گروه ادب و هنر: بیست‌و‌سومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در حالی نیمه اول خود را پشت سر گذاشت که در روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره، میزان استقبال جالب توجه نبود.

در 2 روز اول برگزاری جشنواره همدان، نه تعداد میهمانان شاخص زیاد بود و نه حتی اهالی رسانه حضورشان به‌‌اندازه سال‌های قبل نمایان شد؛ هرچند گفته می‌شود جشنواره در روزهای باقیمانده با استقبال بیشتری مواجه شود ولی تا به امروز می‌شود گفت که تنور این فستیوال هنوز گرم نشده است.

یکی از نشانه‌های استقبال سرد از جشنواره همدان را می‌شد از نخستین نشست تخصصی جشنواره که شب دوشنبه برگزار شد حس کرد؛ نشستی که در آن مصطفی رحماندوست، مسعود کرامتی، حسین مهکامه و محمد میر‌کیانی حضور داشتند و اهالی سینما و رسانه در آن حضور پر‌رنگی نداشتند.

در این میان اما، مردم همدان مثل 2 سال پیش، از هنرمندان حاضر در جشنواره استقبال جالب توجهی به عمل آورده‌اند و از شلوغی اطراف هتل محل اقامت هنرمندان می‌توان علاقه همدانی‌ها برای دیدن بازیگران را دریافت و البته بازار امضا و عکس یادگاری هم به‌شدت داغ است.

میهمانان 15 کشور خارجی در همدان

روز گذشته، میهمانان خارجی این جشنواره وارد شهر همدان شدند. شاید حضور این 27 میهمان خارجی بتواند رونق بیشتری به جشنواره سرد امسال بدهد. این میهمانان از 15 کشور جهان شامل، داوران بخش بین‌الملل جشنواره، داوران کودک و نوجوان خارجی و میهمانان مربوط به فیلم‌های خارجی جشنواره می‌شوند.

ودا کومار برگزار‌کننده نخستین دوره‌های جشنواره فیلم‌های کودک آسیا، لوسیا ریکاکی فیلمساز یونانی، لوئیزا لینس دبیر جشنواره فیلم کودک فلورینوژولیس از برزیل، هندان ایپکچی کارگردان ترک و حسن عالیش مدیر جشنواره فیلم کودک سوسه داوران بین‌الملل جشنواره فیلم کودک هستند که هم‌اکنون در همدان به‌سر می‌برند.

همچنین رودرو شکیب کریم از بنگلادش، دورا ژیرا دلوهاف از برزیل، سارویا روی گراندی از هند، پروا روی از بنگلادش، شیهان راندینوا از سریلانکا، گوندوری راجا از هند، ساندالی ولیکانا از هند، احمد و نظر لاجیمی از تونس داوران خارجی کودک و نوجوان جشنواره نیز هم‌اکنون در همدان به سر می‌برند.

نیکولای نیکولیدیس فیلمساز از یونان، کریم نیزجهار کارگردان از بنگلادش، سمیا زمان فیلمساز از بنگلادش، سانجی ماهاجان دبیر جشنواره از هند، رنوکا بالا ثریا تهیه‌کننده از سریلانکا، انور لاهور فیلمساز از تونس و عصمت مفتوغلو طراح صحنه و لباس از ترکیه دیگر میهمانان خارجی این جشنواره‌اند.

امروز در سینماهای همدان

فیلم‌ها جز خود همدان در چند شهر این استان نیز به نمایش در می‌آید. امروز قرار است در رزن فیلم‌های «ویلای پرماجرا»، «ستارگان روی زمین» و «جعبه موسیقی» نمایش داده ‌شود. در ملایر نیز فیلم‌های «مرد کوچک عجیب»، «زفیر» و «زمانی برای دوست داشتن» روی پرده می‌رود.

در صالح‌آباد فیلم‌های «گورین دم روباهی» و ویلای پر ماجرا و در قهاوند فیلم‌های «لپل» و «آوای زندگی» به نمایش درمی‌آید و در لالجین فیلم‌های «هفت کوتوله» و «هر شب تنهایی» و در فامنین فیلم‌های «گورین دم روباهی» و «آوای زندگی» روی پرده می‌رود.

در تویسرکان فیلم‌های «لپل»، گروه جوانان «اولسن» و «کلانتری غیرانتفاعی» نمایش داده می‌شود و در کبودرآهنگ فیلم‌های «گورین دم روباهی»، «قلبم را بپذیر» و «کودک و فرشته» نمایش داده می‌شود.

در نهاوند فیلم‌های «خاله سوسکه»، «راهب کوچک» و «کودک و فرشته» به نمایش درمی‌آید. در اسدآباد نیز فیلم‌های «تام و جری»، «خدا کند» و «پرواز مرغابی‌ها» روی پرده می‌رود.

برپایی کارگاه‌های تخصصی

همچنین در جشنواره امسال چندین کارگاه تخصصی برگزار می‌شود که یکی از اینها کارگاه فیلمسازی مسعود کرامتی است. کارگاه تخصصی فیلمسازی مسعود کرامتی در ایام برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

این کارگاه به‌مدت 3 جلسه در روزهای 12 تا 14 مرداد ماه همزمان با جشنواره فیلم کودک برپا می‌شود و مدت زمان هر جلسه 3 ساعت است.هنرجویان کارگاه 10 نفر از فیلمسازان فیلم کوتاه همدان هستند که گزینش آنها بر عهده دبیرخانه جشنواره و انجمن سینمای جوان همدان است و کسانی در کارگاه حضور دارند که حداقل یک یا 2 فیلم کوتاه را کارگردانی کرده باشند.

کارگاه به شکلی است که فیلمسازان دور هم جمع می‌شوند و پس از انجام آموزش‌ها، در خارج از کارگاه فیلم می‌سازند که این شیوه سال گذشته نیز با تدریس رضا سرکانیان انجام شد.

نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای

روز دوشنبه همچنین نخستین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای با عنوان «بازی‌های سرزمین من» با حضور مهندس جعفری‌جلوه، معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همدان افتتاح شد.

این نمایشگاه با ارائه جذاب‌ترین وسایل بازی و با حضور تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای، تا روز پایانی جشنواره یعنی 14 مرداد ادامه دارد.

کد خبر 87072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز