خوردن زیاد نمک می‌تواند خطرناک باشد. اما نشانه‌های آن بر همگان آشکار نیست. یکی از علائم کمتر شناخته شده خوردن بیش از حد نمک تورم دست‌ها و پاهاست.

نمک

همشهری آنلاین - آرش نهاوندی: نمک بیش از حد غذا می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد و طیف وسیعی از نشانه‌های نشان دهنده وجود بیش از حد این چاشنی در بدن وجود دارد. یکی از علائم ظریف تورم در دست‌ها و پاهای شماست. نمک میزان آب باقیمانده در بدن را افزایش می‌دهد، که می تواند باعث «ادم» (اصطلاح پزشکی برای تورم در مچ پا، پا و ساق پا) شود.

چاشنی پرطرفداری که فشار خون را بالا می‌برد | علائم کمتر شناخته شده مصرف نمک زیاد

به نوشته روزنامه سان، یکی از متخصصان تغذیه در سرویس بهداشت ملی بریتانیا در این باره می‌گوید: در حالی که تورم اغلب می‌تواند خود به خود از بین برود، اگر ظرف چند روز بهبود نیابد، می تواند نشانه‌ای از یک اتفاق جدی باشد.

اولیویا برلی، متخصص تغذیه در برنامه پیشگیری از دیابت در سرویس ملی بهداشت بریتانیا، به میل آنلاین گفت: وقتی نمک بیش از حد مصرف شود، بدن سدیم اضافی را حفظ می‌کند و مایع خارج از سلول‌ها را افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود که کلیه‌ها عملکرد کمتری داشته باشند، آب کمتری را حذف کنند و در نتیجه فشار خون افزایش یابد.

چاشنی پرطرفداری که فشار خون را بالا می‌برد | علائم کمتر شناخته شده مصرف نمک زیاد

خوردن نمک زیاد یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری فشار خون بالا است. مطابق دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکی بزرگسالان نباید بیش از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند. طبق اعلام سازمان فشار خون بریتانیا، بیشتر این نمک از افزودن به وعده‌های غذایی به دست نمی‌آید، بلکه در مواد غذایی از پیش تولید شده مانند نان‌ها، چیپس‌ها و انواع سس‌ها پنهان شده است.

کارشناسان می‌گویند که حدود یک روز پس از خوردن غذاهای پر نمک احتمال تورم دست ها یا پاها می‌رود. مطالعه‌ای که درنشریه «نئورولوژی و اورودینامیکس»( Neurourology and Urodynamics) منتشر شده، نشان می‌دهد که خوردن نمک زیاد در هر روز با تورم پا در مردان مسن مرتبط است.

پیپا هیل، متخصص تغذیه به میل آنلاین گفت: این یک واکنش فوری پس از خوردن غذای پرنمک نیست، اما اگر در ۲۴ ساعت پس از خوردن غذاهای شور متوجه تورم در این نواحی شدید، می تواند به میزان مصرف نمک بستگی داشته باشد. اگر تورم بعد از چند روز از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید.

طبق اعلام سازمان بهداشت ملی بریتانیا اگر فقط در یک مچ پا، پا یا ساق ورم ورم دارید و هیچ دلیل واضحی مانند آسیب وجود ندارد، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. همچنین اگر تورم شدید، دردناک یا دیابت یا درجه حرارت بدن‌تان بالا است، باید درخواست وقت برای مراجعه به پزشک کنید.

چاشنی پرطرفداری که فشار خون را بالا می‌برد | علائم کمتر شناخته شده مصرف نمک زیاد

اگر فشار خون شما ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر باشد، این سطح از فشار خون از نظر پزشکی بالا محسوب می‌شود. این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی و همچنین آنوریسم، بیماری کلیوی و زوال عقل را افزایش دهد.

این بیماری باعث حدود ۷۵ هزار مرگ در سال می‌شود. به عنوان مثال حداقل یک نفر از هر سه بریتانیایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است آگاهی از میزان فشار خون نداشته باشند که این مساله می‌تواند با توجه به اینکه فشار خون بالا می‌تواند منجر به بروز حملات و سکته قلبی شود، برای آن‌ها بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 805056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha