مریخ‌نورد استقامت از لکه بزرگ خورشیدی عکس گرفت که در حال چرخش به سمت زمین است.

مریخ‌نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد استقامت با سیستم دوربین «Mastcam-Z» خود از خورشید عکس می‌گیرد تا میزان گرد و غبار موجود در جو مریخ را بسنجد. اخیرا استقامت از یک لکه بزرگ خورشیدی عکس گرفت. 

اسپیس‌ودر در پستی با برجسته کردن عکس‌هایی از لکه‌های خورشیدی نوشت: «از آن‌جایی که مریخ بر فراز ما به دور خورشید در حال گردش است، استقامت می‌تواند لکه‌های نزدیک به خورشید را بیش از یک هفته پیش از ما ببیند. این تصاویر استقامت را می‌توان هشداری یک‌هفته‌ای در نظر گرفت: یک لکه خورشیدی بزرگ در راه است.»

عکس جالبی که مریخ‌نورد استقامت از لکه بزرگ خورشیدی گرفت | این تصاویر چه کمکی به ما می‌کند؟


لکه‌های خورشیدی نواحی نسبتا تاریک و خنکی هستند که میدان مغناطیسی خورشید در آن‌ها بسیار قوی است. این بخش‌ها معمولا سکوی پرتابی برای شراره‌های خورشیدی (تابش‌های پرانرژی) و  جرم تاجی (CME‌ها یا فوران‌های عظیم پلاسمای خورشیدی) عمل می‌کنند، به همین دلیل به آن‌ها «نواحی فعال» نیز گفته می‌شود. 

شراره‌های خورشیدی و فوران‌های عظیم پلاسمای خورشیدی که به سوی زمین پرتاب می‌شوند، می‌توانند ناوبری ماهواره‌ای را تحت تاثیر قرار دهند و شبکه‌های برق را مختل کنند، بنابراین ردیابی حرکت لکه‌های خورشیدی چیزی بیش از علاقمندی به داده‌های علمی است. 

البته وظایف اصلی مریخ‌نورد استقامت شکار شواهدی از حیات در مریخ و جمع‌آوری ده‌ها نمونه از مناطق مختلف سیاره سرخ است که در دهه آینده توسط کمپین ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (به شرط تامین بودجه برای آن) به زمین بازگردانده می‌شود.

استقامت در حال بررسی دهانه جزرو (Jezero) مریخ است که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و دلتای رودخانه بود. این مریخ‌نورد که به اندازه یک اتومبیل است، در فوریه ۲۰۲۱ همراه با هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) در داخل دهانه ۴۵ کیلومتری فرود آمد.

هلیکوپتر نبوغ هم فراتر از انتظارات و ماموریتی که برایش تعیین شده، عمل می‌کند. نبوغ اکنون به عنوان پیشاهنگ در تیم استقامت خدمت می‌کند و ۵۵ پرواز بر فراز سیاره سرخ انجام داده است. 

کد خبر 782508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha