پیروی از رژیم‌های گیاهی و رژیم غذایی کتو ممکن است ظرف دو هفته باعث بهبودی سیستم ایمنی بدن شما شود، این موضوع به ویژه اکنون که در فصل زمستان و در معرض ابتلا به انواع ویروس‌ها و سرماخوردگی‌ها قرار داریم اهمیت پیدا می‌کند. البته این دو رژیم به دو شیوه کاملا متفاوت بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد.

عکس‌های وگان کتو

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: دانشمندان موء سسه ملی بهداشت آمریکا ضمن تحقیقات خود تغییرات سریع و متفاوتی را در پاسخ سیستم ایمنی در افرادی مشاهده کردند که رژیم غذایی سخت گیاهی یا رژیم کتوژنیک گرفته بودند. به گزارش هلت نیوز، در رژیم کتو یا کتوژنیک بخش زیادی از وعده‌های غذایی از چربی‌های سالم و پروتئین و بخش بسیار کمی از کربوهیدارت تشکیل شده است. چنین برنامه غذایی که حاوی مقدار کمتر قند و گلوکز است، سوخت بدن را از قند به چربی تغییر می‌دهد و در نتیجه موجب کاهش وزن می‌شود.

تاثیر سریع رژیم‌های گیاهی و کتو بر سیستم ایمنی بدن | چگونه می‌توان ظرف دو هفته سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

نتیجه این تحقیقات در نشریه «نیچر مدیسین» (Nature Medicine) انتشار یافته است. در این کارآزمایی، شرکت‌کنندگان در ابتدا به مدت دو هفته یکی از دو رژیم غذایی گیاهی یا کتوژنیک را گرفتند و در دو هفته دوم نیز از آن رژیم غذایی که در دو هفته اول نگرفته بودند، تبعیت کردند .

در طول این دوره یک ماهه، محققان به دقت روی نشانگرهای زیستی، تغییرات متابولیک، و میکروبیوتای شرکت‌کنندگان و همچنین باکتری‌های روده و تغییرات متابولیک برای نظارت بر اثرات بالقوه رژیم‌های غذایی روی سیستم ایمنی، نظارت کردند. آنچه محققان دریافتند این بود که این رژیم‌ها به روش‌های متفاوتی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارندو باعث بهبود و تقویت آن می‌شوند.

رژیم کتوژنیک با پاسخ‌های سیستم ایمنی تطبیقی، که پاتوژن‌های خاصی را هدف قرار می‌دهد، مرتبط بود، در حالی که رژیم گیاهخواری واکنشی از سیستم ایمنی ذاتی بدن در برابر میکروب‌ها را برانگیخت. هر دو رژیم اثرات قابل توجهی بر میکروبیوم و پاسخ سیستم ایمنی داشتند، اما پاسخ ها بر اساس رژیم غذایی متفاوت بود.

تاثیر سریع رژیم‌های گیاهی و کتو بر سیستم ایمنی بدن | چگونه می‌توان ظرف دو هفته سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

بنابراین، در حالی که هر دوی این رژیم‌های غذایی سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، آنچه در این تحقیق نشان داده شد این است که آن‌ها روی سیستم ایمنی بدن به روش های ظاهرا مخالف عمل کردند. سیستم ایمنی از دو بخش تشکیل شده است: سیستم ایمنی ذاتی و سیستم ایمنی تطبیقی. هر دو نقش اساسی در ایمن نگه داشتن بدن در برابر پاتوژن‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌هایی دارند که می توانند شما را بیمار کنند.

دکتر ورنا لیندک، متخصص بیوانفورماتیک در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و یکی از نویسندگان این تحقیق، در این باره گفت: ما متوجه شدیم که رژیم گیاهخواری پاسخ‌های مرتبط با ایمنی ذاتی (خط اول غیر اختصاصی دفاعی بدن در برابر پاتوژن‌ها) را برانگیخت، در حالی که رژیم کتو پاسخ‌های مرتبط با ایمنی تطبیقی (ایمنی خاص پاتوژن ایجاد شده از طریق قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها در زندگی روزمره و واکسیناسیون) را برانگیخت.

این متخصص در ادامه افزود: برای ما تعجب آور بود که ببینیم هر دو رژیم چقدر متفاوت بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارند. ما انتظار داشتیم رژیم‌های غذایی بر سیستم ایمنی تأثیر بگذارد، اما انتظار چنین سیگنال قوی و متفاوتی را نداشتیم. محققان بر این باورند که این مطالعه در نهایت می‌تواند تحقیقات گسترده‌تر دیگر و درک بهتری از نحوه استفاده درمانی از رژیم غذایی برای درمان بیماری‌ها منجر شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 829954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha