جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است تا پایان سال میلادی جاری توافقی با ایران درباره فرستادن اورانیوم تهران به خارج از کشور برای فرآوری بیشتر صورت بگیرد

محمد البرادعی پایان نوامبر –میانه آذر - پس از 12 سال مدیریت، آژانس را ترک خواهد کرد. او در حالی اینگونه ابراز امیدواری می‌کند که کاخ سفید و الیزه «چند هفته آینده» را پایان فرصت تهران به پاسخ رسمی پیشنهاد تبادل سوخت هسته‌ای خوانده‌اند.

این هفته‌های آخر سال

رئیس‌جمهور آمریکا همان طور که در دیدار همتای روس و همچنین در سفر چین گفته بود، این بار در کره‌جنوبی گفت: درصورتی‌که ایران به پیشنهاد یک توافق هسته‌ای پاسخ ندهد با عواقب آن روبه‌رو خواهد شد و کشورهای غربی احتمالا در عرض چند هفته آینده گام‌هایی را برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع بررسی خواهند کرد.

باراک اوباما در نشست خبری مشترک با لی‌میونگ باک، رئیس‌جمهور کره‌‌جنوبی، اشاره کرد: ایران چندین هفته وقت گرفته است و هنوز تمایل خود را به دادن پاسخ مثبت به این پیشنهاد نشان نداده است. بنابراین ما مذاکرات با شریک‌های جهانی را درباره اهمیت نشان دادن عواقب آن آغاز کرده‌ایم.

او ادامه داد: انتظار ما این است که در چند هفته آینده، بسته‌ای از گام‌های احتمالی آینده‌مان را آماده کنیم، بسته‌ای که جدی بودن ما را به ایران نشان دهد.

آغاز سال را بنگرید

اوباما مدعی شد: آنچه من از دیدن آن خشنود شده‌ام اتحاد بین‌المللی نادری است که شاهد آن بوده‌ایم. وقتی به این فکر می‌کنیم که در آغاز سال تلاش‌های بین‌المللی تا چه حد گسسته بود و درک کشورها درباره برنامه هسته‌ای ایران تا چه حد با یکدیگر ناسازگاری داشت.

ما می‌خواهیم مطمئن شویم

اما نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از این اظهارنظر اوباما تاکید کرد: ایران می‌خواهد مطمئن شود که تضمینی حاکی از اینکه ما سوخت را در پایان کار برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت می‌کنیم وجود دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس علی‌اصغر سلطانیه در وین گفت که یک فقدان بی‌اعتمادی وجود دارد که ریشه‌ در پیمان‌های هسته‌ای نقض شده با کشورهای خارجی برای تامین سوخت در گذشته دارد.

بیش از این قصد نداریم

پیش از سلطانیه، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته بود که پاریس قصد ندارد که بیش از این مسائل فنی تامین اورانیوم غنی شده را با تهران بررسی کند.به گزارش نووستی، برنار والرو در پاریس تاکید کرد که فرانسه پیامدهای این پاسخ را با شرکای گروه 1+5 -پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به‌همراه آلمان- بررسی می‌کند.

نادر ولی گذرا

لحن البرادعی اما مانند لحن سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاریس، نبود.البرادعی دیروز در یک نشست خبری در برلین گفت: این فرصتی نادر برای حرکت از مسیر تحریم‌ها و تقابل به روند اعتمادسازی است.

به گزارش رویترز، البرادعی تاکید کرد: من معتقدم که توپ در زمین ایران است. امیدوارم آنها این فرصت نادر ولی گذرا را از دست ندهند.محمدالبرادعی همچنین درباره هفته‌های آینده نظری داشت و ادامه داد: من امیدوارم به‌زودی و در عرض هفته آینده یا همان حدود، پاسخ خود را بگیرم.

این کار، فضایی را برای ایران و آمریکا باز می‌کند تا مذاکرات گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر آن گفت که نمی‌خواهد شاهد تحریم‌ها علیه ایران باشد.

گزارشی که تکذیب شد

پیش از این روزنامه انگلیسی تایمز نوشته بود که محمد البرادعی در دیدارهایی محرمانه با مقامات تهران، پیش‌نویس 13 ماده‌ای توافق آژانس ماه سپتامبر گذشته توسط خود را  ارائه کرده تا پیش از ترک سمت مدیرکلی آژانس، حداقلی از حل مسئله هسته‌ای ایران را در کارنامه داشته باشد.

مفاد این طرح از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا 3 دور تحریم‌های جاری علیه ایران و همچنین 5 قطعنامه‌ای که از این کشور می‌خواهد برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند، لغو شود.

به نوشته روزنامه تایمز، در این طرح آمده است: دوطرف تصمیم دارند کنسرسیومی بین‌المللی برای غنی‌سازی اورانیوم هم در ایران و هم خارج از این کشور پایه‌ریزی و آغاز کنند تا ایران اورانیوم مورد نیاز خود را از طریق این کنسرسیوم تامین کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر آسیسی ایتالیا درباره ادعای تایمز که از توافق سری میان وی و دولت ایران خبر داده بود، گفت: مقاله روزنامه تایمز لندن کاملا جعلی است.

کد خبر 95680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز