همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی ضمن هشدار نسبت به آمادگی رژیم صهیونیستی برای آغاز جنگی جدید در خاورمیانه، خطاب به سران عرب گفت: هم اکنون صلح با اسرائیل پر هزینه تر از هر زمان دیگری است.

خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله عصر روز دوشنبه 20 ژوئیه درسخنانی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت "فتحی یکن" مبلغ اسلامی و از چهره‌های مشهور اهل سنت لبنان ایراد کرد، گفت: در زمینه لبنان و فلسطین، سخنانی در مورد جنگ جدیدی علیه لبنان می‌‌شنویم. تهدیدات اسرائیل روز به روز افزایش می‌‌یابد. اسرائیلی‌ها در جنگ 2006 تجربه‌های اخذ کرده و از آن زمان تاکنون شب و روز مشغول برطرف کردن نقاط ضعف خود هستند.

سید حسن نصرالله گفت: مرحله گذشته، مرحله بیشترین توطئه علیه مقاومت و فرهنگ آن بود. این نبرد فقط بر سر سلاح نبود؛ بلکه مسخره کردن فرهنگ شهادت و مقاومت و شهدایی که به خاطر مقدسترین آرمان جهان جان خود را از دست دادند، جزو این برنامه و در این مرحله صورت گرفت. تا جایی که به متهم کردن فرهنگ مقاومت به فرهنگ مرگ و ویرانی رسیدیم و به چنین اموری متهم شدیم. نبرد علیه مقاومت و طرح آن در لبنان، فلسطین و عراق و تمامی منطقه عربی و اسلامی ظرف چند سال گذشته، یک هجوم کامل و گسترده در تمامی زمینه‌ها بود.

ترورهای امنیتی و مالی اعضای مقاومت مانند ترور شهید عماد مغنیه و دیگر رهبران فلسطینی و عراقی را شاهد بودیم و همچنین ترور معنوی این رهبران نیز صورت گرفت و آن‌ها به بسیاری از امور متهم شدند و گفته شد که آن‌ها به دنبال منافع خارجی هستند. در قدم بعدی جنگ‌هایی علیه مقاومت به راه انداخته شد مانند جنگ تابستان 2006 و جنگ وحشیانه علیه نوار غزه.

من هنگامی که با اطمینان از آینده مقاومت سخن می ‌گویم، منظورم این است که هر چه دشمنان می‌ توانستند علیه مقاومت انجام بدهند، صورت گرفت و آن‌ها موفق نشدند و خداوند متعال حامی مقاومت است.

در چنین شرایطی، خداوند متعال دکتر فتحی یکن را وارد این مرحله کرده و این مرد هشتاد ساله تبدیل به منبر و تریبونی برای مقاومت در این مواجهه شد. ما نیز به شکر خدا سخت‌ ترین مرحله را پشت سر گذاشتیم.

در این نقطه می‌توانم روح پاک او را مخاطب قرار داده و بگویم ای استاد عزیز، برادران و عزیزان تو در جنبش‌های مقاومت که مورد اعتماد تو بودند، این مرحله سخت را پشت سر گذاشته و به راه خود تا زمان دستیابی به آرمان شما ادامه می‌‌دهند.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه افزود : دکتر فتحی یکن در موضعگیری‌های خود در قبال فلسطین اشغالی نیز هرگز اجازه نداد تا مورد بازی قرار گرفته و یا ذره‌ای برای فلسطین کم بگذارد.

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه گفت: اکنون علیرغم آنچه گفته می ‌شود، حل و فصل مسائل با اسرائیل بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس قرار دارد. روند شهرک ‌سازی علیرغم همه فشارهایی که اعمال می‌شود، هنوز توسط اسرائیل دنبال می‌شود. اینگونه نیست که اسرائیل توان مقابله یا مواجهه یا مخالفت با آمریکا را داشته باشد و تنها ابزار دست آمریکا در منطقه است. رابطه اسرائیل با غرب، رابطه یک فرزند غیر شرعی با خانواده‌اش است.

اکنون ما دیگر در برابر یهودی ‌سازی قدس نیستیم بلکه آنها قصد یهودی‌ سازی تمامی سرزمین فلسطین را دارند و برادران فلسطینی ما در سرزمین‌های 1948 نیز اکنون در خطر قرار دارند. ما در شرایط کنونی در خطرناک ‌ترین مرحله در مسائل مربوط به فلسطین قرار داریم و باید مسئولیت‌های خود را بدانیم.

نصرالله افزود : متاسفانه هیچگونه‌ اتکایی به دولت‌ها و کشورهای عربی نمی‌‌توان داشت. به محض اینکه خانم کلینتون خواستار قدم برداشتن کشورهای عربی به سمت اسرائیل شد، برخی از مسئولین عرب را دیدیم که بدون آنکه روابطی با اسرائیل داشته باشند، خواستار گشایش در قبال رسانه‌های اسرائیلی شدند.

نصرالله افزود: در حقیقت اتکا ملت‌های ما هنوز بر مقاومت و گزینه‌‌های آن است و همه ما باید در این زمینه تلاش کنیم. جنبشهای مقاومت در سال‌های گذشته هدف توطئه‌های زیادی قرار گرفتند و در بسیاری از عرصه‌ها مورد تعرض قرار گرفتند و متاسفانه جنبش‌های مقاومت مجبور شدند از مرحله هجوم به حالت دفاعی منتقل شوند.

امید ملت‌ها در باز پس گیری حقوق و ارزش‌ها و اسرای خود کجاست؟ اکنون بیش از یازده هزار اسیر فلسطینی و صدها اسیر عرب در زندان‌های اسرائیل هستند و دنیا تنها تماشا می‌‌کند. مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نمی‌‌رسد و امید قدس و ملت‌های مسلمان و عربی به مقاومت است. به همین دلیل امت بار دیگر دعوت شده تا مقاومت را در آغوش گرفته و فرهنگ آن را گسترش دهد تا بتوانیم با این چالش مقابله کنیم.

احتمال جنگ جدید علیه لبنان و فلسطین

در زمینه لبنان و فلسطین، سخنانی در مورد جنگ جدیدی علیه لبنان می‌‌شنویم. تهدیدات اسرائیل روز به روز افزایش می ‌یابد. اسرائیلی‌ها در جنگ 2006 تجربه‌هایی اخذ کرده و از آن زمان تاکنون شب و روز مشغول برطرف کردن نقاط ضعف خود هستند و برنامه‌های جدیدی را می‌‌ریزند. آن‌ها از جنگ جدیدی علیه مقاومت سخن می‌‌گویند که در آن تمامی لبنان هدف قرار می‌گیرد تا بر همه چیز این ملت و خاک آن سیطره یابند. این امور همه تبدیل به چتری برای مهاجرت اجباری فلسطینیان از خاک و سرزمین آن‌ها شده است.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: گزینه ملت لبنان و فلسطینی‌های ساکن لبنان و امت ما در مواجهه با این جنگ چیست؟ در این جنگ هدف تنها یک حزب به نام حزب‌الله نیست؛ بلکه "مقاومت" هدف قرار گرفته است. تنها گزینه قابل قبولی که داریم مقاومت و مقابله است. در عراق نیز از جمله اموری که ما در مورد آن سخن گفتیم، مقابله با فتنه یک اصل است که اکنون نیز برای بازگشت این فتنه برنامه ‌ریزی می‌ کنند و ما راه‌های مقابله را علنی نخواهیم کرد و تنها بر ادامه مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر تاکید می‌کنیم. باید به همه به خصوص کسانی که گمان کردند عقب ‌نشینی آمریکا از شهرهای عراق، یک عید ملی است، یادآوری کنم که مقاومت عراق و خونی که برای آن ریخته شده باعث شد تا این عقب ‌نشینی رخ داده و در نهایت نیروهای اشغالگر از تمامی خاک عراق عقب ‌نشینی کنند.

اوضاع در عراق

نصرالله با اشاره به وضعیت موجود در عراق نیز گفت: اکنون عراق با دو خطر بزرگ مواجه است که یکی مواجهه با مقاومت و تلاش برای از بین بردن آن است و دیگری فتنه‌‌هایی است که آمریکاییها در عراق ایجاد می‌ کنند. بایدن معاون رئیس ‌جمهور آمریکا در سخنانی خطرناک گفت که اگر خشونت به عراق بازگردد، نیروهای آمریکایی باز خواهند گشت و این نشان می ‌دهد که خشونت بار دیگر باز می ‌گردد. هنگامی که یک مسئول آمریکایی چنین سخنی را می ‌گوید ما و به خصوص مقاومت عراقی باید آماده باشیم.

موضوع دیگری که در مورد آن می‌خواهم سخن بگویم، وحدت اسلامی است. بعد از جنگ 2006 همه می‌دانند که تحولات و دو دسته گی‌های خطرناکی در لبنان رخ داد و ما همواره تاکید داشتیم که این دو دستگی، سیاسی است. در مقابل آن‌ها با تکیه بر رسانه‌ها تلاش داشتند این موضوع را تبدیل به باور عمومی کنند که اختلاف، یک اختلاف مذهبی است. من به همه شما می‌گویم که این عده خاص در لبنان هنوز فعال بوده و امید و آرزوهایی مانند قبل دارند. آن‌ها امیدوارند تا بار دیگر لبنان شاهد فتنه مذهبی و طائفه‌ای باشد.

ما همواره تلاش داشتیم تا سخنانی ملی و سیاسی با التزام و روشن و به دور از هرگونه تحریک طائفه‌ای و مذهبی داشته باشیم. اختلاف در لبنان هرگز به مسائل 1400 سال قبل باز نمی‌گردد؛ بلکه اختلاف فقط و فقط سیاسی است. در هر دو طرف درگیری مسلمان و مسیحی و شیعه و سنی وجود دارد و این خود بهترین دلیل برای سیاسی بودن اختلافات است.

من در این روز تاکید می‌‌‌کنم که راه مقاومت و فکر آن باز هم ادامه خواهد داشت و هرگز متوقف نخواهد شد. فلسطین در قلب ماست و ما بر این نسل‌های جوان و مومن و مقاوم تکیه داریم.

دبیر کل حزب الله لبنان در پایان گفت: رویاهای شیخ مقاومت، دکتر فتحی یکن به دست و اراده این نسل جوان محقق خواهد شد و ما همانطور که شما وصیت کردید، به این راه ادامه می‌دهیم و در این راه هیچ روزنه‌ای برای ضربه زدن به مقاومت وجود ندارد.

کد خبر 85924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز