برای مدیریت فشار نرمال ابتدا باید سبک زندگی سالمی داشته باشید و در کنار مصرف غذاهای مناسب، برای فعالیت‌بدنی منظم و مدیریت استرس و اضطراب خود نیز برنامه‌ریزی کنید.

انجام چه ورزش‌هایی به کاهش فشار خون شما کمک خواهد کرد

به گزارش همشهری آنلاین، فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می‌شود. اغلب اوقات، هیچ نشانه قابل توجهی از فشار خون بالا وجود ندارد و حتی اگر علائمی دارید، ممکن است فوراً به آن توجه نشان ندهید و آن را به عنوان خستگی معمول، فشار کاری یا فعالیت رد کنید. نادیده گرفتن مسائل مربوط به فشار خون می تواند مرگبار باشد و در بهترین حالت می‌تواند باعث حمله قلبی، نارسایی قلبی، آنوریسم، سکته مغزی، مشکلات حافظه یا زوال عقل شود.

پایش منظم فشار خون کلیدی برای جلوگیری از خطر بیماری‌های جدی است. براساس آمارها، حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می برند و این بیماری در مردان شایع تر از زنان است. با این حال، از هر ۵ نفر فقط ۱ نفر آن را کنترل می‌کنند در حالی که بقیه هنوز با خطر ابتلا به عوارض ناشی از آن مواجه هستند.

موارد ابتلا به فشار خون بالا در سراسر جهان افزایش شدیدی داشته است و در حالی که قبلاً در گروه های سنی بالاتر شایع بود، اکنون شاهد موارد جدید بسیاری در جوانان هستیم. نباید برخی از علائم رایج فشار خون بالا مانند سردرد شدید، تاری دید، مشکل تنفسی، به خصوص تنگی نفس در هنگام فعالیت، ناراحتی قفسه سینه و خستگی را نادیده بگیریم. فشار خون بالا می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد و در صورت وجود، عوارض جدی ایجاد کند.

چه مقدار فشار خون بالا در نظر گرفته می شود؟

مقدار فشار خون ۱۳ روی ۸ ( ۸/۱۳) میلی متر جیوه بالا است. به آن فشار خون بالاگفته می شود. مقدار فشار خون بین ۱۲ و ۹/۱۲ و کمتر از ۸ میلی متر جیوه بالا درنظر گرفته می شود. اما بدین معنا نیست که مبتلا به فشار خون بالاهستید بلکه نشان می دهد که اگر رعایت نکنید و سبک زندگی خود را تغییر ندهید در آینده دچار فشار خون بالاخواهید شد.

در جدول زیر بر اساس سن نشان داده شده چه فشاری بالا، طبیعی و یا پایین است.

توجه داشته باشید در جدول زیر، فشار پایین درواقع حداقل فشار خون و فشار بالا حداکثر فشار خون استاندارد در رنج سنی مشخص شده است.

اصلی ترین نشانه ابتلا به فشار خون بالا |  آیا فشار خون ۱۳ خطرناک است؟

آیا فشار خون ۱۳ خطرناک است؟

به گفته کارشناسان اگر فشارخون فرد در پی استرس ۱۴ تا ۱۵ باشد نیازی به اقدامات اورژانسی نیست ولی اگر فشار خون ۱۸ تا ۲۰ باشد بسیار خطرناک بوده و باید اقدامات اورژانسی انجام شود.

۶ نشانه که می گوید شما مبتلا به فشار خون بالا شدید:

۱. خون دماغ: خونریزی بینی نه تنها به دلیل سینوزیت، بلکه حتی زمانی که فشار خون فرد بالا است نیز رخ می دهد.

۲. سردرد: اگر همیشه سردرد ضربان دار دارید، ممکن است فشار خون شما بالا باشد. اکثر افرادی که فشار خون دارند ممکن است سردرد داشته باشند. سردرد ناشی از فشار خون شما دقیقا احساس درد ناشی از فشار زیاد در سر است. برخی از افراد این درد را به صورت سنگین شدن سر و احساس فشار در درون سر توصیف ‌می‌کنند. اصلی‌ترین نشانه فشار خون بالا، سردرد است و بروز سایر علائم بسیار کمتر شایع است. محققان تاکید می‌کنند، بیمارانی که سردرد شدید، به ویژه در ناحیه پس سری (قسمت خلفی جمجمه)، کسانی هستند که باید بلافاصله فشار خون خود را بررسی کنند.

۳. خستگی

۴. تنگی نفس: ممکن است فرد در هنگام بالا رفتن فشار خون نیز دچار مشکل در تنفس شود. این یکی از علائم رایج فشار خون بالا است.

۵. تاری دید: فشار خون بالا درمان نشده می‌تواند بینایی فرد را تغییر دهد. بنابراین، فرد با مشکلات بینایی مواجه خواهد شد.

۶. درد قفسه سینه: زمانی که فشار خون فرد بالا باشد دیده می‌شود.

چگونه می توانم از بروز فشار خون بالاجلوگیری کنم؟

برای پیشگیری اقدامات زیر را انجام دهید:

وزن خود را در اندازه طبیعی حفظ کنید، اگر بیش وزن هستید، وزن خود را کاهش دهید.

بیشتر ورزش کنید.

غذاهای کم نمک مصرف کنید.

غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات مصرف کنید.

از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید یا مصرف آن ها را کاهش دهید.

بالا بودن مقدار فشار خون چه ارتباطی با وزن بدن دارد؟

وقتی وزن بدنتان افزایش یابد، مقدار فشار خون هم زیاد می شود. در واقع، بیش وزن بودن بیشتر از وزن طبیعی داشتن می تواند به بروز فشار خون بالاکمک کند. در حدود ۷۰ درصد از بزرگسالان در آمریکا بیش وزن هستند. با کاهش وزن می توانید احتمال ابتلا به فشار خون بالارا هم کاهش دهید. حتی کاهش وزن به مقدار بسیار کم هم تاثیر بزرگی در پیشگیری و درمان فشار خون بالادارد.

در این رابطه :

این روش را برای اطلاع از ابتلا به فشار خون امتحان کنید | طب سنتی می‌تواند فشارخون را درمان کند اما ...

مصرف کره بادام زمینی فشار خون را بالا می‌برد؟

کد خبر 849399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha