گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی: به‌دنبال هشدارهای همشهری درباره عواقب تعطیلی کانون‌های شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی دانش‌آموزان، معاون وزیر آموزش و پرورش از بازگشایی مجدد این کانون‌ها خبر داد.

علی اصغر یزدانی در این باره به مهر گفت: می‌خواهیم از همه ظرفیت‌های موجود برای حل مشکل قامتی دانش‌آموزان استفاده کنیم. زیرا کاهش ناهنجاری‌های ساختاری و قامتی دانش‌آموزان از برنامه‌های مهم معاونت پرورشی و تربیت بدنی است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که قطعا بازگشایی این مراکز در حل این معضل کافی نخواهد بود. باید در الگوی تغذیه دانش‌آموزان، روش راه رفتن و نشستن آنها پشت نیمکت نیز اصلاحاتی صورت بگیرد.

ناهنجاری قامتی یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز سال گذشته با بیان اینکه حدود یک‌میلیون و 500 هزار دانش‌آموز کشور ناهنجاری قامتی دارند، گفت: 12‌درصد دانش‌آموزان دختر و 10‌درصد دانش‌آموزان پسر این ناهنجاری را دارند. ‌غلامرضا کمانه افزود: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که شایع‌ترین ناهنجاری‌های قامتی پشت گرد است که در اثر بد نشستن دانش‌آموزان به‌وجود می‌آید.

تعطیلی کانون‌های ناهنجاری اسکلتی

سال گذشته با تعطیلی تنها کانون فعال در زمینه شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی دانش‌آموزان، رسما همه کانون‌های حرکات اصلاحی و شناسایی ناهنجاری‌های اسکلتی دانش‌آموزان در پایتخت تعطیل شد.

به ‌گزارش همشهری، کانون‌های شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی دانش‌آموزان از 2 سال پیش برای رفع مشکلات اسکلتی و قامتی در مناطق 2، 5، 10، 14و 19 آموزش و پرورش شهر تهران راه‌اندازی شده بود.

نکته جالب اینکه هیچ‌کدام از این کانون‌ها به‌طور رسمی فعالیت نداشتند. کانون‌ شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی منطقه 5 تنها مرکزی بود که تا حدی فعال بود. این مرکز نیز از ابتدای سال 87 به‌دلیل نبود بودجه تعطیل شد.

در حالی که همه کانون‌های اصلاح قامتی دانش‌آموزان در تهران تعطیل شده‌بود ولی مسئولان ذی‌نفع این موضوع را انکار می‌کردند و حاضر نشدند آن را رسما اعلام کنند. تعطیلی این مراکز در حالی بود که اغلب دانش‌آموزان تهرانی از ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید رنج می‌برند.

پس از تعطیلی این مراکز، کارشناس مسئول توسعه تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهر تهران دلایل آن را ابلاغ نشدن بخشنامه و دستورالعمل از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر فعالیت این کانون‌ها اعلام کرد.

حسین قاسمی به همشهری گفت: مشکل ما اکنون کمبود اعتبار در این زمینه نیست بلکه این کانون‌ها نیازمند قانون جامع و دستورالعمل اجرایی از سوی اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش هستند. وی افزود: ۸۰ درصد دانش‌آموزان شهر تهران از ناهنجاری قامتی و اسکلتی خفیف یا شدید رنج می‌برند.

کانون‌های شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی برای مراجعه دانش‌آموزانی است که به تشخیص مربی تربیت‌بدنی دارای ناهنجاری‌هایی همچون سر به جلو، گردن کج، شانه افتاده و نامتقارن، پشت گرد، کمر صاف، پشت کج، زانوی پرانتزی و کف پای صاف هستند.

کد خبر 79201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز