چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین و آمریکا به دو روز گفت و گوی استراتژیک درباره همکاری برای احیای اقتصاد جهانی و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای حل برنامه هسته‌ای کره شمالی خاتمه دادند

به گزارش الجزیره، هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا که در این گفت و گو‌ها حضور یافته بود، در یک نشست خبری مشترک با تیموتی گایتنر‌ وزیر خزانه داری آمریکا، وانگ چیشان معاون نخست وزیر و دای بینگو مشاور دولت چین خاطر نشان کرد: گفت و گوها یک روش جدید همکاری میان دو کشور را رقم زده است.

کلینتون در ادامه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران ادعا کرد که که پکن و واشنگتن علیه تبدیل شدن ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای با یکدیگر متحد هستند. کلینتون گفت: دولت‌های آمریکا و چین هر دو به این نتیجه رسیدند که برای اعمال فشار به ایران با هدف متقاعد کردن تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم نیاز به همکاری و اقدامات بیش‌تر است.

پس از گفت و گو‌های دو طرف در واشنگتن چین و آمریکا بر سر ادامه تزریق محرک‌ها به اقتصاد دو کشور تا زمان احیای اقتصاد جهانی توافق کردند.

آمریکا و چین همچنین درخصوص ضرورت تلاش برای یک نظام مالی با ثبات و قوی که به رشد و تعادل مالی بیشتر بین المللی کمک کند، توافق کردند.

تیموتی گیتنر وزیر خزانه داری آمریکا در آخرین روز نشست دو روزه آمریکا و چین اعلام کرد "ما می‌توانیم با ادامه تلاش برای ایجاد مسیری سازنده و حمایت از نهادهایی که در جهت ایجاد ثبات کار می‌کنند، برای بحران مالی جهانی پاسخ مشترکی ارائه دهیم.
 
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز روز دوشنبه 27 ژوئیه اعلام کرده بود خروج از بحران اقتصادی، روابط اقتصادی میان دو کشور و مسائل امنیتی از موضوعات گفتگوی دو طرف است و بدون شک آمریکا و چین درباره همه چیز نمی‌توانند به توافق برسند اما می‌توانند برای همکاری‌های بیشتر به پیشرفت‌های زیادی دست یابند.

یک موافقتنامه بر سر اتخاذ تدابیر مبارزه با تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار گاز‌های کربن  نیز در چارچوب دیدارهای دو روزه مقامات چین و آمریکا به امضا رسید. البته به اهداف خاصی در این توافقنامه اشاره نشده است.

کد خبر 86560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز