چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

 نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت (Northrop Grumman B-۲ Spirit) که با نام بمب افکن رادار گریز  و شبح نیز شناخته می‌شود، یک بمب افکن استراتژیک سنگین آمریکایی است که دارای فناوری رادارگریز با دید کم است که برای نفوذ به پدافند ضد هوایی متراکم طراحی شده است.

Northrop Grumman B-2 Spirit

به گزارش همشهری آنلاین، این هواپیمای تک‌صوت دو خدمه بود که توسط نورث روپ (بعدها نورتروپ گرومن) طراحی و از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ تولید شد. این بمب افکن می‌تواند هم سلاح‌های متعارف و هم سلاح‌های هسته‌ای گرمایی، مانند بمب‌های هسته‌ای ام کی ۸۲  با هدایت جی پی اس ۸۰ پوند (۲۳۰ کیلوگرم) یا شانزده بمب هسته ای ۲۴۰۰ پوندی (۱۱۰۰ کیلوگرم) بی۸۳ را پرتاب کند.

بی-۲ تنها هواپیمای مورد تایید در خدمت است که می تواند تسلیحات بزرگ هوا به سطح را در پیکربندی رادارگریز حمل کند.  نسل دوم این بمب‌افکن، دارای ویژگی رادارگریزی بهتری است که می‌تواند در برابر تهدیدهای سیستم‌های ضدهوایی ایمن باشد. بدنهٔ این بمب‌افکن از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند.  

آشنایی با بمب افکن بی-۲ اسپیریت

توسعه تحت پروژه بمب افکن فناوری پیشرفته (ATB) در زمان دولت کارتر آغاز شد، که تا حدی بمب افکن بی-۱ای با قابلیت  سرعت ۲ ماخ را لغو کرد. اما مشکلات، توسعه و پیشرفت در تولید این هواگرد را به تاخیر انداخت و هزینه ها را افزایش داد. در نهایت،    بی-۲ با هزینه متوسط ۲.۱۳ میلیارد دلار (در سال ۱۹۹۷) شامل توسعه، مهندسی، آزمایش و تدارکات تولید شد.

هزینه ساخت هر هواپیما به طور متوسط ۷۳۷ میلیون دلار آمریکا بود،   در حالی که هزینه کل خرید (شامل ساخت، قطعات یدکی، تجهیزات، مقاوم سازی و پشتیبانی نرم افزاری) به طور متوسط ۹۲۹ میلیون دلار آمریکا برای هر هواپیما بود.  

هزینه‌های نگهداری این هواپیما هم بسیار زیاد است. هزینه نگهداری هر فروند بی-۲ در هر ماه ۳٫۴ میلیون دلار است و پس از هر ساعت پرواز باید ۶۰ ساعت فعالیت تعمیراتی و نگهداری بر روی آن انجام شود. با توجه به اینکه عملیات‌های بی-۲ معمولاً بیش از ۳۰ ساعت طول می‌کشند، پس از هر مأموریت باید ده‌ها روز فعالیت تعمیراتی بر روی آن‌ها انجام شود.

آشنایی با بمب افکن بی-۲ اسپیریت

بی-۲، با سوخت‌گیری اولیه بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی می‌کند و اگر سوخت‌گیری هوایی کند، می‌تواند به هر نقطه‌ای از زمین برود. این بمب افکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی یا ۱۵.۲۴ کیلومتری از سطح زمین به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را رها کند.

آشنایی با بمب افکن بی-۲ اسپیریت

آشنایی با بمب افکن بی-۲ اسپیریت

شناسنامه نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت

  • نوع: هواگرد شناساگریز راهبردی سنگین
  • محصول: آمریکا
  • شرکت: نورثروپ گرومن
  • نخستین پرواز: ۱۷ ژوئیه ۱۹۸۹
  • رونمایی: ۱ ژانویه ۱۹۹۷
  • وضعیت: در حال خدمت
  • کاربر اصلی: نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا
  • ساخته‌شده :  ۱۹۸۷-۲۰۰۰
  • تعداد ساخته‌شده: ۲۱
  • هزینهٔ برنامه: ۴۴/۷۵ میلیارد دلار (تا ۲۰۰۴)
  • هزینه هر فروند:۷۳۷ میلیون دلار (۱۹۹۷)،   (ا میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار ۲۰۲۱)

آشنایی با بمب افکن بی-۲ اسپیریت

آخرین بروزرسانی  Jul ۱۹, ۲۰۲۳ - چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 774787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha