چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: جمعه بعد از مدت‌ها تب و تاب، انتخابات ریاست‌جمهوری دهم برگزار می‌شود تا مردم هفتمین رئیس دولت را به ساختمان خیابان پاستور بفرستند

اما یک روز بعد و در نخستین روز کاری در هفته جدید بورس اوراق تهران که دماسنج اقتصادی کشور نام گرفته چه واکنشی به این انتخاب از خود نشان خواهد داد و شاخص روی تابلوی معاملات چه حرکتی را به نمایش خواهد گذاشت.

این حرکت از آن جهت اهمیت دو چندان می‌یابد که احتمالا بازار سهام در پیکره اقتصادی ایران نخستین و روشن‌ترین واکنش را بعد از انتخابات از خود بروز خواهد داد؛ واکنشی که به احتمال قریب به یقین هیجانی و گذراست.

هادی بیدختی، مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس درخصوص بازتاب این اتفاق در تالار شیشه‌ای به همشهری می‌گوید: انتخابات برای کشور ما اتفاق بسیار مهمی است به همین علت انتظار می‌رود در نخستین روز پس از آن هیجانات موجود در جامعه به بازارمنتقل شود و واکنش‌های گذرا و هیجانی را به‌دنبال آورد.

با این همه بیدختی با توجه به فشردگی رقابت و نبود یک نظرسنجی دقیق و قابل استناد که همه سلیقه‌ها و اقشار جامعه را در بر بگیرد، جهت حرکت هیجانی شاخص در این روز را غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کند و می‌افزاید: این واکنش می‌تواند مثبت یا منفی باشد وحتی باعث شود شاخص در یک روز صعود و سقوط توأم را تجربه کند. او براین نکته هم تاکید می‌کند که فراز وفرودهای احتمالی نباید باعث هراس سهامداران شود چون به‌علت گذرا بودن شرایط اساسا جای نگرانی نیست.

بیدختی ادامه می‌دهد: برنامه‌های همه کاندیداها برای بازار سرمایه روشن و امیدوار‌کننده است به همین علت امکان سقوط یا صعود ناگهانی بورس وجود ندارد و به عبارت دیگر بعید است حادثه شگرفی رخ دهد.

او به سهامداران به‌خصوص به حقیقی‌ها توصیه می‌کند در نخستین روزهای پس از انتخابات از اتخاذ هرگونه تصمیم عجولانه و احساسی پرهیز کنند چون با توجه به شرایط مثبت حاکم بر بازارهای جهانی و وضعیت مساعد بورس و شرکت‌هایش، هرگونه فراز و فرود و بی‌ثباتی، گذرا خواهد بود. این کارشناس بازار تصریح می‌کند: سهامدارها و به‌خصوص غیرحرفه‌ای‌ها هرگونه تصمیم برای خرید و فروش را به چند روزپس از انتخابات موکول کنند.

بیدختی می‌گوید: افزایش قیمت در بازارهای جهانی به‌خصوص قیمت فلزات و البته ثبات در بازار نفت حکایت از رونق بازار دارد؛ ضمن اینکه فصل مجامع هم ادامه دارد و البته نگرانی‌ها درخصوص طرح هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها هم تا اطلاع ثانوی برطرف شده است؛ بنابراین بعد از‌گذشتن موج هیجان، بورس به روزهای معمول بازخواهد گشت.

او می‌افزاید: در مورد دیگر صنایع هم می‌توان به یقین گفت موج تغییرات دست‌کم در فاصله زمان کوتاه به بورس تهران نخواهد رسید و روال ماه‌های گذشته تداوم خواهد داشت.

عباس دهقان، رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد هم در این خصوص به همشهری می‌گوید: قطعا در نخستین روز پس از انتخابات، موج هیجان به تالار شیشه‌ای خواهد رسید و باعث بروز اتفاقات ناشی از این هیجان خواهد شد با این حال فعلا نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که جهت این نوسان مثبت خواهد بود یا منفی.

او معتقد است: چنین اتفاقی امری معمول در همه کشورهاست و دست بر قضا اگر بورس کشوری در برابر انتخابات و تحولات سیاسی واکنش نشان ندهد عجیب خواهد بود.

دهقان هم به سهامداران توصیه می‌کند از تصمیمات هیجانی و متاثر از شرایط جدا خودداری کنند چون زیان این تصمیم‌ها می‌تواند به‌شدت سنگین باشد. او ریسک معامله در این روزها را به‌شدت بالا اعلام و تاکید می‌کند: سهامداران برای صدور دستورهای خرید و فروش به تحلیل‌های کارشناسی از وضعیت شرکت‌ها و صنایع متوسل شوند.

به گفته دهقان، همین چند روز برای حرفه‌ای‌ها فرصت مغتنمی است تا سود مناسبی از محل نوسان قیمت عاید خود کنند؛ هر چند در قبال آن باید ریسک بزرگی را بپذیرند. او یادآور می‌شود: تاثیر انتخابات بر بخش‌های اقتصادی از بورس تهران آغاز خواهد شد و به دیگر بخش‌ها سرایت خواهد کرد.

کد خبر 83301

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز