جنگ و بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی و افزایش آمار شهدا و زخمی‌های بمباران غزه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر، باعث شده تا حتی صدای وجدان‌های بیدار در کشورهای غیراسلامی و غیرعربی در آمریکا و اروپا بلند شود.

اسپانيا

همشهری آنلاین: جنگ و بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی و افزایش آمار شهدا و زخمی‌های بمباران غزه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر، باعث شده تا حتی صدای وجدان‌های بیدار در کشورهای غیراسلامی و غیرعربی در آمریکا و اروپا بلند شود. تازه ترین اقدام جنجالی و پرسروصدا علیه ادامه جنگ و محاصره غزه مسئله خودسوزی اعتراضی یک عضو نیروی هوایی آمریکا است. این عضو نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه خود را مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن دی‌سی به آتش کشید. رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که این نظامی ۲۵ ساله با نام آرون بوشنل و اهل ایالت تگزاس در هنگام خودسوزی تا آخرین لحظات فریاد زده است: «غزه را آزاد کنید.» در ویدیوی دیگری این جوان آمریکایی پیش از خودسوزی می‌گوید: «دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود.»

خودسوزی این آمریکایی اروپایی تبار با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده و بسیاری از آمریکایی‌ها جنگ غزه را بزرگترین شرمساری دولت بایدن عنوان کرده‌اند که باعث شده بسیاری از شهروندان این کشور احساس سرخوردگی کنند. در آمریکا طی چهار ماه گذشته همزمان با جنگ غزه در بیش از ۴۰ شهر راهپیمایی حمایت از غزه برگزار شد و در همه آن‌ها معترضان خواستار توقف بمباران غزه شدند. در دیگر کشورهای غربی بویژه در کشورهای اروپایی و استرالیا نیز اعتراضات علیه جنگ غزه در پایتخت و سایر شهرهای این کشورها برگزار شده است. از جمله روز یکشنبه شهروندان اسپانیایی در مرکز شهر مادردید بزرگترین پرچم انسانی فلسطین را به مساحت ۲ هزار متر مربع در حمایت از مردم غزه ایجاد کردند. اندیشکده امنیت ملی اسرائیل نیز در گزارشی معتقد است که ۹۵ درصد تظاهراتی که از آغاز جنگ غزه در کشورهای غربی برگزار شده، در حمایت از فلسطین بوده و تنها ۵ درصد این تظاهرات در حمایت از اسرائیل برگزار شده است. فراتر از غرب، در آمریکای لاتین هم صدای حمایت از فلسطین بلند است و حداقل ۵ کشور بولیوی، شیلی، برزیل، کلمبیا و نیکاراگوئه سفرای خود را در اعتراض به ادامه جنگ غزه فراخوانده و برزیل در آستانه قطع رابطه کامل با اسرائیل قرار دارد. از هفته گذشته در دو نوبت جداگانه «لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل جنگ اسرائیل علیه غزه را با هولوکاست هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است. حمایت‌ دولت‌های لاتین را همچنین بایستی در کنار فعالیت دیپلمات‌‎های آفریقای جنوبی قرار داد که پرونده جنایات جنگی اسرائیل را در دادگاه لاهه گشودند.


بیشتر بخوانید:

حقیقتی که جنگ غزه درباره بایدن فاش کرد

شرط انصارالله برای توقف حملات علیه کشتی ها


در کنار همه واکنش‌های گسترده‌ای که در کشورهای غیرعربی و غیراسلامی نسبت به جنگ غزه دیده می‌شود، اما دولت‌‎های عربی منطقه کمترین واکنش را در برابر اقدامات اسرائیل در جنگ غزه داشته‌اند و گاه گزارش‌هایی از کمک‌ امارات برای صادرات موادغذایی به تل آویو دیده می‍‌شود. «عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداستی انتقادی نوشته است: «برادران عرب ما حتی جرأت اخراج یک سفیر یا بستن یک سفارتخانه اسرائیل را ندارند، بلکه برخی از آنها در ایجاد کریدور زمینی از امارات تا حیفا برای فراهم کردن مواد غذایی تازه برای قاتلان صهیونیست شتافتند، اما کودکان نوار غزه از گرسنگی می‌میرند و یک تکه نان یا یک قوطی شیر ندارند.»

کد خبر 835332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha