دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

رئیس انجمن کوهنوردی ایران گفت: متولیان درباره‌ ساخت جاده در دماوند خیلی منفعل برخورد می‌کنند

و هیچ نیرویی از دستگاه‌های مسئول، یعنی سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی و گردشگری تا 25 تیر که ما برای بررسی اوضاع به کوه دماوند رفته بودیم، برای تهیه گزارش و بررسی اوضاع به دماوند نیامده بودند.

به گفته عباس محمدی، براساس بررسی‌هایی که صورت‌گرفته متوجه شدیم، این طرح گردشگری در دور نخست سفر هیأت دولت به استان مازندران مطرح شده و اکنون معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران پیگیر این طرح است و بودجه آن از طریق استانداری مازندران تخصیص یافته است.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از گذشت یک‌هفته از انتشار نخستین خبر جاده‌سازی و آسفالت بخشی‌ از این اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی کشور، تاکنون واکنش و اقدام صریحی را در این‌باره نشان نداده‌اند و اعلام هر موضعی را به بررسی کارشناسان این سازمان منوط دانسته و فقط به بیان این نکته بسنده کرده‌اند که با هرگونه آسیب به هویت بکر قله دماوند مخالفند.

به گفته سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مطالعات و پیگیری‌های کارشناسی سازمان میراث فرهنگی آغاز شده است تا چنانچه تعرضی به حریم ثبتی صورت گرفته باشد، اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه تعرض و حفاظت اثر انجام شود.

اگرچه تاکنون 2 بار خبر متوقف شدن جاده‌سازی در کوه دماوند منتشر شده، اما نخستین خبر با قطعیت تمام رد و اعلام شد که عملیات جاده‌سازی در این کوه همچنان ادامه دارد. با این شرایط نمی‌توان مطمئن بود که خبر توقف جاده‌سازی در کوه دماوند که بار دیگر شنبه (27 تیرماه) از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست اعلام شد تا چه زمان با قوت پابرجا بماند. به گفته رئیس انجمن کوهنوردی ایران ظاهرا قرار نیست آسفالت در این مسیر ریخته شود، بلکه قرار است، جاده‌ شن‌ریزی شود.

محمدی بیان کرد: ما با شهردار رینه مذاکره کردیم تا جلوی این کار گرفته شود؛ ولی به گفته این مقام مسئول، قرار است فقط این جاده را از ارتفاع 2300 متر تا 3300 متر شن‌ریزی کنند. توجیه آنها این است که با جاده‌سازی از بلند شدن گرد و خاک و آسیب‌ به‌گونه‌های گیاهی جلوگیری می‌کنند. برای ساخت این جاده، استانداری مازندران 80میلیون تومان بودجه اختصاص داده است

کد خبر 85892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز