پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا اشتباها گزارش "به شدت محرمانه" را که حاوی اطلاعات سایت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای خود بود منتشر کرد

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، این سند 266 صفحه‌ای که گفته می‌شود حاوی نقشه‌هایی از محل استقرار انبارهای سوختی برای تسلیحات اتمی نیز بوده است، در پایگاه اینترنتی اداره انتشار دولتی آمریکا و پس از آن منتشر شد که کاخ سفید آن را برای بررسی به کنگره فرستاده بود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز این سند پس از مشخص شدن این موضوع از پایگاه اینترنتی مزبور حذف شد. انتشار آن روز دوشنبه موجب راه افتادن بحث‌هایی در میان جامعه علمی در این باره شد که چه مخاطرات احتمالی ممکن است پیش بیاید.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا این سند را که مهر "بسیار محرمانه" بر آن خورده بود و طبقه‌بندی شده نبود، اوایل ماه مه پیش از ارسال آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازنگری به کنگره فرستاده بود.

هنوز مشخص نیست که این سند چگونه سر از اداره انتشارات دولت در آورده است.

این گزارش حاوی هیچ اطلاعات نظامی درباره انبار تسلیحات هسته‌ای یا سیستم‌های دفاعی از آنها نبود. این سند فهرست همه سایت‌های راکتورهای هسته‌ای غیرنظامی و آزمایشگاه‌های تسلیحاتی را اعلام کرده بود.

این سند برای اولین بار توجه استیون افترگود، کارشناس امنیتی در فدراسیون دانشمندان آمریکایی در واشنگتن را به خود جلب کرد. او انتشار این مطلب را در خبرنامه خود موسوم به اخبار محرمانه اعلام کرد.

کد خبر 82788

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز