مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: به‌زودی و بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید، چهارمین خط بی‌.آر‌.تی نیز افتتاح خواهد‌شد.

خط چهارم بی‌.آر‌.تی با طول مسیری 5/21‌کیلومتری شمال به جنوب پایتخت را در زمانی حدود 20‌دقیقه به‌‌هم متصل می‌کند. جالب است بدانید خط چهارم بی‌.آر‌.تی از پایانه پارک‌وی آغاز می‌شود و بعد از عبور از دل تونل‌توحید به پایانه جنوب می‌رسد. هم‌چنین در ابتدا 200‌دستگاه اتوبوس در این خط مشغول به خدمات‌رسانی خواهند‌شد. در گزارش این صفحه اتوبوس همشهری‌مسافر به معرفی خط چهارم بی‌.آر‌.تی پرداخته‌ایم که از شما دعوت می‌کنیم مختصات این خط را بخوانید.

 بی‌شک استفاده از بی.آر.تی‌ برای مسافران تهرانی که باید هر روز ترافیک را در خیابان‌های پایتخت تحمل کنند، یک انتخاب مناسب است. حرکت در مسیر ویژه، عبور از تقاطع‌های غیر‌همسطح و پشت چراغ قرمز قرار نگرفتن بهترین خبری است که می‌توان به یک مسافر تهرانی داد و این دستاوردهای بزرگ بی.آر.تی‌ برای مبارزه با ترافیک در پایتخت بود.

 این ویژگی‌ها باعث شد خطوط بی.آر.تی‌ خیلی زود جای خود را میان مسافران باز کند. این استقبال، اما شد مقدمه‌ای برای این‌که مدیران شهری پایتخت تصمیم به گسترش خطوط بی.آر.تی‌ بگیرند. خیلی زود خطوط بی.آر.تی‌ با ورود اتوبوس‌های جدید دوکابین گسترش پیدا کرد و رسید به جایی که هم‌اکنون مسافران تهرانی از ‌3خط بی.آر.تی‌ استفاده می‌کنند.

در حال حاضر مدیران شرکت واحد برای مسافرانی که بی.آر.تی‌ را برای سفرهای درون‌شهری انتخاب کرده‌اند، خبر خوبی دارند و آن‌هم راه‌اندازی خط چهارم بی.آر.تی‌ است که  شمال به جنوب پایتخت را به هم متصل می‌کند. قرار است بعد از افتتاح تونل توحید خط چهارم بی.آر.تی‌ نیز راه‌اندازی ‌شود که البته از دل بزرگ‌ترین پروژه شهری در ‌30سال اخیر عبور می‌کند.

بعد از راه‌اندازی خط‌چهارم بی.آر.تی‌ مسافران شمال به جنوب شهر که باید بعد از تغییر خطوط مختلف و عبور از ترافیک سنگین به مقصد نهایی خود می‌رسیدند، حالا در کمترین زمان ممکن که شاید تصورش هم را نمی‌کردند، می‌توانند خط طولی پایتخت را طی کنند.

شمال به جنوب در20 دقیقه

تا چندی دیگر خیابان‌های پایتخت چهارمین سامانه بی.آر.تی‌ را به خود می‌بیند. بعد از خط‌یک، ‌2 و ‌3 بی.آر.تی‌، حالا چهارمین خط بی.آر.تی‌ می‌خواهد شمال شهر را به جنوب پایتخت متصل کند. خط‌‌4 بی.آر.تی‌ 5/21‌کیلومتر طول دارد که از پایانه پارک‌وی آغاز می‌شود و به پایانه جنوب می‌رسد. برای تاسیس خط‌4 بی.آر.تی‌ مطالعات لازم از سوی شرکت مطالعات جامع شهرداری پایتخت و هم‌چنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده و هم‌اکنون مسئولان حمل‌و‌نقلی پایتخت در انتظار افتتاح تونل‌توحید هستند تا این سامانه راه‌اندازی شود.

200‌اتوبوس دوکابین جدید

در ابتدای راه‌اندازی خط‌‌چهارم بی.آر.تی،‌ مقرر شده ‌است تا تعداد 200‌اتوبوس جدید در این سامانه به کار گرفته شود. به گفته مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت، از همان اتوبوس‌های جدیدی که در خط‌یک بی.آر.تی‌ مسافران را جابه‌جا می‌کنند، برای تردد در خط‌چهارم بی.آر.تی‌ نیز استفاده می‌شود. قطعا این تعداد اتوبوس تنها برای روزهای ابتدایی راه‌اندازی سامانه چهارم بی.آر.تی‌ کاربرد خواهد داشت، اما بعد از این‌که خط‌چهارم نیز مانند سایر خطوط بی.آر.تی‌ اعتماد مسافران را به خود جلب کند، تعداد اتوبوس‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

فاصله ایستگاه‌ها

فاصله ایستگاه‌های خط‌چهارم بی.آر.تی‌ به ‌2دسته تقسیم شده‌‌‌است. فاصله ایستگاه‌های خط‌چهارم در بزرگراه‌های شهر 1000‌متر و در معابر شریانی نیز 700متر است. بر اساس مطالعات انجام‌شده و هم‌چنین اعلام مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی هر اتوبوس بعد از حرکت از اولین ایستگاه و حرکت در مسیر ویژه در عرض ‌یک‌دقیقه به ایستگاه بعدی می‌رسد که این موضوع در عرصه حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت یک‌رکورد به حساب می‌آید. در نتیجه مسافران نیز می‌توانند خدمات‌رسانی متفاوتی را تجربه کنند.

از شمال به جنوب بدون توقف

فکر می‌کنید پشت‌سر گذاشتن شمال تا جنوب پایتخت بعد از راه‌اندازی خط‌چهارم بی.آر.تی‌ در چند‌دقیقه ممکن خواهد‌شد؟ بی.آر.تی‌‌4 نیز می‌خواهد در زمانی غیر‌قابل تصور، به مسافران خود از شمال به جنوب پایتخت خدمات‌رسانی کند. براساس مطالعات جامعی که برای راه‌اندازی خط‌چهارم بی.آر.تی‌ انجام شده‌، زمان سفر از شمال به جنوب پایتخت حدود ‌20دقیقه طول خواهد کشید، این در‌حالی است که هم‌اکنون مسافران تهرانی برای تردد از شمال به جنوب شهر باید در ترافیک سنگینی گرفتار ‌‌شوند و زمان بسیار زیادی صرف کنند.

عبور از قلب تونل

خط‌4 بی.آر.تی‌، سامانه‌ای پرهیجان است. علاوه‌بر تمام دستاوردهایی که خط‌چهارم بی.آر.تی‌ برای اوضاع حمل‌و‌نقل عمومی تهران دارد، اما عبور از دل تونل‌توحید بزرگ‌ترین مشخصه این سامانه است. اگر از نزدیکی‌های تونل گذر کرده باشید، حتما متوجه خط‌های زرد‌رنگی شده‌اید که در خیابان منتهی به تونل کشیده شده‌است؟ این خطوط‌ زرد‌رنگ محل عبور اتوبوس‌های خط‌چهارم بی.آر.تی‌ است که وارد تونل می‌شوند تا مسافران اتوبوس به قول مدیران شرکت واحد، از دل بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت در ‌30سال گذشته عبور کنند.

14‌ایستگاه در خط‌‌4 بی.آر.تی‌

برای این‌که خط چهارم بی.آر.تی‌ پایتخت را معرفی کرده باشیم باید بگوییم که این خط 14‌ایستگاه در طول مسیر خود دارد. اولین ایستگاه در پایانه پارک‌وی، ایستگاه شهید‌افشار است و مسافران بعد از عبور از ایستگاه‌های تابناک، پل نمایشگاه، پل سئول، پل مدیریت، ملاصدرا، شهید‌همت، پل‌‌ کوی‌نصر، میدان توحید، آزادی-‌شهیدنواب، آذربایجان-شهیدنواب و میدان بهمن به ترمینال جنوب می‌رسد. ایستگاه‌های مورد‌نظر برای خط‌چهارم بی.آر.تی‌ نیز هم‌اکنون در حال ساخت است تا به محض افتتاح تونل‌توحید مسیر خط‌چهارم راه‌اندازی شود.

سامان‌دهی و ادغام خطوط فعلی

در‌حال‌حاضر در مسیر شمال به جنوب پایتخت و در مسیری که برای خط‌چهارم بی.آر.تی‌ مدنظر قرار گرفته، 126‌اتوبوس به فعالیت مشغو‌ل‌ هستند که تعداد 78‌اتوبوس بلیتی و 48‌اتوبوس ریالی به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند، اما با راه‌اندازی خط‌چهارم بی.آر.تی‌ این خطوط با سامانه بی.آر.تی‌ ادغام خواهد شد تا به نوعی خدمات‌رسانی یکپارچه شود. بر اساس اعلام مسئولان شرکت واحد، در محدوده تونل 4‌خط و هم‌چنین در طول مسیر نیز 5‌خط فعلی با خط‌4 بی.آر.تی سامان‌دهی می‌شوند.

تجربیات خطوط قبلی

راه‌اندازی خطوط یک، ‌2 و ‌3 بی.آر.تی‌ و هم‌چنین خط ویژه مسیر میدان راه‌آهن تا میدان تجریش، تجربه‌ای بسیار خوب برای مدیران حمل‌و‌نقلی پایتخت و هم‌چنین مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی به‌همراه داشت. این موضوع باعث شد تا در تحقیقات اولیه‌ای که توسط شرکت مطالعات معاونت حمل‌و‌نقل انجام شد، تمام تجربیات سامانه‌های بی.آر.تی‌ لحاظ شود. توجه به این مسایل سبب شد تا خط‌چهارم بی.آر.تی‌ حتی در روزهای ابتدایی راه‌اندازی‌اش، نکات منفی کمتری داشته‌باشد.

همشهری مسافر

کد خبر 94277

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز