همشهری آنلاین: سید حسن نصرالله در مراسم روز جهانی قدس در بیروت با اشاره به گزینه‌های پیش رو برای حل مساله فلسطین گفت: روند مذاکرات صلح خاورمیانه پس از سال‌ها نشان داد که گزینه مذاکره با رژیم‌صهیونیستی فقط به امتیاز دهی بیشتر و فدا کردن حقوق فلسطینیان منجر شده است.

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله ، دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: اسراییل رژیمی سرطانی در فلسطین است که هیچ گونه مشروعیت قانونی و تاریخی دراین سرزمین ندارد. ما به عنوان بخشی از این امت هرگز در برابر اسراییل سر تسلیم فرود نمی آوریم و این رژیم را به رسمیت نخواهیم شناخت.

سیدحسن نصرالله ادامه داد: در میان دو گزینه جنگ یا سرتسلیم فرود آوردن راه سوم پایداری و مقاومت است که باید با تلاش برای دستیابی به توان‌های لازم همراه باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان بار دیگر روز جهانی قدس را بزرگترین میراث ماندگار امام خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دانست و تاکید کرد : این اقدام با اهداف مشخصی صورت گرفت که مرتبط با زنده کردن این آرمان و یادآوری مسوولیت‌های تاریخی امت اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد : پس از رحلت امام خمینی (قدس سره) راه و خط مشی و اندیشه و مسیر و خط ایشان توسط حضرت امام آیت الله سید علی خامنه‌ای (دام ظله) ادامه یافت، بگونه‌ای که ایشان تعهد و پایبندی خود را به اصول و خط مشی امام و مواضع امام در تمامی مسائل و در راس آنها مساله فلسطین و قدس و آرمان فلسطین و نزاع عربی - اسراییلی و ایستادگی در کنار ملت فلسطین و ملت‌های عربی منطقه و جنبش‌های مقاومت نشان داد.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد : شهر قدس با تمامی مقدسات دینی آن در معرض خطر و تهدید است و روز قدس متعلق به شهری مقدس با همه ساکنان عرب آن اعم از مسلمان و مسیحی است که به ریشه کنی و نابودی تهدید می‌شوند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: روز قدس، روز فلسطین از خشکی تا دریا است، این روز روز اسرای فلسطینی و عرب‌هایی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی بسرمی برند. روز قدس روز ‌آوارگان فلسطینی در داخل اراضی فلسطین و خارج از آن است، روزقدس روز غزه صبور، مجاهد، مقاوم و محاصره شده است.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: این روز متعلق به هر مقاومتی است که در برابر طرح صهیونیسم در منطقه مقاومت می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان باردیگر خاطرنشان کرد: ما موضع واضح ، اصلی ، ثابت ، راسخ و نهایی داریم و آن چیزی است که هر بار در روز قدس آن را علیرغم اختلاف دیدگاه‌ها در لبنان و غیرلبنان متجلی ساخته‌ایم زیرا حق همیشه حق است و باید گفته و آشکار شود و باطل نیز همیشه باید مورد مخالفت قرار گرفته و با آن مقابله کرد. ما تاکید می‌کنیم فلسطین حق این ملت و امت است و صهیونیست‌ها مطلقا حقی در اینجا ندارند.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه من و شما که امروز به ندای جاودان امام خمینی (قدس سره شریف) اینجا جمع شده‌ایم از همین مکان و از حسینیه سید الشهداء یعنی همان مکانی که اجساد شهدای مقاومت را تشییع کردیم بر ثبات اصول و مواضع تغییرناپذیر خود تاکید و اعلام می‌ کنیم که اولا: سرزمین تاریخی فلسطین متعلق به فلسطینیان و همه امت اسلامی است، دوما: هیچ کس اعم از مردم فلسطین، عربها، مسلمان، مسیحیان با هر عنوان تاریخی، انقلابی، حقوقی و شغل و درجه و میزان محبوبیتی در جهان حق ندارد به اندازه یک ذره از خاک فلسطین و یک قطره از آب‌های فلسطین و حتی یک حرف از نام فلسطین چشم پوشی کند. سوم اینکه رژیم صهیونیستی که در سرزمین فلسطین بنا شده است یک رژیم اشغالگر، متجاوز، سرطانی، نامشروع و غیرقانونی است. چهارم اینکه هیچکس در هیچ نقطه‌ای حق ندارد این رژیم را به رسمیت بشناسد و به مشروعیت و وجود آن اذعان کند. پنجم آنکه هرگونه تعامل با اسراییل و عادی سازی با این رژیم حرام است و این چیزی است که علما و مراجع و فقهای مسلمان در مورد آن اتفاق نظر دارند.

براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ‌سید حسن نصر الله در ادامه افزود : این امور و اصول ثابت مطلقا مشمول مرور زمان و دستخوش تغییر و زور و ضعف نخواهند شد و اگر کسی غیر از این را باور دارد می تواند حجت‌ها و استدلال‌های خود را ارائه کند.

دبیرکل حزب الله لبنان هم‌چنین بار دیگر با تاکید بر لزوم حمایت از مردم و مقاومت فلسطین گفت : زمانی که اراده باشد می توان به مقاومت و پایداری ادامه داد از این رو مساله این نیست که ما بین دو گزینه قرار داریم یا جنگ کنیم یا تسلیم شویم بلکه گزینه سومی وجود دارد و آن این است که مقاومت و پایداری کنیم و برای بدست آوردن قدرت و توانایی تلاش کنیم و منتظر تحولات باشیم این طرح ما در روز قدس است. گزینه ما تسلیم شدن نیست و می‌توانیم مقاومت و پایداری کنیم و برای بدست آوردن عناصر قدرت تلاش کنیم و منتظر تحولات باشیم این گزینه منطقی و موفقیت آمیز است و به نتیجه رسیده است.

سید حسن نصرالله گفت: در تاریخ رژیم صهیونیستی از 61 سال پیش سخت ترین و دشوارترین دهه اسراییل دهه اخیر است و آن نتیجه این گزینه است، زیرا مقاومتی در لبنان و فلسطین است که موجب خروج اسراییل از لبنان به جز تپه‌های کفر شوبا و مزارع شبعا و الغجر شد و این دستاورد و پیروزی بزرگی بود و شکست تاریخی اسراییل بشمار می رود .

وی یادآوری کرد: می دانیم که کارشناسان راهبردی اسراییل پس از شکست سال 2000 چه چیزی گفتند در سال 2000 نیز انتفاضه الاقصی در داخل فلسطین اشغالی و انتفاضه مردمی و مقاومت مسلحانه صورت گرفت که در واقع پایه‌های رژیم اسراییل را به لرزه درآورد و نخستین بار در اسراییل از جنگ دوم استقلال سخن به میان آوردند، یعنی اسراییل برای نخستین بار به علت انتفاضه الاقصی و جهاد و فداکاری فلسطینی ها تهدید موجودیت را احساس کرد سپس با شکست از غزه خارج شد. پس از آن جنگ ژوئیه سال 2006 روی داد که پایه‌های اصلی این رژیم را به لرزه درآورد، من به همه اعراب و مسلمانان می‌ گویم این گزینه درستی است نه به خاطر اینکه به نتیجه می رسد بلکه به خاطر اینکه به نتیجه رسیده است و تجربه و واقعیت‌ها درستی این گزینه را ثابت می کند و ما می توانیم سرزمین مان را با مقاومت بازپس بگیریم، به این دلیل که ما سرزمین‌مان را در لبنان و غزه بازپس گرفته‌ایم ما می توانیم همه اهداف دشمن را صرف نظر از قدرت دشمن خنثی کنیم به این دلیل که اهداف دشمن را در ژوئیه سال 2006 خنثی کرده‌ایم و برادرانمان نیز اهداف دشمن را در جنگ غزه خنثی کرده‌اند و این امکان پذیر است.

دبیرکل حزب الله لبنان باردیگر تاکید کرد: به صراحت می گویم که ما به گشودن جبهه‌ها نیاز نداریم من راهبرد درست را در روز قدس می گویم از مردم فلسطین و مقاومت در فلسطین حمایت کنید و حلقه محاصره مردم فلسطین را بشکنید و فلسطینیان را متحد و بین آنها آشتی برقرار کنید و علیه آنها توطئه نکنید، ساده‌تر از این نمی‌ توانم بگویم که اگر نمی‌ توانید از مقاومت حمایت کنید دست از آن بردارید.

وی اضافه کرد: نباید از اسراییل ترسید اسراییل آموزش می بیند و مسلح می شود و مانور برگزار می کند و شب و روز تلاش می کند زیرا می ترسد.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: اسراییل تهدید می‌کند و برخی از رهبران سیاسی در لبنان می‌گویند که اسراییل ممکن است روزی به لبنان حمله کند و ما آن را انکار نمی کنیم و ما جنگی را آغاز نمی کنیم و آنها بهانه تراشی و به لبنان حمله کردند اما باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد من به لبنانی‌ها و اعراب می گویم ما خواستار جنگ نیستیم اما اگر اسراییل به لبنان حمله کند ما باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، یعنی اگر آنها بیش از نیمی از ارتش اسراییل را خارج از سرزمین فلسطین و نزد ما بفرستند اگر مقاومت ما آماده باشد نیمی از ارتش اسراییل را نابود می کند در این صورت چه آینده‌ای برای اسراییل در این منطقه باقی می‌ماند، من زمانی که می ‌گویم جنگ آینده چهره منطقه را تغییر خواهد داد برخی می‌ گویند آیا شما سلاح هسته‌یی دارید؟ می‌گویم خیر ، اصلا جایز نیست به سلاح هسته‌یی دست یابیم و جایز نیست از آن استفاده کنیم و طبق بیانات امام خامنه‌ای این یک حکم شرعی است و درست است و دستیابی به این نوع سلاح و استفاده از آن شرعا حرام است.

وی افزود: جنگ آینده چهره منطقه را تغییر می دهد زیرا اسراییل دولتی است که بر پایه ارتش به وجود آمده است، اگر ارتش اسراییل را نابود کنیم که انشاء الله نابود خواهیم کرد، اگر ارتش اسراییل را شکست دهیم که انشاء الله شکست خواهیم داد، اگر ارتش اسراییل را نابود کنیم و انشاء الله در لبنان نابود خواهیم کرد، چه آینده‌ای برای اسراییل باقی می ماند؟ اگر ارتش اسراییل در لبنان نابود شود بعید نیست که خداوند ما را یاری کند تا با اتوبوس‌ها و خودروها به بیت‌ المقدس برویم این یک گزینه منطقی و واقعی و عملی و علمی است و شعار نیست.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: من در روز قدس از همه دولت‌های عربی و اسلامی و همه ملت‌های عرب و مسلمان می ‌خواهم تا به گزینه بازدارندگی و ایستادگی و پایداری و حمایت از مقاومت پایبند باشند و از تسلیم شدن و عادی سازی روابط با اسراییل خودداری کنند و از احساس ضعف ، ناتوانی و حقارت دست بردارند، زیرا ما بهترین امت و امت امر به معروف و نهی از منکر و جهاد و کار نیک و دعوت به حفظ منافع و حقوق بشر هستیم من به این گزینه فرامی خوانم.

دبیرکل حزب‌الله خاطرنشان کرد: مسجد الاقصی امروز با خطرهایی مواجه است چرا که اسراییل مشغول حفر تونل زیر مسجدالاقصی است و این شایعه نیست، بلکه درباره این مساله با شیوه‌های متعددی اطمینان حاصل شده است و سازمان های اسراییلی به آن اعتراف کرده‌اند و حفاری زیر مسجد الاقصی به سرعت ادامه دارد و اگر صهیونیست‌ها به حال خود رها شوند و به حفر تونل‌ها زیر مسجد الاقصی ادامه دهند، ممکن است روزی از خواب بیدار شویم و ببینیم که مسجدالاقصی ویران شده است. چه کسی از علماء ، فقهاء ، رهبران و احزاب مسلمان می‌توانند این مساله را تحمل کنند؟ از پیامدهای آتش سوزی جزئی مسجد الاقصی تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی بود آیا تخریب و نابودی که خطرناک تر از آتش سوزی است سزاوار نیست که کشورهای عربی و اسلامی موضع روشن و قاطعانه‌ای در این زمینه اتخاذ کنند؟ آیا حداقل سزاوار نیست که علمای مسلمان تشکیل جلسه دهند تا موضع روشنی اتخاذ کنند و خطاب به دشمن ، دوست ، حاکمان و ملتها و ارتش ها و به صهیونیست‌ها بگویند که آسیب وارد کردن به این مسجد به اوضاع ، حوادث و تحولاتی در منطقه منجر خواهد شد که هرگز نمی توان آنها را پیش بینی کرد و واکنش این امت به حادثه احتمالی علیه مسجد الاقصی خارج از هرگونه محاسبات خواهد بود؟ باید صهیونیست‌ها سخن روشن و قاطعانه‌ای بشنوند تا از ادامه حفر تونل‌ها که ممکن است به این فاجعه منجر شود، دست بردارند.

سید حسن نصرالله افزود: بسیاری از خانواده‌های فلسطینی ساکن قدس در ماه مبارک رمضان در خیابان‌ها افطار می کنند زیرا به ناحق از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌اند باید به سرعت از خانواده‌های فلسطینی ساکن قدس حمایت کرد تا در قدس باقی بمانند.

وی افزود: روز قدس روز اسرای فلسطینی و عرب است و ما نیز چندین مفقود و یک اسیر در بین آنها داریم که یحیی اسکاف است؛ اگر بپرسیم رون آراد و گلعاد شلیط کیست؟ همه آنها را می شناسند اما اگر از شرکت کنندگان در مسابقات شبکه‌های عربی در ماه رمضان یا نظرسنجی در خیابان‌های پایتخت‌های کشورهای عربی بپرسند که از میان هشت یا 9 هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسراییل سه اسیر فلسطینی را نام ببرند، تعداد خیلی کمی هستند که می توانند نام سه اسیر را بگویند آیا این مظلومیت نیست؟ چرا باید همه دنیا رون آراد و گلعاد شلیط را بشناسند اما اسرای فلسطینی ، اردنی ، سوری و عرب را نشناسند؟ آیا می‌دانید چرا سمیر قنطار به نام معروفی در جهان تبدیل شد؟ ممکن است برخی از رهبران لبنانی بگویند که جنگی به خاطر سمیر قنطار به راه انداختید. ما به خاطر سمیر قنطار اسیر گرفتیم و آنها بودند که جنگ به راه انداختند، چرا ما عدد هستیم و آنها نام؟ آنها نام اسیر دارند و ما عدد اسیر؟ ما 10 یا 11 هزار اسیر داریم (آنها چند میلیون نفر هستند) و ما امت یک میلیارد و400 میلیون نفری، آیا این اهانت نیست؟ اسراییل حق دارد جنگ به راه بیندازد و جامعه بین‌المللی و بسیاری از اعراب با آن هستند؛ حزب الله و حماس و مقاومت فلسطین را سرزنش می‌کنند که چرا آنها را اسیر گرفتید، اما 10 هزار اسیر از جمله کودکان و زنان و بیماران مهم نیستند، آیا این دردناک نیست؟

سیدحسن نصرالله تکرار کرد: روز قدس روزی برای یادآوری این موضوع است که ما باید کاری در این زمینه انجام دهیم و ما از موضوع اسرا چشم پوشی نخواهیم کرد.

دبیرکل حزب الله در ادامه سخنان خود به موضوع آوارگان فلسطینی در لبنان اشاره کرد و گفت: موضع همه ما لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها باید تاکید بر حق بازگشت و تثبیت حق بازگشت باشد، همه گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین در لبنان با اسکان دائمی آوارگان مخالفند و همه لبنانی‌ها نیز با اسکان دائمی آوارگان مخالفند، بنابراین درباره این موضوع بین لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها اتفاق نظر وجود دارد و درباره تحمیل اسکان دائمی آوارگان نگرانی وجود دارد و اگر اسکان دائمی تحمیل شود این توطئه قبل از اینکه علیه لبنانی‌ها باشد علیه فلسطینی‌ها است و قبل از اینکه توطئه علیه لبنان باشد توطئه علیه فلسطین است و این به ضرر فلسطین تمام خواهد شد.

وی با اشار به موضوع اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان گفت: واقعیت این است که آنها میهمانان ما هستند ما همواره می ‌گوییم آنها میهمان ما هستند تا از اسکان دائمی آنها جلوگیری کنیم، اما چگونه راضی می شویم که آنها در شرایط سخت و دشوار در این اردوگاهها زندگی کنند؟

سید حسن نصرالله افزود : ما در لبنان اسراییل را به رسمیت نشناخنه و با آن پیمان صلح امضاء نکرده ایم و تسلیم نخواهیم شد، حتی اگر همه جهان به آن اعتراف کنند و به رسمیت بشناسند.

وی افزود : وجود اسراییل در خاک فلسطین وجود غاصب و سرطانی و تجاوزگر و غیر قانونی است و تعامل و سازش با اسراییل به توافق همه مسلمانان و علمای امت حرام است و گذشت زمان این موضوع را تغییر نمی دهد.

سید نصرالله با اشاره به اصول ثابت نسبت به قضیه فلسطین افزود : فلسطین تاریخی از آن مردم فلسطین است و هیچ فردی با هر ادعای خواه مسلمان و یا مسیحی و در هر مسوولیتی حق ندارد از یک ذره خاک و حتی از یک حرف از حرف های واژه فلسطین چشم پوشی کند.

وی افزود: مساله اصلی در روز قدس موضع ثابت درباره قدس است که حق حق است و

باطل باطل و باید با آن مقابله کرد. همه فلسطین ملک مردم فلسطین و نه از آن صهیونیست‌ها است و آن چه که در قرآن و عهد قدیم خداوند به نسل ابراهیم در باره سر زمین مقدس وعده داده است ارتباطی به یهود ندارد، بلکه بخش بزرگی از نسل ابراهیم اعراب هستند و مجرمان کنونی در اسراییل وارث ابراهیم نیستند.

سید حسن نصرالله افزود : ما خواهان جنگ نیستیم چنانکه در سال 1982 خواهان جنگ نبودیم اما اگر اسراییل چنانکه بارها گفته است شش لشکر را به لبنان اعزام کند باید این حمله را به فرصتی تبدیل کرد و اگر توانستیم آن را نابود کنیم در آن صورت دیگر برای اسراییل دراین منطقه آینده‌ای وجود ندارد.

وی افزود : از این خاستگاه است که پیشتر گفتم که جنگ آینده با اسراییل چهره منطقه را تغییر خواهد داد و اگر اسراییل شکست خورد بعید نیست که بتوان با مینی بوس به قدس رفت.

سید نصرالله تاکید کرد: در روز قدس همه دولت‌های عربی و اسلامی را به تعهد و التزام به گزینه مقاومت و تسلیم نشدن دعوت می کنم زیرا قدس در معرض خطرناکترین خطرها قراردارد و رژیم صهیونیستی برای ویرانی آن مشغول حفاری در زیر آن است.

دبیرکل حزب الله افزود : بر این باور هستیم که اسراییل غده سرطانی است و باید محو شود.

وی با اشاره به گفت وگوهای صلح افزود: نتیجه این گفت وگوها تاکنون بی نتیجه بوده و تنها منجر به دادن امتیاز بیشتر به اسراییل شده است چنانکه اکنون نیز جورج میچل، فرستاده خاورمیانه اوباما اعلام کرد که قادر به قانع کردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل برای توقف شهرک سازی نیست، البته این از دو حالت خارج نیست که ناشی از ناتوانی آمریکا و یا ناشی از حیله گری آمریکایی است که به نظر می رسد این گزینه اخیر صحیح تر باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: تنها گناه ایران جانبداری از حقوق ملت‌های منطقه و ملت فلسطین است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران مورد تعرض و حمله قرار گرفت زیرا که پشتیبان قوی مردم فلسطین بود.

وی با طرح این پرسش که چرا در زمان شاه همه کشورها با ایران دوست بودند؟ گفت: ‌زیرا ایران روابط خود را بعد از انقلاب با اسراییل قطع کرده و از حق ملت فلسطین و مقاومت آنها دفاع کرد و امام خمینی (ره ) نیز به روشنی گفت که اسراییل غده‌ی سرطانی است که باید نابود شود؛ محمود احمدی‌نژاد سخن جدیدی نگفت بلکه سخنانش برگرفته از سخنان امام خمینی (ره ) است.

دبیرکل حزب الله افزود: ایران اکنون نیز با حملات فراوانی از سوی برخی کشورها و رسانه‌های عربی روبه‌رو است؛ گناه ایران حمایت از مقاومت و آرمان‌های اسلامی و عربی است اگر ایران یک لحظه بگوید من از مقاومت فلسطین و لبنان حمایت نمی کنم همه به سوی آن می‌روند. در حوادث اخیر ایران همه دل به سقوط نظام ایران بسته بودند، برخی کشورها و رسانه‌های عربی نیز در این جنگ علیه نظام ایران شرکت کردند اما ایران که سبب افتخار ما است شکست نخواهد خورد.

سید نصرالله افزود: ملت ایران امروز به خیابان‌ها آمدند و با حمایت از مردم فلسطین گفتند که اسراییل باید نابود شود.

سید حسن افزود: من ایران و رهبر فرزانه و با تدبیر و حکیم و رییس‌جمهور و ملت آگاه آن را به خوبی می‌شناسم. امکان ندارد که ایران دست از ملت‌های منطقه و جنبش‌های مقاومت در منطقه بردارد و برای ایران فلسطین دنیا و آخرت و نماز آنها است.

وی افزود: هر کسی که به خارج شدن ایران از این دایره حمایت از ملت های منطقه و فلسطین تکیه کرده در توهم است من امروز از سوی همه مبارزان ومجاهدان و شهدا از آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای دام ظله الشریف و رهبران و برادران ایرانی از تمامی حمایت‌های معنوی و سیاسی و مالی که در شرایط دشوار به فلسطین و لبنان تقدیم کردند قدردانی می کنم. امام خامنه‌ای در نماز جمعه بسیار روشن گفت که این امت تنها نیست و ایران حامی آن است.

سید حسن نصرالله گفت: خطرناکترین دوره زمان جورج بوش بود و ما این دوره را پشت سر گذاشتیم و دیگر خطر بزرگی در پیش روی نیست.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه سخنان خود به تحولات داخلی لبنان اشاره کرد و گفت: هر کدام از ما به حق قانونی خود عمل کردیم. سعد حریری، نخست وزیر مامور تشکیل دولت کاری را کرد که حق قانونی خود می دانست. ما حریری را به خاطر نبود افراد دیگری نظیر وی معرفی نکردیم بلکه می توانستیم هر رهبر سنی دیگری را برای این سمت معرفی کنیم، اما این کار را نکردیم زیرا باعث بروز تنش می‌شد. ما این اقدام را از جنبه مثبت آن انجام دادیم؛ گفتیم که آماده گفت‌وگو و همکاری هستیم و می‌خواهم بگویم هیچکس قصد ندارد کشور را به تنش بکشاند و هیچ نیازی نیز به این امر نیست؛ زیرا همه شکست می‌خورند.

وی افزود: سخنان مذهبی یک شمشیر دو لبه است و نباید به آن توسل جست. بگذارید امور همین گونه بماند و نخست‌وزیر پس از بازگشت به لبنان مشورت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی انجام دهد. مقداری صبر باعث می‌شود تا بتوانیم از این مرحله به سلامت و با مذاکره عبور کنیم.

سیدحسن نصرالله با اشاره به درگیری‌های اخیر در یمن ازعلی عبدالله صالح، رییس جمهوری این کشور خواست تا از جنگ و خونریزی با ملت خود دست بردارد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه خواهان مداخله در امور د اخلی یمن نیست، گفت: رویدادهای کنونی یمن بسیار دردناک است.

کد خبر 90763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز