فاقد تحلیل هستند.» آیا فدراسیونی که به راحتی از علی دایی عبور کرد از افشین قطبی عبور نمی‌کند؟ سرمربی تیم ملی در این‌باره هیچ تضمینی ندارد. بنابراین باید تغییر رویه بدهد. منتقدانش را پس نزند.

فرافکنی نکند و در مقام تنظیم ارتباط خود با مربیان لیگ و رسانه‌ها برآید. افشین قطبی در یازدهمین باری که هدایت این تیم را بر عهده داشت، اولین شکست خود را در بازی‌های رسمی متحمل شد. شاید فشار انتقادها از این جهت بیشتر شده که او به طور مداوم و به بهانه قرار دادن بازیکنانش در شرایط روحی مناسب وعده پیروزی و قهرمانی می‌دهد.

قطبی تاکنون در 6 بازی دوستانه و  5 بازی رسمی هدایت تیم ملی را بر عهده داشته و قبل از باخت مقابل اردن البته ناکامی‌هایی را در بازی‌های دوستانه داشته است که به بازی مقابل چین و بحرین برمی‌گردد. اما در بازی‌های رسمی این اتفاق برای اولین بار افتاد و قطبی با تیم ملی مقابل اردن شکست یک بر صفر را متحمل شد. عملکرد قطبی در 11 بازی کسب 4 برد، 4 تساوی و 3 باخت بوده است. نکته جالب اینکه تیم ملی در دوران مربیگری قطبی 10 گل زده و 10 گل نیز دریافت کرده است.

آمار خوبی به نظر نمی‌رسد. حداقل اینکه پیشرفتی به چشم نمی‌خورد. قطبی بعد از شکست یک بر صفر تیم ملی مقابل اردن گفت: «باید این پیروزی را به تماشاگران اردنی تبریک بگویم. آنها تاثیر زیادی در این بازی داشتند. تیم ملی اردن هم نمایش خوبی داشت و بازی خوبی انجام داد. فکر می‌کنم آنها شایسته این نتیجه بودند چون با تمرکز بالایی بازی کردند.» شاید بهتر بود قطبی برای آرام کردن فضای داخلی نیز برخی اشتباهات خود را می‌پذیرفت.

معمای دستیار ایرانی

بر هیچکس پوشیده نیست که افشین قطبی خاطره خوشی از دستیار ایرانی ندارد. اختلافات او با حمید استیلی در پرسپولیس می‌رفت تا قهرمانی را از سرخپوشان بگیرد. اما این اتفاق رخ نداد تا قطبی به محبوبیت قابل‌توجهی در میان هواداران فوتبال در ایران برسد.

محبوبیتی که در نظرسنجی هفته گذشته برنامه 90 یک بار دیگر آشکار شد. آنجا که خیلی‌ها رای به تغییرات مثبت تیم ملی دادند. اما این تنها وضعیت افشین قطبی در بین افکار عمومی را روشن می‌کرد. هرچند که نظرسنجی جدید برنامه 90 مسئله دیگری را نشان داد. اینکه حالا با توجه به عملکرد تیم ملی خیلی‌ها از رسیدن به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ناامید شده‌اند.

سئوال این هفته برنامه 90 این بود که آیا تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به عنوان قهرمانی خواهد رسید یا خیر؟ بالغ بر 77 درصد افرادی که در نظرسنجی برنامه 90 شرکت کردند به این سئوال پاسخ منفی داده بودند. افشین قطبی حالا باید با تازه‌ترین مشکلات خود روبه‌رو شود. او دلسردی افکار عمومی، فشار انتقادی رسانه‌ها و مربیان را پیش روی خود می‌بیند. از این مهمتر اینکه گفته می‌شود فدراسیون فوتبال قصد دارد وی را مجاب کند تا به زودی یک دستیار ایرانی انتخاب کند.

موضوعی که افشین قطبی بارها نسبت به آن واکنش منفی از خود نشان داده است. باخت مقابل اردن شرایطی را به وجود آورده که عده‌ای به راحتی در خصوص اضافه شدن یک دستیار ایرانی به کادر فنی تیم ملی اظهارنظر می‌کنند. این در حالی است که در همه جای دنیا انتخاب نفرات کادر فنی تیم ملی برعهده سرمربی است. اگر چه از دستیاران خارجی قطبی نیز خاطرات خوشی در اذهان عمومی نیست و خیلی‌ها هنوز تجربه تلخ حضور مارکوی برزیلی در کادر فنی پرسپولیس را فراموش نکرده‌اند اما درست یا غلط این از اختیارات سرمربی تیم ملی است که درباره کادر فنی خود تصمیم بگیرد.

افشین قطبی روز گذشته پس از شنیدن این شایعات در گفت‌وگویی غیر رسمی تاکید کرد که من در حال حاضر با دستیاران خارجی‌ام هیچ مشکلی ندارم. بازیکنان هم مشکلی ندارند. پس دلیلی وجود ندارد که فعلا مربی دیگری را به کادر فنی تیم ملی اضافه کنم. البته این حرف را همان موقعی که قصد داشتم با فدراسیون فوتبال قرارداد ببندم مطرح کردم. به آنها گفتم من قبول نمی‌کنم که با دستیار ایرانی کار کنم.

مسئولان فدراسیون فوتبال نیز پذیرفتند. قطبی در واکنش به موضوع اعمال فشار از سوی فدراسیون فوتبال گفت: «این مسئله را قبول ندارم. من و فدراسیون فوتبال هماهنگ و همسو با یکدیگر حرکت می‌کنیم. آنها در این خصوص توصیه‌ای به من نکرده‌اند و فکر نمی‌کنم در این‌باره فشاری متوجه من باشد. به هر حال تا جایی که به من مربوط می‌شود فعلا هیچ مربی‌ای به کادر فنی تیم ملی اضافه نمی‌شود.»

قطبی همچنین با اشاره به موضوع تغییر نسل در تیم ملی گفت: «همه ما به خوبی می‌دانیم که تیم ملی به تغییر نسل نیاز دارد اما حاضر نیستیم هزینه آن را بپردازیم. وقتی از بیک‌‌زاده و فشنگچی دعوت می‌کنم که به تیم ملی بیایند اطمینان دارم که عده‌ای دست به انتقاد می‌زنند.

 این عده همان‌هایی هستند که هر فرد دیگری را هم دعوت کنم موضع انتقادی خود را حفظ می‌کنند. بنابراین وظیفه من چیست؟ آیا نباید به موفقیت تیم ملی فکر کنم. من تغییر نکرده‌ام. هنوز هم در قبال شادی و غم مردم خودم را مسئول می‌دانم. اما از همه اهالی فوتبال می‌خواهم که به من و تیم ملی کمک کنند.

واقعا از دیدن این همه انتقاد و انگیزه‌های منفی تعجب می‌کنم.» سرمربی تیم ملی که بابت برخی جهت‌گیری‌ها شدیدا دلخور است در واکنش به نظرسنجی برنامه 90 تاکید کرد: «من به نظرات مردم احترام می‌گذارم. به نظرات کارشناسانی که درباره مسائل فنی صحبت می‌کنند هم احترام می‌گذارم. اما اطمینان دارم که باخت به اردن باعث این موج منفی شده است. این مشکل را باید با کمک یکدیگر حل کنیم، همین.»

کد خبر 96065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز