همشهری آنلاین: مقامات ارشد بهداشت جهانی جمعه 22 مه (یک خرداد) هشدار دادند که ممکن است آنفلوآنزای خوکی به زودی با شدت بیشتری در فقیرترین کشورهای جهان شیوع پیدا کند

و با تغییر فصل خطر شتاب گرفتن  گسترش بیماری در آسیا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالیکه موارد جدید بیماری آنفلوانزا از آمریکا تا ژاپن گزارش می‌شود، رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) دارد خود را به عنوان ویروسی "موذی و آب زیرکاه"‌ نشان می‌دهد.

 فیلیپین به چهل و دومین کشوری بدل شد که موردی از آنفلوآنزای آ (H1N1) گزارش کرده است و اروپا سخت‌ترین اقدامات را برای توقف شیوع بیماری را اتخاذ کردده است، ازجمله بستن دبیرستان‌ها در رم پایتخت ایتالیا و قرنطینه‌کردن سربازان در اسپانیا.

آخرین ارقام سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که شمار عفونت‌ها با ویروس جدید در سراسر جهان به 11168 نفر از جمله شامل 86 مورد مرگ رسیده است،‌ که نسبت به روز گذشته 134 مورد افزایش نشان می‌دهد.

در حالیکه اکثریت بزرگی از این موارد عفونت در مکزیک و آمریکا رخ داده‌اند،‌ آخرین تحولات احتمال اعلام پاندمی تمام‌عیار را بوسیله سازمان جهانی بهداشت افزایش داده است. در حال حاضر این سازمان هشدار داده است که بروز پاندمی یا همه‌‌گیری جهانی بیماری قریب‌الوقوع است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند که تنها هنگامی که سطح هشدار را درجه حداکثر شش بالا خواهند برد، که شواهد روشنی از انتقال مداوم بیماری در ناحیه دیگری بیرون از آمریکا یافت شود.

مارگرت جان،‌ مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در آخرین روز کنفرانس سالانه این سازمان سخن گفت: "کشورها به خصوص در کشرهای در حال توسعه که جمعیت‌های‌شانن بیش از همه در برابر  شیوع بیماری آسیب‌پذیر هستند،‌ باید آماده شوند تا موارد بیشتری از بیماری را شاهد باشند."

گرچه آسیا،‌ بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای می‌دهد ‌تا به حال مرگی ناشی از این بیماری در این قاره گزارش نشده است.

 چین که بیشترین آسیب‌ها را در جریان شیوع بیماری سارس متحمل شد،‌ روز جمعه ششمین مورد آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرد.

شمار موارد ثابت‌‌شده عفونت با ویروس آنفلوآنزای آ در ژاپن به 307 مورد افزایش یافت، اما مقامات بهداشت این کشور اعلام کردند که بیماری‌زایی ویروس آن چنانکه تصور می‌رفت، شدید نبوده است، و آنها از شدت اقدامات پیشگیری‌کننده‌شان کاسته‌اند.

مقامات در منطقه سازمان جهانی بهداشت در اقیانوسیه غربی هشدار دادند که در حالیکه نیمکره جنوبی دارد وارد فصل آنفلوآنزا می‌شود: "همان عواملی که گسترش آنفلوآنزای معمولی را باعث می‌شوند، شیوع ویروس H1N1 را هم شدت می‌بخشند."

در همین در استرالیا در یک دختر 10 ساله اولین مورد انتقال انسان به انسان ویروس جدید آنفلوآنزا در این کشور رخ  داده است. این دختر بیماری را از یک همکلاسی‌اش که از تعطیلات خانوادگی از آمریکا بازگشته بود،‌گرفته است.

اسپانیا پس از آنکه در یک دانشکده نظامی در نزدیکی مادرید 11 نفر دچار علائم آنفلوآنزا شدند،‌ تمام سربازان را در این دانشکده قرنطینه کرد.

وزیر بهداشت ایتالیا نیز پس از اینکه چهار دانش‌آموز که اخیرا به آمریکا سفر کرده بودند، به ویروس آنفلوآنزای خوکی مبتلا شدند، دستور تعطیل کردن دو دبیرستان در رم را صادر کرد.
همه گروه چهارصدنفره دانش‌آموزانی که به سفر آمریکا رفته بودند، از لحاظ ویروس آنفلوآنزای آ تحت آزمایش قرار گرفته‌اند

کد خبر 81939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز