چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

جلال چراغپور: چیدمان امروز تیم ما از چند جهت قابل‌توجه است.

 از یکسو باید توجه داشته باشیم که تیم ملی باید برای برد وارد زمین شود. چیدمان تیم ما باید اینطور باشد. نباید به دنبال تساوی و اتفاقات بازی‌های دیگر باشیم با این تفکر که در سه بازی 5 امتیاز به دست آورده‌ایم و با نتایج دیگر می‌توانیم به عنوان تیم سوم به بازی پلی‌آف راه پیدا کنیم. باید با این تفکر وارد زمین شویم که تنها راه ما برای صعود پیروزی است و نباید هدف دیگری را دنبال کنیم.

در مقابل ما کره‌جنوبی قرار دارد که به جام جهانی صعود کرده و همین مسئله از دو جهت قابل بررسی است؛ از یک جهت می‌توان گفت تیمی که صعود کرده فشار زیادی به حریف وارد نمی‌کند و از سوی دیگر باید بگوییم تیمی که صعود کرده از آرامش خوبی سود می‌برد و فشار زیادی متحمل نخواهد شد. کره‌جنوبی در این شرایط راحت و روان بازی می‌کند. احتمال وقوع هر دو جنبه وجود دارد. دو شکل متفاوت بازی تیم ملی کره می‌تواند روز بازی ما هم تاثیرگذار باشد.

با گذشت چند دقیقه از آغاز بازی متوجه شرایط حریف خواهیم  شد. روشن می‌شود که حریف با بازیکنان اصلی یا ذخیره به میدان آمده است.مسئله‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه آقای قطبی شناخت کاملی نسبت به کره‌جنوبی دارد اما این موضوع صحیح نیست. آقای قطبی سال‌ها پیش در یک مقطع زمانی با تیم ملی کره همکاری داشته‌اند اما نمی‌توان گفت به طور کامل فوتبال کره را می‌شناسند. مثل این است که حالا بگوییم برانکو فوتبال ایران را به خوبی می‌شناسد در صورتی که مهره‌های زیادی در ترکیب تیم ملی تغییر کرده‌اند و این تیم تفاوتی زیادی با آن ترکیب دارد.

یک تغییر تاکتیکی می‌تواند مشخصات تیم را کاملا متحول کند. شاید بتوان گفت آقای قطبی از فرهنگ و زبان کره شناخت دارد اما نمی‌توان مدعی شد که ایشان فوتبال کره را به خوبی می‌شناسد.در مورد سیستم تیم ملی هم می‌توانم بگویم از نظر من تیم ملی باید با دو مهاجم بازی کند و این یک اصل ثابت است. زمانی آقایان از یک مهاجم در ترکیب تیم ملی استفاده می‌کردند اما آن مهاجم علی دایی بود.

یک بازیکن بزرگ و تاثیرگذار که در لیگ قهرمانان اروپا  حضور داشت. برای تیمی مثل بایرن‌مونیخ بازی کرده بود اما امروز کدام بازیکن جانشین دایی است؟ اگر مهاجمی مثل علی دایی یافتند باز هم با یک مهاجم بازی کنند اما در شرایط موجود بهترین سیستم برای تیم ملی همان شکل عادی است که در بسیاری از کشورها دیده می‌شود؛ سیستم 2-4-4 آن هم با یک هافبک دفاعی. نیازی به استفاده از دو هافبک دفاعی در ترکیب اصلی تیم ملی نیست.

 آقای قطبی به جای اینکه در میانه میدان از پنج هافبک استفاده کند و بازیکنانی را در ترکیب قرار دهد که دوندگی کمی دارند باید سیستم تیمش را ارتقا بدهد. یک هافبک دفاعی و سه هافبک پشت‌سر دو مهاجم. با این تفکر شاید تیم ملی موفق شود کره‌جنوبی را در سئول مغلوب کند.

کد خبر 83710

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز