مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در واکنش به طرح آسفالت کردن و شن‌ریزی در ارتفاع بالاتر از 2300 متری دماوند، گفت:

«این دسته گل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.»

آسفالت کردن دماوند در حالی مطرح می‌شود که دامنه‌ این کوه از ارتفاع 2200 متر به بالا ثبت ملی شده است حال‌آنکه قرار است؛ جاده موردنظر در ارتفاع 2200 تا 3000 متری احداث شود.

دکترمحمدباقر صدوق در گفت‌وگو با میراث خبر افزود: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران در سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیأت وزیران به این استان؛ طرح مرمت و آسفالت جاده را به طول 5 کیلومتر ارائه کرد که مورد تصویب هیأت دولت هم قرار گرفت.»

وی با اشاره به اینکه 45‌دستگاه کمپرسی در جاده گوسفندسرا شن خالی کردند، اظهار داشت: «جاده هنوز آسفالت نشده و شهرداری رینه از تاریخ 23 تیر از فعالیت جاده‌سازی‌ جلوگیری به عمل آورده و طرح را متوقف کرده است.»

طرح، متوقف نشده

به‌رغم این اظهارات رئیس انجمن دیده‌بان کوهستان عنوان کرد: «طرح زیرسازی جاده برای آسفالت کردن هنوز متوقف نشده است.

عباس محمدی با اشاره به سابقه جاده مذکور افزود: «در ضلع جنوبی دماوند که مسیر صعود عمومی است، یک جاده فرعی خاکی از جاده پلور به رینه منشعب می‌شود که حدود 2دهه پیش‌ ساخته شده اما همان 2دهه پیش هم هیچ توجیه عقلی و منطقی نداشته چرا که از ابتدای تا انتهای جاده حدود 3ساعت پیاده‌روی و بخشی از مسیر کوهنوردی است.

رئیس انجمن دیده‌بان کوهستان در ادامه گفت: «از سال گذشته خبردار شدیم که در استانداری مازندران بحث آسفالت کردن این جاده پیش کشیده شد. درحال حاضر شن‌ریزی در این جاده انجام شده تا پس از زیرسازی آسفالت شود؛ کاری که نه تنها غیرضروری است بلکه آسیب‌های جدی به طبیعت می‌زند.»

وی با تاکید دوباره بر غیرضروری بودن وجود جاده در این منطقه، افزود: «انتهای این مسیر یک گوسفندسراست لذا چه دلیلی است که برای یک گوسفندسرا یک جاده آسفالته کشیده شود.

این جاده آسفالته تنها به زمینخواری، آلوده شدن منطقه و ریخت و پاش زباله دامن می‌زند.»
به گفته محمدی این جاده سبب می‌شود بیش از ظرفیت اکوسیستمی منطقه،  افراد در منطقه وارد شوند.گوسفندسرای احسان در ارتفاع 3300 متری قرار دارد.

وی یادآور شد: «دماوند از ارتفاع 2200 متر به بالا ثبت ملی شده است. مسیر جاده هم در ارتفاع 2200 تا 3000 متری واقع است و تا زمانی که میراث فرهنگی موافقت نکرده باشد احداث این جاده غیرقانونی است.»

طرحی بدون نگاه کارشناسی

عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز با انتقاد شدید از طرح آسفالت بخشی از دماوند، گفت: «نبود نگاه کارشناسی در بین مسئولان چنین رخدادهای را در پی دارد.»

انوشیروان محسنی‌بندپی افزود: «درحالی‌که بسیاری از روستاهای دماوند جاده آسفالته ندارند چه لزومی است بخشی از کوه دماوند که یک میراث ملی و طبیعی است، آسفالت شود.»

وی تصریح کرد: «مسئولان گردشگری کشور دائما اعلام می‌کنند که به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جزو 10 کشور اول جهان هستیم اما این‌گونه اتفاقات قطعا این موقعیت کشور ما را به خطر خواهد انداخت.»

وی در ادامه گفت: «فراکسیون محیط‌زیست این موضوع را در مجلس پیگیری خواهد کرد.»

جاده‌سازی در دماوند چه درآمدی می‌تواند داشته باشد؟

یک راهنمای طبیعت‌گردی در واکنش به اینکه احداث جاده می‌تواند باعث تسهیل رفت‌وآمد گردشگران به دماوند و درآمدزایی شود، گفت: جاده‌سازی در کوه دماوند برای جذب مردم و گردشگران چه درآمدی می‌تواند داشته باشد، به‌جز اینکه به محیط‌زیست ضربه وارد شود؟

محمد منتظر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هنوز میان مردم و گردشگران آنقدر فرهنگ‌سازی انجام نشده است که جاده‌سازی می‌شود تا کوهنوردان و گردشگران بیشتری به کوه دماوند بروند. آن زمان هم که جاده خاکی بود، با وجود اینکه آن را تمیز می‌کردند، ولی کوهنوردان و مردم زباله‌های زیادی را در مسیر رها می‌کردند.

وی بیان کرد: اگر هدف از این کار، تشویق گردشگران برای سفر بیشتر به کوه دماوند است، آسفالت شدن یا نشدن این کوه چه اهمیتی دارد، وقتی گردشگر با هر وسیله‌ای تا این ارتفاع از کوه می‌آید.

به گفته‌ او، مسئولان می‌توانند به جای جاده‌سازی، امکانات دیگری را که کمبود آنها واقعا در کوه دماوند احساس می‌شود، فراهم کنند. در همین مسیر که در حال ساخت جاده در آن هستند، آب آشامیدنی در تابستان پیدا نمی‌شود، چون گله‌داران آب را برای گله‌های خود قطع می‌کنند.

منتظر افزود: در ارتفاعات کوه، زباله‌ زیادی رها شده است، چرا آنها را جمع نمی‌کنند. ساخت جاده در دماوند بازدهی زیادی ندارد و این کار توجیه ندارد، چون فضای بکر و طبیعی برای گردشگران بیشتر جذابیت دارد، آمدن مردم عادی برای آنها چه درآمدی دارد؟!

کد خبر 85766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز