مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: بعد از بهره برداری پل روشندلان و عبور اتوبوس های خط یک بی.آر.تی از این تقاطع غیر همسطح رکوردهای خاصی برای جابه جایی مسافر در خط یک این سامانه بر جای گذاشته شده است که اولین و بهترین آن کاهش 10 دقیقه ای زمان جابه جایی مسافران در خط یک بی.آر.تی بوده.

مدیران اتوبوسرانی در این باره می گویند: «مسافر و راننده، هر دو از ترافیک‌های سنتی این محدوده رهایی پیدا کرده اند». ظاهرا ترافیک این محدوده برای اتوبوس ها و مسافران اتوبوس از نصف هم کمتر شده است . در مطلب، تاثیر راه اندازی پل روشندلان بر نحوه تردد اتوبوس های بی.آر.تی در محدوده این پل مورد بررسی قرار گرفته است.

«اگر موافقید بنشینیم پای حساب»! این جمله آن‌چنان هم غریب نیست چراکه وقتی پای حساب و کتاب می‌آید عده‌ای هستند که تن‌شان می‌لرزد و عده‌ای هم می‌گویند: «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است». عده اول آن دسته‌ایند که دقیقا مخالف این گفته هستند و خیلی حق به جانب می‌گویند: یعنی فکر می‌کنید ما خطاکاریم؟

 اصلا چرا این حرف را می‌زنید و خلاصه به هزار در و دیوار می‌زنند که از همان حساب و کتاب کردن فرار کنند. این‌که آدمی ‌برای هر کاری حساب پس بدهد حتما خوب است و لازم؛ این‌که بعد از انجام کاری بیایی و با خودت بنشینی و با خودت حساب کنی که کجایش درست بوده و کجایش هم احیانا اشتباه.

 اگر شما نزد خودتان دو، دوتا؛ چهارتایی داشته باشید، هیچ‌گاه دست به کاری بیهوده نمی‌زنید. مثل همان‌هایی که برای برداشتن هر قدم در زندگی‌شان حساب و کتاب می‌کنند تا وقتی قرار شد با خودشان، شاید مدیرشان یا حتی خانواده‌شان بنشینند پای حساب و کتاب به راحتی بتوانند توضیحات لازم را بدهند و بر حرف‌های نابه‌جا خط بطلان بکشند.

 این‌ها را گفتیم تا بگوییم اصولا انسان‌های موفق یا مجموعه‌های موفق آن‌هایی هستند که همیشه حاضرند کار خود را به نقد بگذارند. عده‌ای مردم را بهترین قاضی می‌دانند و می‌گویند شما قضاوت کنید.

 قبلا هم گفتیم و باز هم می‌گوییم که ترافیک از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در تهران وجود دارد و این تمام هدف مدیران شهری پایتخت است که هر لحظه با این غول بزرگ مبارزه کنند تا این اوضاع ترافیکی به جایی برسد که شهروندان وقت کمتری را برای گذر از آن سپری کنند.

وسایلی هم‌چون بی.آر.تی برای شهر و شهروند راه‌اندازی می‌شود تا این هم خود راهی باشد که مقصد نزدیک‌تر و بی‌ترافیک‌تر شود، اما این‌که مدیر فقط بگوید ما این پروژه را راه‌اندازی کردیم و حالا دیگر تمام مشکلات حل شد، خود جای شک و گمان باقی می‌گذارد.

پروژه پل روشندلان راه‌اندازی شد تا ترافیک شدید محدوده‌ای از شهر کاهش پیدا کند و البته این کار هم انجام شد، اما حال که مدتی از افتتاح آن گذشته باید نقدی درست بر این پروژه داشته باشیم و شدت تاثیرگذاری‌اش را از زاویه‌ای صحیح بررسی کنیم.

 شرکت‌واحد اتوبوسرانی تهران شاید یکی از شرکت‌های حمل‌ونقلی باشد که از این پل و تقاطع غیرهمسطحش بیشترین استفاده را-در خط یک بی.آر.تی-برده و مدیران این شرکت بهترین نقد و بررسی را می‌توانند درباره این پل داشته باشند تا اوضاع آن را از نظر جابه‌جایی مسافر و تاثیر بر ترافیک تشریح کنند.

بهبود 10دقیقه‌ای در جابه‌جایی مسافر

پل روشندلان در مسیر خط یک بی.آر.تی پایتخت قرار دارد و قطعا راه‌اندازی‌اش بیشترین تاثیر را از نظر جابه‌جایی و توزیع سفر برای این سامانه داشته است. مدیران شرکت‌واحد هم در این روزها که چندهفته‌ای است از افتتاح این پل می‌گذرد خبر از صرفه‌جویی10دقیقه‌ای در جابه‌جایی مسافران این خط می‌دهند.

 با توجه به این‌که خط یک بی.آر.تی از روی این پل می‌گذرد و از یک تقاطع غیرهمسطح سود می‌برد، جابه‌جایی مسافران آن نسبت به قبل  10دقیقه سریع‌تر انجام می‌شود که این خود دستاوردی بزرگ برای شرکت‌واحد و درنهایت مسافران خط یک بی.آر.تی بوده است.    

مکاتبه با پلیس راهور

همان‌طور که از مزیت‌های راه‌اندازی پل روشندلان گفته شد، مدیران شرکت‌واحد و معاونت بهره‌برداری این شرکت از یک‌سری مشکلات هم صحبت می‌کنند. در حال حاضر این پل تنها در اختیار اتوبوس‌های  بی.آر.تی نیست و خودروهای شخصی هم در روی پل وارد این خط می‌شوند که البته این موضوع به راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور مربوط می‌شود.

 شرکت‌واحد طی هفته گذشته مکاتباتی را به سرهنگ‌هاشمی ‌و سایر فرماندهان پلیس راهور داشته تا به نوعی لاین روی پل تنها در اختیار اتوبوس‌های این سامانه قرار بگیرد که اگر این اتفاق رخ دهد قطعا شاهد استفاده راحت و سریع شهروندان از خط یک بی.آر.تی خواهیم بود چرا که به نوعی باز هم زمان سفر در این سامانه کاهش پیدا می‌کند.

تبادل مسافر

قبل از این‌که پل روشندلان راه‌اندازی شود درواقع ایستگاهی به نام روشندلان وجود نداشت. ایستگاهی که هم‌اکنون مبدل به قول مدیران شرکت‌واحد برای تبدیل به یکی از ایستگاه‌های ترانزیت شده است. ایستگاهی که در دل خود تبادل مسافر انجام می‌دهد و به نوعی مسافران می‌توانند در این خط با تغییر مسیر به راحتی وارد مسیرهای دیگر و موردنظر خود شوند.

درواقع تا پیش از راه‌اندازی، تعدادی از مسافران که به تقاطع موردنظر می‌رسیدند نمی‌توانستند در آن محل در تقاطع وارد خط بی.آر.تی شوند، اما حالا این روند اجرایی شده و در نتیجه بر تعداد مسافران این سامانه نیز افزوده شده است.  

رضایت‌مندی مسافران

اتوبوسرانی معتقد است بعد از راه‌اندازی پل روشندلان ترافیک بسیار کم و تردد اتوبوس‌ها کاملا روان شده است اما ظاهرا به دلیل ورود خودروهای متفرقه در لاین روی پل اوضاع ترافیکی از ساعت 17 الی 20 در این محدوده تقریبا سنگین می‌شود.

آمار و اطلاعات شرکت واحد نشان می‌دهد که در ساعات پیک ترافیک صبح‌ها که کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان در حال تردد در این منطقه هستند به هیچ عنوان ترافیک وجود ندارد و اتوبوس‌ها به راحتی مسافران خود را در کمترین زمان ممکن جابه‌جا می‌کنند که این موضوع در وهله اول رضایت مسافر را به همراه داشته و در گام بعدی رانندگان اتوبوس خط یک بی.آر.تی از روان‌سازی حرکت در این محدوده پر ترافیک سخن می‌گویند.   

همشهری مسافر

کد خبر 93653

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز