گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: حتی اگر همه زیرساخت‌ها از خطوط دوسویه تا چند سویه برای انتقال گاز در استان‌های کشور فراهم باشد، اما وقتی گازی برای رسیدن به نقاط هدف نباشد، بدون شک گازرسانی معنایی نخواهد داشت.

مردم استان کردستان که تجربه‌ای متفاوت‌تر از سایر استان‌ها در کمبود سوخت و قطع گاز داشته‌اند، اگر چه از زیرساخت‌های جدیدی برای بهره‌مندی از گاز برخوردار شدند، مثلا اجرای 110 کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی که مدیرعامل گاز این استان مورد اشاره قرار می‌دهد، اما نباید از این نکته نماینده مردم در مجلس هم غافل بود که می‌گوید: اگر با افت فشار، گازی به این خطوط نرسد، این تاسیسات بلا استفاده خواهد بود.

سیدعماد حسینی، نماینده مردم قروه در مجلس، مشکل عمده کشور را کمبود تولید گاز ذکر می‌کند و به همشهری می‌گوید: احداث 2 خط لوله جدید در این استان بسیار کارگشا بوده است؛ اما وقتی تراز گاز منفی است این اقدامات چه تاثیری دارد؟

وی  با اشاره به نابرابری تولید و مصرف گاز در کشور، از محقق نشدن اهداف ترسیم شده برای حوزه پارس جنوبی انتقاد کرده و می‌گوید: فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به‌طور ناقص راه‌اندازی شد و از تولید فازهای بعد از آن هم خبری نیست.

نماینده مردم قروه در مجلس، راه‌اندازی فازهای مختلف پارس جنوبی را از هدف‌گذاری‌های بخش انرژی کشور به‌منظور افزایش تولید گاز می‌داند که عملی نشده و هر روز تاخیر در سرمایه‌گذاری این بخش را به معنای از دست رفتن سرمایه‌های عظیم می‌داند.

وی  تاخیر در راه اندازی این فازها را از دلایل مشکل کمبود سوخت در زمستان می‌داند؛ هر چند محمدمهدی مهدوی، مدیرعامل گاز استان کردستان، بر این باور است که با تمهیدات لازم و محدود کردن واحدهای صنعتی مشکل کمبود گاز به طریقی قابل حل است.

وی  اگر چه اظهار می‌دارد که از نظر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که بتواند گاز را  انتقال دهد، مشکلی نداریم، اما موضوع تولید گاز و مصرف آن  از دغدغه‌هایی می‌داند که کشور در فصل سرما با آن مواجه است. مهدوی، با اعلام این که مصرف گاز یکباره از 30 تا 32 درصد در سایر فصول در زمستان به 80 درصد افزایش می‌یابد، این روند صعودی را عامل اصلی مشکل تامین گاز می‌داند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این استان برای کاهش اثرات کمبود گاز ازجمله ایجاد خطوط گاز چندسویه، خاطرنشان می‌کند: در شرایط عادی مشکلی برای تامین گاز نداریم، مگر آن که به‌دلیل شرایط اضطراری، نگاه ویژه به شهر و نقطه‌ای خاص از کشور صورت گیرد و کردستان در اولویت دریافت گاز نباشد.

به گفته مهدوی، از 23 شهر کردستان، هم‌اکنون 17 شهر تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند که این میزان 99 درصد از جمعیت شهری را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، 6 شهر باقی مانده فاقد گاز را جمعیت اندک یک درصدی ذکر می‌کند که گازرسانی به 3 شهر آن در حال انجام بوده و تا پایان سال نهایی می‌شود.نفوذ گاز در روستاهای کردستان 23/12 درصد است.

از مجموع 1700 روستای این استان فقط 208 روستا تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند که البته مهدوی اعلام می‌کند که این تعداد تا پایان سال به 300 روستا افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل گاز استان کردستان، پرمصرف‌ترین مشترک این شرکت را نیروگاه سنندج می‌داند که میزان مصرف گاز آن روزانه 5/3 تا 4 میلیون متر مکعب است که با این میزان معادل 50 تا 60 درصد از گاز کل استان را مصرف می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند که در دوران اوج مصرف، گاز این بخش‌ها را به حداقل خواهند رساند.

کد خبر 92077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز