اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید باید مراقب آنچه می‌خورید باشید. این شامل مصرف ویتامین‌ها یا هر نوع مکمل دیگری هم می‌شود. بعضی از این مواد به سلامت شما و کودکتان کمک می‌کند، در صورتی که بعضی دیگر از آن‌ها نه تنها برای شما مفید نیستند بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشند.

اثرات نامطلوب مصرف نادرست مکمل‌ها برای مادر و جنین

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: تغذیه خوب در دوران بارداری برای رشد و تکامل فرزند شما حیاتی است. بدن شما هم برای برخورداری از سلامت کافی به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد، مانند: کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی. اما همیشه بهتر است قبل از مصرف هر گونه ویتامین یا مکمل با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری | مصرف کدام مکمل مانع از گرفتگی عضلات می‌شود
مهرناز نیکخواه دکترای تخصصی تغذیه

مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری

اینکه شما باردار هستید و باید مواد مغذی مورد نیاز جنین در حال رشد را تأمین کنید به این معنا نیست که نیاز دارید به‌اندازه دو نفر غذا بخورید؛ اما حتماً باید به‌اندازه کافی از مواد مغذی استفاده کنید تا بتوانید نیازهای خود و نوزادتان را برآورده کنید.

مهرناز نیکخواه دکترای تخصصی تغذیه درباره مکمل‌های دوران بارداری می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از مادران با فقر آهن یا کمبود آن وارد دوران بارداری می‌شوند؛ بنابراین معمولاً نیاز به دریافت آهن دارند. چون آهن به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و مانع ازابتلا به کم خونی می‌شود.

ضمن آنکه توجه داشته باشید آهن باید با آب مصرف شود و از خوردن آن با قهوه، چای یا شیر خودداری کنید. همچنین اگرچه اثر گذاری آن با معده خالی بیشتر است اما کسانی که مشکل دستگاه گوارش دارند بهتر است آن را بعد از غذا مصرف کنند.

بیشتر بخوانید

زنان باردار این غذاها را نخورند | غذاهایی برای داشتن فرزند سالم

اگر این نشانه‌ها را دارید دچار فقر آهن هستید

مکمل‌های مهمی که زنان باردار باید مصرف کنند

مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری | مصرف کدام مکمل مانع از گرفتگی عضلات می‌شود

تعادل در مصرف مکمل‌ها

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف مکمل‌های دوران بارداری باید متعادل باشد. یعنی حاوی ۸۰۰-۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید و همچنین حاوی آهن باشد؛ مگر اینکه شرایط منع مصرف آهن وجود داشته باشد. اگر مکمل‌های مصرفی حاوی روی یا آهن باشند معمولاً مکمل یاری مس هم توصیه خواهد شد که البته همه این موارد و میزان مصرف آن‌ها باید با توجه به شرایط فیزیکی هر فرد و حتماً با توجه به توصیه و تجویز پزشک متخصص انجام شود.

ید و روی

دکتر نیکخواه می‌گوید: ید برای رشد مغز و سیستم عصبی مورد نیاز است. مکمل‌های دوران بارداری باید حاوی ۱۵۰ میکروگرمید در قالب یدید پتاسیم باشد. بعضی مکمل‌ها حاوی بسیاری از مواد اضافی از جمله داروهای گیاهی هستند که بسیاری از آن‌ها از نظر ایمنی در دوران بارداری مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و در نتیجه منع مصرف برای آن‌ها وجود دارد. بنابراین هیچ دارو و مکملی نباید به طور خود سرانه مصرف شود.

توجه داشته باشیم روی برای رشد جنین ضروری است و نیاز به آن در دوران بارداری افزایش می‌آید. روی در گوشت قرمز، غذاهای دریایی و همچنین غلات کامل وجود دارد. به همین دلیل معمولاً مکمل یاری آن لازم نیست. اما معمولاً در مادرانی که اختلالات گوارشی جدی دارند، جراحی چاقی انجام داده‌اند یا گیاهخوار هستند مورد نیاز است.

مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری | مصرف کدام مکمل مانع از گرفتگی عضلات می‌شود

گرفتگی عضلات

نیکخواه می‌گوید: در مادرانی که دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند یا پرفشاری خون دارند مکمل یاری با منیزیم البته تحت نظر پزشک توصیه می‌شود و می‌تواند مؤثر واقع شود.

کمبود منیزیم باعث افزایش انتقال عصبی عضلانی می‌شود. تحقیقات نشان داده که درمان منیزیم در گرفتگی عضلانی مؤثر است. البته نیاز به منیزیم در دوران بارداری افزایش می‌یابد.

مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری | مصرف کدام مکمل مانع از گرفتگی عضلات می‌شود

اثرات نامطلوب مصرف نادرست مکمل‌ها

توجه داشته باشیم به غیر از ویتامین D که پوست شما از نور خورشید می‌سازد، بیشتر ویتامین‌های مورد نیاز شما از غذا تأمین می‌شود.

به طور کلی معمولاً میزان نیاز به مکمل‌ها و ویتامین‌های مختلف در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع برای همه مادران صادق نیست. یعنی می‌توانند مواد مورد نیاز خود را با استفاده از مواد غذایی هم تأمین کنند. اما نیاز به بعضی ویتامین‌ها مانند ویتامین دی در دوران بارداری نسبت به قبل آن افزایش نم یابد.

دقت کنید مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین آ، سی وای در صورت عدم کمبود آن خصوصاً در دوز زیاد ممکن است اثرات نامطلوبی بر مادر و جنین داشته باشد.

ضمن آنکه نیاز مادر به بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها با مصرف متعادل شیر، گوشت و تخم مرغ و برخورداری از رژیم غذایی صحیح تأمین خواهد شد. اما بعضی مادران باردار گیاهخوار حتماً باید مکمل یاری شوند.

کد خبر 829250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha