گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه در فصل بهار 4 میلیارد متر مکعب آب از طریق رودخانه‌های هیرمند، خاش رود و فراه رود وارد هامون شده است، گفت:

با توجه به تبخیر زیاد در منطقه، میزان آبی که اکنون در تالاب‌های سه‌گانه هامون وجود دارد حدود 3میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود. به گفته این مقام مسئول هر سال خشکسالی هامون، 600 میلیارد تومان خسارت به منطقه وارد می‌سازد. تورج همتی، با اعلام این خبر به نقش مهم تالاب هامون در زندگی مردم سیستان اشاره کرد و گفت: بیش از 75 درصد روستاهای منطقه به‌طور مستقیم و حدود 40 درصد سیستانی‌ها وابسته به هامون هستند.

حیات مجدد هامون سبب شده تا دامداری دوباره در اطراف این تالاب احیا شود ضمن آنکه کشاورزی و صنایع‌دستی هم کم‌کم دارد رونق می‌گیرد.او که از بهمن ماه گذشته به مدیرکلی محیط‌زیست سیستان و بلوچستان منصوب شده، به بازدید 3 هفته پیش برخی مسئولان از هامون اشاره کرد و گفت: هیات بازدید‌کننده متشکل از کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو بود.

این هیات پس از بازدید از هامون بر آن شدند ابتدای برنامه پنجم توسعه، برای تالاب‌های کشور ردیف مصوب بگیرند. تاکید محیط‌زیست هم بر این بود که به عناوین مختلف حق آبه هامون باید تامین شود.

همتی از ضرورت مدیریت جامع و فراگیر بر فعالیت‌های کشاورزی در حوزه بالادست و پایین‌دست هامون به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در تداوم حیات هامون نام برد و افزود: باید در بحث کشاورزی از ابتدای حوزه آبخیز تا انتها، فعالیت بهره‌برداران ایرانی و افغان با مدیریت اصولی توأم باشد.

تلاش ما نیز براین است تا از هرگونه دستکاری اعم از ساخت سد و بند خاکی در بالا دست و مسیر رودخانه‌های منتهی به هامون جلوگیری کنیم ضمن آنکه می‌کوشیم طرح احیا و حفاظت هامون را از طریق استان و با کمک مسئولان ذیربط به اجرا در آوریم.

همتی با تاکید بر اینکه تالاب بین‌المللی هامون به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین کشور، شایسته جایگاه بهتری در اولویت‌ها و سیاستگذاری‌های کلان است، به ارزش‌های بالقوه این تالاب اشاره کرد و گفت: بررسی کارشناسان و مهندسان مشاور ذیل 2 طرح «ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب هامون» و«طرح تفصیلی تالاب هامون» حاکی از آن است که هر هکتار از اراضی تالابی هامون 11 میلیون تومان ارزش دارد. براین اساس ارزش دارایی‌های زیست‌محیطی این تالاب بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به این ترتیب هامون در شرایط پرآبی و ایده‌آل می‌تواند 600 میلیارد تومان سوددهی داشته باشد. این واقعیت‌ها ضرورت نگاه جامع‌تر به هامون را بیش از پیش خاطر نشان می‌سازد.

همتی همچنین از رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در صید و صیادی در هامون با همکاری سازمان شیلات خبر داد و گفت: پایبندی به ضوابط زیست‌محیطی می‌تواند تنوع زیستی این زیستبوم بین‌المللی را حفظ کند به همین دلیل محیط‌زیست استان مصمم است با هماهنگی استان و کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس و معاونت محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست، طرح ساماندهی، احیا و حفاظت هامون را به اجرا درآورد؛

به‌نحوی‌که دیگر شاهد وضعیت بحرانی هامون نباشیم زیرا وقتی هامون دچار خشکسالی می‌شود با وزش بادهای 120 روزه، خاک کف هامون با جریان باد سراسر منطقه را فرا می‌گیرد که پیامد آن بیماری‌های تنفسی، گوارشی، پوستی و چشمی است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه میزان آب موجود در هامون 3میلیارد متر مکعب تخمین‌زده می‌شود اما هنوز وضعیت هامون بحرانی و محیط‌زیست منطقه تشنه است؛ از این رو، انتظار می‌رود تصمیم سازان و تصمیم‌گیران کشور در سطح کلان این مشکل را بیش از گذشته مد نظر قرار دهند.

کد خبر 85891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز