همشهری‌آنلاین: سی ان ان اذعان کرد شواهد؛ گویای دور شدن امریکا از سیاست‌های افراطی رژیم صهیونیستی درزمینه ساخت شهرکهای در اراضی اشغالی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، پائولا هانکاکس خبرنگار شبکه گفت: اسرائیل خواهان اجرای طرح خود برای ساخت خانه‌هایی در بخش عرب نشین شرق اورشلیم (قدس) است. [واکنش آمریکا به تداوم شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی]

این اقدام می‌تواند تل اویو را در مقابل واشنگتن قرار بدهد زیرا امریکا خواهان توقف توسعه شهرکهای اسرائیلی است. مساله ساخت خانه‌های مذکور در پشت پرده مطرح بود اما روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تصمیم گرفت این مساله را علنی کند.

وزارت امورخارجه امریکا پنج‌شنبه گذشته مایکل آرِن، سفیر اسرائیل در امریکا، را احضار و اعلام کرد باید ساخت شهرکهای اسرائیلی در مناطق بخش شرقی اورشلیم(قدس) که اکثر جمعیت ان عرب هستند متوقف شود. فلسطینی‌ها تاکید دارند اگر در بخش شرقی اورشلیم(قدس)پایتختی برای کشور اتی فلسطینی وجود نداشته باشد نمی‌توان به صلح رسید. [شهرک‌های یهودی‌نشین چگونه ساخته شدند]

خبرنگار شبکه در ادامه افزود: اسرائیلی‌ها نگران آن هستند که امریکا ساخت 20 خانه در منطقه الشیخ جراح در بخش شرقی اورشلیم(قدس) را با شهرک سازی‌ها در کرانه باختری برابر کند.

این رویه نشان می‌دهد چگونه دیدگاههای امریکا و اسرائیل به ارامی از یکدیگر دور می‌شود حال انکه تل اویو و واشنگتن در گذشته روابط نزدیکی داشتند. بسیاری از سیاستمداران راستگرای اسرائیلی از طرح بنیامین نتانیاهو در بخش شرقی اورشلیم(قدس) حمایت می کنند. یک میلیونر امریکایی حامی جدی این طرح تل اویو است.

به هر حال، دولت امریکا درگیر مساله بسیار حساس مربوط به اورشلیم(قدس) شده است. [هشدار اتحادیه اروپا به اسرائیل]

کد خبر 85885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز