شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

گروه سلامت: براساس یک مطالعه کشوری 60درصد دانش‌آموزان ایرانی کم‌تحرک بوده و در60 درصد مدارس کشور، ارگونومی مناسبی به لحاظ وضعیت نشستن و رفت‌وآمد وجود ندارد.

دکتر حسنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام این خبر افزود: براساس نتایج این مطالعه میزان آگاهی سلامت قابل‌قبول دانش‌آموزان ابتدایی 24درصد، مقطع راهنمایی و متوسطه 17درصد و میزان آگاهی سلامت والدین دانش‌آموزان 2درصد برآورد شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 9درصد دانش‌آموزان به اضافه وزن و 14درصد به لاغری دچارند، گفت: 2درصد جمعیت دانش‌آموزی نیز به کم‌خونی مبتلا هستند.

دکتر حسنی با استناد به نتایج این مطالعه،  میزان تحرک و فعالیت بدنی دانش‌آموزان را به‌علت تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه‌ نامناسب برشمرد؛ میزان تماشای تلویزیون و کار با رایانه دانش‌آموزان 3 تا 6 ساعت برآورد شده است که باید به کمتر از 2 ساعت در روز برسد.

وی با بیان اینکه نتایج مطالعات نشان داده است که میزان فعالیت فیزیکی دانش‌آموزان با افزایش پایه تحصیلی کاهش یافته و در دختران شایع‌تر از پسران است، گفت: فعالیت فیزیکی دختران به‌علت وضعیت فیزیولوژیک و خطر بروز پوکی استخوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه 0.3 درصد دانش‌آموزان به اختلالات ستون فقرات دچارند، افزود: این در حالی است که ارگونومی نامناسب محیط فیزیکی و کم‌تحرکی اختلال عملکرد اسکلتی عضلانی را به همراه دارد.

شیوع چاقی در بین دانش‌آموزان

مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که 14درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند. علاوه بر این 4.5 درصد دانش‌آموزان کشور چاقند که ناشی از رفتار‌های غلط تغذیه‌ای است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، طی 20سال گذشته تعداد کودکان چاق در جهان، 3‌برابر شده است که 10درصد آنها 6 ساله هستند.  این وضعیت مربوط به تغذیه بد و کم ورزش کردن است. در ایران نیز نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که شیوع چاقی در بین دانش‌آموزان ایرانی سیر صعودی داشته است به‌طوری که مطالعات نشانگر آن است که 20درصد دانش‌آموزان مقطع دبستان اضافه وزن دارند و آمار دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت حاکی است که 6.4 درصد پسران و 1.4 درصد دختران نوجوان ایرانی چاق هستند که بیش از 70درصد نوجوانان ایرانی چاق، بزرگسالانی چاق خواهند بود و احتمال اینکه این افراد دچار چاقی مفرط شوند بسیار زیاد است.

 چاقی دوران نوجوانی، ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون و چربی خون، افسردگی، اختلالات ارتوپدی در بزرگسالی، کمبود آهن، نارسایی کلیه، افزایش پوکی استخوان و بلوغ زودرس را سبب می‌شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از 80درصد دانش‌آموزان دختر ایرانی به‌علت فقر حرکتی به اختلالات ساختار قامتی از طیف ضعیف تا شدید مبتلا هستند که درمقایسه با استانداردهای جهانی وضعیت اسفباری دارند.
 این در حالی است که در این میان، وضعیت پسرهای ما هم چندان تعریفی ندارد و 8.3 درصد آنها در مقطع راهنمایی از این ناهنجاری‌ها رنج می‌برند.

 کارشناسان بهداشتی معتقدند که علاوه بر اختلالات ژنتیک، صدمات ارتوپدی و بیماری‌ها و ژنتیک، عوامل مربوط به سبک زندگی همچون فقر حرکتی، عادات نامناسب، الگوی نامناسب، حرکات بدنی، افزایش وزن، وضعیت غلط بدن و پوشش نامناسب سهم عمده‌ای در بروز این ناهنجاری‌ها دارند.

وجود شانه نامتقارن، کمرگود، سر به جلو و کف پای صاف شایع‌ترین بیماری‌های قامتی مبتلا به دانش‌آموزان پسر هستند.

ناهنجاری قامتی ۸۰درصد دانش‌آموزان تهرانی

در حالی که ۸۰درصد دانش‌آموزان شهر تهران از ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید رنج می‌برند، تحقیقات در میان دانش‌آموزان تهرانی نشان داده است که اغلب دانش‌آموزان یک یا 2‌ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید دارند. ناهنجاری قامتی و اسکلتی در میان دانش‌آموزان دختر بیش از پسران است و علت اصلی آن کمبود فعالیت بدنی و عادات نادرست بدنی است.

استفاده نامناسب از وسایل شخصی مانند کیف و کفش، وضعیت نادرست نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن از علل مهم بروز ناهنجاری‌های اسکلتی است و میز و نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس و حتی اتوبوس و پارک باعث تشدید این ناهنجاری می‌شود. دیواره‌های پشت و کف بیشتر نیمکت‌های موجود مدارس استاندارد نیستند و درنتیجه به عضله و عروق خونی دانش‌آموزان فشار وارد می‌کنند و این امر باعث تغییر ساختار بدنی دانش‌آموزان و عادات غلط در طرز نشستن آنها می‌شود.

کد خبر 78106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز