فروپاشی هیمنه نظامی – امنیتی رژیم‌صهیونیستی در جریان عملیات «طوفان‌الاقصی»، این رژیم و حامیانش را وادار کرده برای فرار از تحقیر ناشی از «غافلگیری بزرگ»، سیاست «مظلوم‌نمایی» را در دستورکار قرار دهند و بکوشند جای «ظالم» و «مظلوم» را تغییر دهند.

حملات به غزه

همشهری‌آنلاین_گروه‌سیاسی: اگرچه اتخاذ رویکرد «مظلوم‌نمایی» ازسوی سران رژیم‌صهیونیستی مسبوق به سابقه بوده‌است، اما پس‌از عملیات «طوفان‌الاقصی» شاهد اجرای فاز تازه‌ای ازاین راهبرد با همراهی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند و برخی چهره‌های ضدانقلاب بوده‌ایم. این دست رسانه‌ها در روزهای اخیر تلاش کردند با وارونه‌نمایی واقعیت در سرزمین‌های اشغالی و نادیده گرفتن جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در کشتار کودکان، زنان و شهروندان غیرنظامی غزه و همچنین کرانه باختری، گروه‌های مقاومت را در جایگاه متهم بنشانند؛ رویکردی که با انتشار هدفمند اطلاعات از سرزمین‌های اشغالی همراه شده‌است. در ادامه به بررسی برخی از نمودهای چنین راهبردی می‌پردازیم.

کلیدواژه «حمله حماس به یک جشن»

انتشار هدفمند تصاویر عملیات «طوفان‌الاقصی» باهدف ارائه وارونه حقایق در سرزمین‌های اشغالی به مخاطبان، یکی از مهم‌ترین راهبردهایی بوده که در روزهای اخیر ازسوی برخی رسانه‌های معاند پیگیری شده‌است. برهمین اساس هم بود که شبکه‌ تلویزیونی «من‌وتو» بدون سخن گفتن از جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان در غزه و دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی، غافلگیری بزرگ ساختارهای نظامی – امنیتی این رژیم را با کلیدواژه «حمله حماس به یک جشن» پنهان کرد.

اتهام حمله به خانه شهروندان عادی

متهم کردن رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین به حمله به خانه شهروندان عادی، از دیگر دستورکارهای رسانه‌های صهیونیستی وبخشی از شبکه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب بوده‌است. این رسانه‌ها درحالی طی روزهای اخیر تلاش کردند با انتشار تصاویر پرحجم، مقاومت اسلامی را به «خشونت» متهم کنند که رسانه‌های اجتماعی مملو از فیلم‌ها و تصاویری است که نظامیان صهیونیست و همچنین شهرک‌نشینان را درحال تخریب خانه و کاشانه فلسطینیان در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی به تصویر می‌کشد.

تأکید بر وحشت

انتشار گسترده تصاویری از ترس و وحشت صهیونیست‌ها به‌دلیل حملات موشکی گروه‌های مقاومت به شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی، از نمودهای رویکرد «مظلوم‌نمایی» صهیونیست‌ها و رسانه‌های وابسته فارسی‌زبان بوده‌است. انتشار وسیع و هدفمند اینگونه تصاویر که نشان‌دهنده ترس و وحشت شهروندان عادی است، درحالی صورت می‌گیرد که پخش تصاویر کشتار کودکان و زنان فلسطینی با انواع بمب‌های صهیونیستی، راهی در این رسانه‌ها ندارد.

«حمله» یا «دفاع مشروع»؟

تأکید ویژه بر اینکه گروه‌های مقاومت آغازکننده حمله به رژیم‌صهیونیستی بوده‌اند، بخش مهمی از عملیات مظلوم‌نمایی رسانه‌های صهیونیستی و همچنین جریان‌های معاند طی چند روز اخیر بوده‌است. این رسانه‌ها سعی کردند با نادیده گرفتن حملات گاه و بی‌گاه رژیم‌صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه و کرانه باختری و کشتار شهروندان فلسطینی در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی که طی ماه‌های اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته‌است، «دفاع مشروع» گروه‌های مقاومت را «حمله‌ پیش‌دستانه» جلوه دهند؛ رویکردی که بیش‌از هرچیز، پنهان‌کردن حقایق موجود را پیگیری می‌کند.

تلاش برای جلب حمایت بیشتر غربی‌ها

تأکید ویژه رسانه‌های صهیونیستی – غربی بر اینکه درجریان عملیات «طوفان‌الاقصی» گروه‌های مقاومت فلسطینی تعدادی از شهروندان آمریکایی، اروپایی و حتی آسیایی را نیز کشته‌اند، نمود دیگری از عملیات روانی باهدف وارونه‌نمایی واقعیت‌های میدانی موجود در سرزمین‌های اشغالی بوده‌است. این‌دست رسانه‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب، با انتشار تصاویری اینچنینی، می‌کوشند با درپیش گرفتن سیاست «مظلوم‌نمایی»، فضای روانی مناسبی را برای جلب حمایت‌های هرچه بیشتر غربی‌ها از جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی ایجاد کنند.

توجیهی برای کشتار غیرنظامیان

مقام‌های صهیونیست‌ و رسانه‌های وابسته به آنها طی روزهای اخیر با تأکید براینکه این جنگ ازسوی حماس بر آنان تحمیل شده‌است، می‌کوشند کشتار وسیع مردم فلسطین، به‌ویژه در نوارغزه را با ابزار «مظلوم‌نمایی» توجیه کنند. این راهبرد تلاش دارد با نادیده گرفتن جنایت‌های گسترده و مستمر صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، اینگونه القا کند که تل‌آویو در موضع دفاع از خود قرار دارد و این حماس بوده‌است که جنگ را آغاز کرده‌است؛ موضعی که در نشست روز یکشنبه کابینه امنیتی رژیم‌صهیونیستی در تل‌آویو، ازسوی بنیامین نتانیاهو نیز تکرار شد.

کد خبر 795834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha