دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار از انجام مذاکرات با شرکت‌های بیمه برای اجرای طرح بیمه سهام خبر داد.

به گزارش همشهری، هرچند مدت‌ها از ارائه طرح‌های اولیه برای اجرای بیمه سهام در بورس تهران می‌گذرد اما در طول سال‌های گذشته هرگز این طرح در بورس تهران اجرایی نشد. اما تازه‌ترین اخبار دریافتی نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه در یک اقدام جدید، پیش قدم شده‌اند و با ارائه طرحی به بورس تهران خواستار اجرایی شدن بیمه سهام شده‌اند.

براساس اظهارات مسئولان بورس تهران مذاکرات اولیه با تعدادی از شرکت‌های بیمه انجام شده و قرار است پس از توافق‌های نهایی این طرح توسط شرکت‌های بیمه در بورس تهران پشتیبانی شود.

اگرچه مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس از ارائه نام این شرکت‌ها خودداری کرد، اما اطلاعات غیررسمی حاکی از آن است که 2 شرکت بیمه ایران و آسیا از جمله شرکت‌هایی هستند که طرح بیمه سهام در بورس تهران را دنبال می‌کنند.

طرح بیمه سهام یکی از راه‌های کنترل و مدیریت ریسک در بورس است. بیمه سهام علاوه بر دارا بودن مزایای اوراق مشتقه و پوشش ریسک، امکان معاملات سوداگرانه روی اوراق مشتقه را از بین می‌برد و از این راه به کارایی بیشتر بازار سرمایه کمک می‌کند.

هنوز از طرح‌های اولیه برای اجرای بیمه سهام در بورس تهران اخبار کاملی در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد این طرح عموما روی بیمه سبد سهام استوار باشد چرا که اجرای بیمه سهام روی تک سهم‌ها برای شروع از ریسک بالاتری برخوردار است.

بیمه سهام قراردادی است که براساس آن سبد سهام تا تاریخ مشخصی در برابر زیان‌های احتمالی محافظت و تضمین می‌شود. در صورتی که این سبد سهام در تاریخ سررسید قرارداد، زیانی را تجربه کرده باشد طبق قرارداد، این زیان جبران می‌شود. اما چنانچه سبد سهام در دوره مزبور سود کرده باشد کل سود حاصله (منهای حق‌بیمه پرداختی) به‌عنوان سود سرمایه‌گذار شناسایی می‌شود.

در همین زمینه علی‌عباس کریمی مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در مورد اجرای طرح بیمه سهام در بورس تهران گفت: در حال حاضر شرکت بورس برای اجرای طرح بیمه سهام، مشغول مذاکره با برخی از شرکت‌های بیمه است.

او از اعلام نام این شرکت‌ها خودداری کرد اما در عین حال افزود: قرار است شرکت‌های بیمه برای اجرای طرح بیمه سهام با بورس تهران مشارکت کنند.

او در پاسخ به این پرسش که مبانی اولیه طرح از سوی بورس بر چه اساسی است، گفت: این طرح از سوی 3 شرکت بیمه به بورس ارائه شده است و مراحل مطالعاتی طرح از سوی ما دنبال می‌شود.

کریمی خاطر نشان کرد: ما از مدت‌ها پیش به‌دنبال مشارکت بیشتر شرکت‌های بیمه در حوزه سرمایه‌گذاری بودیم. این کار به افزایش طرف تقاضا در بازار سرمایه کمک می‌کند.  به گفته او شرکت‌های بیمه همچنین مذاکراتی را درباره تضمین اعتبار سهام برای دریافت وام از سیستم بانکی انجام داده‌اند.

برنامه‌های آینده

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا اعلام کرد: اجرایی کردن بازار معاملات قرارداد آتی سهام، صندوق‌های قابل معامله در بورس، قرارداد آپشن سهام و طراحی بازار اوراق مشارکت و مطالبات اعتباری سهام، بخشی از برنامه‌های سال‌جاری در بخش تحقیق و توسعه شرکت بورس است.

کریمی از اتمام مطالعات روی تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در نیمه اول اردیبهشت خبر داد و گفت: اولویت نخست بخش تحقیق و توسعه شرکت بورس، مطالعه روی سازوکار کنترل نوسان بازار، دامنه نوسان، منطقی کردن زمان توقف نمادها، حجم مبنا و اصلاح روش محاسبه قیمت پایانی است تا براساس کار کارشناس اصلاحاتی روی آن انجام شود. 

وی ادامه داد: مطالعات این بخش قسمت پایانی خود را طی کرده و در نیمه اول اردیبهشت ماه کار مطالعه آن به پایان می‌رسد. وی اظهار کرد: مقرر شده است اداره طراحی ابزارهای جدید به پیشنهاد مؤسسات تامین سرمایه صورت گیرد؛ بنابراین راه‌اندازی صندوق‌های طلا به صندوق سرمایه‌گذاری امین و نوین واگذار شده است.

اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا

مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس از انجام طرح مطالعاتی برای اصلاح دامنه نوسان قیمت سهام و حجم مبنا خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی در این زمینه انجام شده و قرار است پس از پایان مطالعات برای تایید نهایی به هیأت‌مدیره شرکت بورس ارسال شود.

به گفته او در این طرح افزایش دامنه نوسان بررسی شده است و با بررسی کارشناسی، شیوه اصلاح و بهبود وضعیت بازار در قالب یک طرح ارائه می‌شود. 

کریمی همچنین از ارسال قوانین و مقررات قراردادهای آتی سهام به سازمان بورس خبر داد و گفت: پیشنهادهای ما به سازمان بورس ارسال شده و قرار است پس از تصویب قوانین و مقررات؛ مراحل اجرای قرارداد‌های آتی سهام در بورس تهران انجام شود.

کد خبر 78958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز