اولین هواپیمای عمود پرواز برقی یا eVTOL گواهینامه تجاری‌سازی دریافت کرد. این نخستین تاکسی هوایی تجاری عمودپرواز برقی دارای سرنشین است که گواهی تولید انبوه دریافت کرده است.

تاکسی عمودپرواز برقی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، در رویداد تکنولوژی  CES در ۲۰۱۶، پهپاد یک‌نفره  eHang همه را مبهوت خود کرد. هفت سال بعد، مدل توسعه‌یافته آن به شکل تاکسی هوایی eVTOL به عنوان تاکسی تجاری هوایی تایید شد. 

این گواهی تجاری بر اساس طراحی eHang EH ۲۱۶ تایید شده که اکنون با هشت جفت ملخ که به صورت کواکسیال نصب شده‌اند، پرواز می‌کند و به طور خودکار دو مسافر را تا ۳۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حمل می‌کند. هواپیمای eHang برای سفرهای بین شهری از پشت بام به پشت بام روی سیستم‌های جاده‌ای متراکم و همچنین پروازهای گردشگری کوتاه مناسب است.

گواهی صادر شده، نشان‌دهنده عزم سازمان هواپیمایی چین برای انجام پروازهای تجاری با تاکسی‌های پرنده عمودپرواز برقی به عنوان مزیت استراتژیک ملی دررقابت با ایالات متحده و اروپا است. 

از برخی جهات البته این گواهی تغییر زیادی ایجاد نمی‌کند. چند سالی است که eHang مسافران را در سراسر چین به «پروازهای نمایشی» می‌برد، در حالی که Joby به تازگی اولین شناور آزمایشی خود را با یک خلبان در هواپیما جشن گرفته است. تعداد بسیار کمی از دیگر شرکت‌های تاکسی هوایی غربی eVTOL (ولوکوپتر یک استثنای قابل توجه است) به این مرحله رسیده‌اند. تغییر اصلی آن‌جا است که با این گواهی eHang مجاز است از مسافران پول بگیرد و می‌تواند عملیات تجاری، تولیدی و حمل‌ونقل خود را افزایش دهد.

اینکه چین قبل از دیگر کشورها بتواند از این فناوری کسب سود کند، به این کشور در برابر رقبایش برتری قابل توجهی می‌دهد. برخی می‌گویند تصمیم چین برای انتقال این فناوری پیشرفته به بازار رویکردی پرخطر است که می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، اما از سوی دیگر، eHang تاکنون بیش از ۴۰۰۰۰ پرواز آزمایشی انجام داده و تمام شرایط ایمنی را برآورده کرده است. 

البته اگر زمانی یک هواپیمای eHang سقوط وحشتناکی داشته باشد، ممکن است هرگز در مورد آن چیزی نشنویم. چرا که شاید همه رسانه‌های چینی خبری از آن منتشر نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، eVTOL ها بر اساس فناوری‌های قابل اعتماد ساخته شده‌اند؛ باتری‌ها، پروانه‌ها و موتورهای الکتریکی که قبلا خود را ثابت کرده‌اند. اشتباهات در این موارد بسیار کمتر از هواپیماهایی با موتور احتراقی است. آن‌ها از پیشرانه توزیع|‌شده با افزونگی زیاد استفاده می‌کنند، بنابراین حتی اگر مشکلی پیش بیاید و موتوری در eHang EH ۲۱۶ خاموش شود، ۱۵ موتور دیگر آماده جبران و تکمیل پرواز هستند. از این منظر، شاید رویکرد شتاب‌زده چین بسیار منطقی باشد و بقیه جهان بیهوده خود را گرفتار تشریفات اداری می‌کنند، اما همان‌طور که می‌گویند هر بند از هر قانون دفترچه مقررات هوانوردی، با خون نوشته شده است. در هر صورت، پروازهای تجاری eVTOL خیلی زود به جریان می‌افتند و دنیای هوانوردی با علاقه پیشرفت‌های آن را پیگیری خواهد کرد. 

کد خبر 797907
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha