ایجاد یک بازارچه ۲ هزار متری درست روبروی تئاتر شهر و در خیابان سرمد برای دستفروشان چهارراه ولیعصر، آخرین اقدام برای رهایی پیاده‌ روهای این محدوده از دست بساط‌گستران است تا شاید از این طریق تئاتر شهر و خیابان‌های اطرافش ، روزی را بدون دستفروش تجربه کنند.

دستفروشی در حریم تئاتر شهر

همشهری آنلاین-لیلا شریف: با وجود کارشکنی‌ها و تقلای دستفروش‌ها برای جدا نشدن از پیاده‌روهای چهارراه ولیعصر، شهرداری تهران دست از کار نکشید. احداث یک بازارچه در همسایگی چهارراه ولیعصر جدیدترین برنامه‌ای است که از سوی شهرداری منطقه ۱۱ و ۶ به مرحله اجرا رسیده است تا از این به بعد دستفروشان در غرفه‌های خیابان سرمد بساط کنند.

خیابان سرمد درست روبروی تئاتر شهر و در آنسوی خیابان ولیعصر قرار دارد و با تخریب املاک فرسوده و حمل نخاله از این خیابان، زمینی تسطیح شده به وسعت ۲ هزار مترمربع ایجاد شد و قرار است تا آخر دی ماه، این فضا به پاتوق جدید دستفروش‌های چهارراه ولیعصر تبدیل شود و بعد از سال‌ها محدوده تئاتر شهر از دست این مهمان‌های اجباری، نفسی راحت بکشد.

راه اندازی بازارچه تا بهمن ماه

برای اجرایی شدن این خواسته، فرصت ۱۰ روزه به دستفروشان داده شده است تا برای حضور در این بازارچه ثبت نام کنند. سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه ۱۱ در رابطه با ایجاد بازارچه در خیابان سرمد به همشهری گفت: با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و ضرورت هم‌افزایی و مشارکت بین شهرداری منطقه ۱۱، در جلسه‌ای به دعوت شهرداری منطقه ۱۱ و با حضور شهردار منطقه ۶، در مورد اقدامات لازم برای ساماندهی همه‌جانبه دستفروشان چهارراه ولیعصر (عج) بحث و بررسی صورت گرفت.

او افزود: طرح انضباط شهری از اول تیرماه در محدوده تئاتر شهر فعال است، اکنون که زمین بازارچه در کوچه سرمد تسطیح و آماده شده، تلاش می‌کنیم تا ۲۰ دی ماه در اختیار دستفروشان شناسایی و ثبت‌نام‌شده قرار بگیرد و همچنین قبل از بهمن‌ماه، این بازارچه راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری کامل برسد. تا کنون تعدادی از دستفروشان ثبت نام کرده‌اند و باقی هم در مدت زمان باقی مانده ثبت نام خواهند کرد.

موسوی در رابطه با احتمال جایگزین شدن دستفروشان جدید در محدوده تئاتر شهر، تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که چنین اتفاقی بعد از ساماندهی دستفروشان فعلی محدوده تئاتر شهر رخ ندهد و به همین دلیل طرح انضباط شهری تا پایان سال در این محدوده برقرار خواهد بود. باید از دیگر ظرفیت‌های قانونی نظیر نیروی انتظامی، پلیس امنیت و دستگاه قضایی نیز برای جلوگیری از هرگونه بساط‌گستری در این محدوده استفاده کنیم.

شهردار منطقه ۱۱ همچنین از برگزاری جلساتی با اتحادیه‌های صنفی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اصناف فعال در مجاور خیابان ولیعصر (عج) که عمدتاً از صنف پوشاک‌اند، در این جلسات شرکت خواهند کرد تا همکاری‌های لازم را برای پیشبرد بهتر این طرح داشته باشیم.

بازارچه جدید دستفروشان چهارراه ولیعصر در این خیابان است | صدور ضرب الاجل ۱۰ روزه برای پاکسازی اطراف تئاتر شهر
مراحل تخریب املاک و آماده سازی بازارچه جدید برای دستفروشان محدوده تئاتر شهر

زمین اختصاصی برای دستفروشان محدوده تئاتر شهر

تخریب املاک و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد غرفه‌های این بازارچه، بیش از یک ماه زمان برده است و به گفته شهردار منطقه ۱۱« طی یک ماه و نیم گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد کمیسیون رفع خطر از املاک فرسوده در موقعیت کوچه سرمد، املاک موجود در این کوچه تخریب و آماده برای راه‌اندازی بازارچه در این محدوده شد. »

او افزود: پس از تخریب املاک کوچه سرمد، ۳۱۰ سرویس خاک و نخاله بارگیری به مرکز کهریزک انتقال یافت و زمین این کوچه برای اجرای عملیات آسفالت آماده شده است.

تخلیه انبارهای مسجد حضرت ولیعصر(عج)

از آنجایی که چهارراه ولیعصر (عج) به عنوان یکی از چهارراه‌های اصلی شهر دو منطقه ۱۱ و ۶ شهر تهران را به هم وصل می‌کند، در پروژه‌های ساماندهی دستفروشان این نقطه از شهر، همکاری‌های مشترکی از سوی مدیران شهری این دو منطقه و همچنین نیروهای خدمات شهری و شرکت شهربان و حریم بان انجام شده است. به گفته موسوی از حدود ۴ ماه پیش برای رسیدگی به این معضل، اقداماتی پیگیری شده است:«پیگیری و هماهنگی با شرکت شهربان و حریم‌بان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برای اجرای طرح انضباط شهری در محدوده تئاتر شهر (با همکاری شرکت شهربان و مشارکت نیروی انتظامی ) انجام شد تا از این طریق بساط‌گستران و عوامل آنها و لیدرهای دستفروشان شناسایی شوند. همچنین انبارهای مسجد حضرت ولیعصر (عج) که به کلونی دپوی چرخ و اجناس بساطی‌ها تبدیل شده بود، تخلیه و مسدود شدند.»

پیگیری و مکاتبه با برق منطقه‌ای برای برخورد قانونی با انشعابات غیرمجاز بساط‌گستران از پایه چراغ‌ها و شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از همه بساطی‌ها و لیدرهای آنها و معرفی به مراجع ذی صلاح، هماهنگی‌های فرا سازمانی با وزارت ارشاد برای شروع و تجهیز کارگاه برای حصار حریم تئاتر شهر و همچنین مکاتبه با مرکز بهداشت جنوب تهران و معرفی مصادیق نقض پروتکل‌های بهداشتی توسط اغذیه‌فروشان چهارراه از جمله اقداماتی است که برای پاکسازی صحنه محدوده تئاتر شهر از حضور دستفروش‌ها پیگیری شده است.

ایجاد بازارچه در همجواری تئاتر شهر را می‌توان آخرین تلاش مدیریت شهری برای رهاسازی چهارراه ولیعصر از حضور دستفروشان دانست و باید منتظر ماند و دید که دستفروشان تا چه میزان به این ایده تن خواهند داد.

کد خبر 820431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha