تورم باز هم کاهش می‌یابد. این خبر را بانک مرکزی به استناد آمارها از کاهش هزینه تولید داده و می‌گوید: هزینه تولید در ایران به دنبال اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسان نرخ ارز و البته ثبات قیمت کالاهای اساسی وارداتی پایین آمده و از ۴۲.۴ درصد در اسفند سال گذشته به ۳۴.۴ درصد در پایان آبان رسیده است.

كارگر صنعتي

به گزارش همشهری، کاهش ۸ واحد درصدی هزینه تولید می‌تواند نشانه‌ای از احتمال روند نزولی تورم بخش مصرف باشد چنان‌که به گفته بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه تولید در ایران از ۱۰۳ درصد در اردیبهشت امسال به تدریج کاهشی شده هرچند که در نیمه دوم سال گذشته به دلیل روند رو به رشد قیمت ارز در داخل کشور و جهش قیمت مواد اولیه وارداتی باعث افزایش هزینه تولید شده بود.

این گزارش می‌افزاید: دلیل اصلی کاهش تورم نقطه به نقطه تولید در آبان امسال ناشی از روند نزولی هزینه تولید کالاها بوده به گونه‌ای که از ۴۱ درصد در فروردین امسال با ۹ واحد درصد ریزش به ۳۲ درصد در آبان سال جاری رسیده است.

استدلال بانک مرکزی این است که اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و کاهش نوسان نرخ ارز باعث کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کالا شده چه اینکه تورم نقطه به نقطه تولید خدمت افت اندک داشته و از ۴۰ درصد در فروردین به ۳۹.۷ درصد در آبان سال جاری رسیده است.

این نهاد اقتصادی کشور انتظار دارد که کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده به عنوان شاخص پیش‌نگر شاخص بهای مصرف‌کننده، به تدریج به کاهش بیشتر در تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های آینده منجر شود.

روایت مرکز آمار از تورم تولید

مرکز آمار ایران می‌گوید: هزینه تولید در تابستان نسبت به بهار امسال ۹.۳ درصد و نسبت به تابستان پارسال ۴۵.۳ درصد و در یک بازه زمانی یکساله ۴۳.۲ درصد قد کشیده که بر اساس برآورد همشهری، با این حساب و کتاب به نظر روند کاهش نرخ تورم به هسته سخت برخورد کرده است.

این گزارش می‌افزاید: تورم فصلی بخش تولید از ۱۲.۴ واحد درصد در بهار امسال با ۳.۱ واحد درصد کاهش به ۹.۳ درصد در تابستان رسیده که بیش‌ترین تورم فصلی با ۱۲.۶ درصد مربوط به گروه خدمات و کم‌ترین تورم فصلی با ۶.۶ درصد مربوط به گروه کشاورزی است.

مرکز آمار ایران با اشاره به افزایش تورم نقطه به نقطه می‌گوید: هزینه تولید در کشور از ۴۲.۴ درصد در بهار با ۲.۹ درصد رشد به ۴۵.۳ درصد در تابستان سال جاری افزایش یافته که در فصل تابستان سال جاری بیشترین نرخ تورم را گروه تولید، انتقال و توزیع برق با ۷۲.۳ واحد درصد و کمترین را بخش کشاورزی با ۳۵.۷ واحد درصد ثبت کرده است.

این نهاد آماری می‌افزاید: میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٣.٢ درصد افزایش داشته که بیشترین تورم سالانه تولید به گروه خدمات با ۵۸.۸ درصد و کمترین هم به بخش صنعت با ۲۹.۲ درصد اختصاص داشته است.

چشم‌انداز کیش و مات تورم با ۳ حرکت | تورم باز هم کاهش می‌یابد؟

کد خبر 812493
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha