مجموعه‌ای از نشانه‌های ظاهری که «صورت اوزمپیک» (Ozempic face) نامیده شده اکنون در بسیاری از سلبریتی‌های هالیوودی دیده می‌شود و این وضعیت بازتاب‌دهنده عوارض یک داروی پرفروش کاهش وزن است.

اوزمبیک فیس

به گزار همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل یک عارضه جانبی رایج داروی محبوب لاغری «اوزمپیک»- که در واقع یک داروی تزریقی ضد دیابت با نام ژنریک سماگلوتاید است- تغییراتی که صورت افراد به‌ وجود می‌آورد که «صورت اوزمپیک» مشهور شده است.

پوست آویزان، گونه‌های فرورفته و و چشم‌های گودافتاده اکنون به نشانه‌هایی رایج در مصرف‌کنندگان داروی سماگلوتاید یا اوزمپیک بدل شده‌اند.

کارشناسان می‌گوید این نشانه‌ها در واقع همان خصوصیاتی است که در بیمارانی که به سرعت وزنشان را کاهش می‌دهند، به چشم می‌خورند.

چنین بیمارانی به سرعت دچار کاهش حجم بافت‌ها در صورت می شود و هنگامی که از دست رفتن قابل‌توجه چربی در صورت رخ می‌دهد، نشانه‌هایی مانند گود رفتن گونه‌ها و آویزان شدن پوست و فرورفتن چشم‌ها ظاهر می‌شوند.

سماگلوتاید چطور عمل می‌کند؟

سماگلوتاید با تاثیر بر لوزالمعده امکان آزاد شدن مقدار کافی هورمون انسولین در هنگام بالا بودن قند خون را فراهم می‌آورد و برای همین است که در بیماران دیابتی تجویز می‌شود.

این دارو همچنین به افراد کمک می‌کند که احساس پری بیشتری در معده بکنند و تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد و به این ترتیب باعث می‌شود افراد کالری کمتری دریافت کنند.

بالاخره این دارو توانایی سوزاندن چربی در بدن را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و همین توانایی است که باعث روی‌آوردن چهره‌های مشهور هالیوودی به این دارو شده است.

به همین علت است که اخیراً هنگامی که گروهی از جراحان پلاستیک در آمریکا عکس‌های ۱۵ ستاره‌ای را که در چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی وزن کم کرده‌اند، بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که حداقل نیمی از آنها ممکن است دچار «صورت اوزمپیک» شده باشند.

تغییر صورت هالیوودی‌ها به خاطر عوارض یک داروی پرفروش کاهش وزن

جان گودمن و صورت اوزمپیک

برای مثال هنگام که چهره جان گودمن، هنرپیشه ۷۱ ساله آمریکایی هنرپیشه ۷۱ ساله که از سال ۲۰۰۷ حدود ۹۰ کیلوگرم وزن کم کرده است، بررسی می‌کنید می‌بینید که پس

از کاهش وزن خطوط، چین و چروک های صورتش بیشتر شده و صورتش به اصطلاح آب رفته است.

البته گودمن استفاده از داروی اوزمپیک را انکار می‌کند و می‌گوید با رژیم گرفتن و ورزش کردن و ترک اعتیاد به الکل وزنش را کم کرده است.

تغییر صورت هالیوودی‌ها به خاطر عوارض یک داروی پرفروش کاهش وزن

یک نمونه شاخص دیگر از «صورت اوزمپیک»، صورت شارون اوزبورن، چهره تلویزیونی انگلیسی-آمریکایی است که شدیدترین تغییرات از این نوع- گود رفتن چشم‌ها، فرو رفتن گونه‌ها و عمیق‌ترین شدن چین و چروک‌های صورت را نشان می‌دهد و خود او هم در مصاحبه‌ای به دچار شدنش به عوارض داروی اوزمپیک اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید

چهره تلویزیونی انگلیسی از عوارض یک داروی جدید ضد چاقی پرفروش و کاهش وزن شدیدش می‌گوید

البته «چهره اوزمپیک» تنها یکی از عوارض جانبی متعدد این دارو است که به سرعت میزان تجویز آن افزایش یافته است، از جمله عوارض بالقوه دیگر می‌توان به تهوع، یبوست، خستگی و درد شکم و نیز مشکلات بینایی، بیماری کیسه صفرا و افزایش خطر سرطان تیروئید اشاره کرد.

کد خبر 846174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha